Inlägg från: Sara 120707 |Visa alla inlägg
  • Sara 120707

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Chicita skrev 2012-08-09 23:13:03 följande:
    Vet inte ens om du hinner se det här. Kom precis hem från Visby så jag har inte varit här på snart en vecka förutom nån kortvända på en minut eller två.

Jag skulle ju säga att det beror väldigt mycket på hur tjockt lager du vill spackla med, och hur stora tårtorna är.
    2-vånings kan ju vara en 10-cm tårta ovanpå en 20-cm tårta.
    Eller en 25-cm tårta ovanpå en 45-cm tårta liksom... Så det är svårt att svara ordentligt på Flört

Men om man gör det på 200 g / del så räcker det bra långt.

Om jag ska använda det på en "normalstor" sockerkaka *typ* så brukar jag göra hälften så mycket (alltså 3x100 g).

JOdå ja e här

Ska göra en 14 cm på en 24 cm

Va tror du blir lagom?

• Sara 120707
    Sara 120707 skrev 2012-08-09 23:19:18 följande:

JOdå ja e här

Ska göra en 14 cm på en 24 cm

Va tror du blir lagom?

Kanske lika bra att göra på 200 då?

Hellre få lite över än att de tar slut kanske?

• Sara 120707
    Chicita skrev 2012-08-12 18:36:31 följande:
    Ja man kan alltid lära sig något nytt. Solig
    Jag är ju långt från fullärd själv.
    Exempelvis vill jag gärna veta om Sara 120707 använde något stöd i nallen när hon gjorde den. För mina figurer säckar bara ihop Oskyldig

Jag utgick från en guide på en blogg.

Jag använde topparna på grillspett(hade inga tandpetare) och kristyr att sätta fast huvud, armar och ben med.

Jag gjorde den i onsdags när tårtan skulle serveras på lördagen så den fick tid att torka liiite.

http://cakejournal.com/tutorials/how-to-make-a-teddy-bear-cake-topper-part-2/

Äger inga verktyg för att modellera så jag improviserade glatt.

Funkade ganska bra med en liten tårtgaffel och ett grillspett.

Sugerpasten färgade jag med lite kaffe och lite kakao eftersom det var det enda jag hade hemma, använde ofärgad vit till nosen, tyckte det var sötast.

nosen och ögonen gjorde jag av bitar av en lakritsrulle som jag hittade i skafferiet

• Sara 120707
    Mallis12 skrev 2012-08-14 23:06:24 följande:
    Nu är inte jag hemlig längre! ;)

Här kommer några av de jag gjort på den senaste tiden :)
    Jag började baka lite när sonen skulle döpas -08 och nu har jag kommit igång mer.

Fantastiska tårtor!
  • Sara 120707

För alla muffinsintresserade så har jag ett muffinsrecept som jag själv har satt ihop.

2 ägg

3/4 dl kakao

1 dl mjöl

• Sara 120707
    Sara 120707 skrev 2012-08-23 18:16:08 följande:

För alla muffinsintresserade så har jag ett muffinsrecept som jag själv har satt ihop.

2 ägg

3/4 dl kakao

1 dl mjöl

1,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

75 gr smör

Smält smöret och blanda ihop allting. Skeda upp i muffinsformar och grädda i 160-175 grader.

Dessa muffins kan man piffa till lite som man vill, lite mintolja, lite aftereight, lite starkt kaffe, ett par tsk pepparkakskrydda etc.

Har länge funderat på att testa röra i lite frusna hallon, tror det kan bli bra.

Grundreceptet är egentligen gjort för att vara en kladdkaka, så man kan göra kladdkakemuffins av det(godast enligt mig ). För att få dem helt färdiggräddade så tar det ca 15 min(brukar inte kolla tiden så exakt) vill man ha de kladdiga så tar man dem några minuter tidigare.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm