Inlägg från: Cakemaker |Visa alla inlägg
  • Cakemaker

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Så här blev den färdiga tårtan. En liten våningstårta ;)

• Cakemaker

Här är min senaste kreation ;) Chokladbottnar fyllda med banangrädde, jordgubbsmosse och färska jordgubbar. Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Dekor i sugarpaste och marsipan.

• Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-17 23:55:13 följande:
    Kikade på youtube angående något helt annat (medeltidsmusik) och fick upp den här som ett förslag på något jag kanske skulle vara intresserad av att titta på. Alltså dom där som kommer upp när man loggar in på youtube.
    Och jag tänkte direkt på dig och den här tårtan Skrattande 

">

" target="_blank">

Cool! Ja den va ju lite mer av den komplicerade sorten ;)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-18 23:48:03 följande:
    Haha.. jag tyckte nog att din såg komplicerad ut så det räckte Flört
    Behövde inte bygga nån ställning iaf ;) Bara stapla lite. Satte in en tårtbricka i mitten så det blev som två tårtor, hade inte blivit så kul tårtbitar annars ;)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 10:46:22 följande:
    Jag kollade inte igenom videon, såg bara utseendet Flört
    Okej :) Hon byggde nån ställning med träpinnar och grejer :)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 12:20:54 följande:
    Det lät ju lite väl avancerat ja... 
    Det verkar som att det i USA och vissa andra ställen är mycket viktigare med utseendet på tårtan än innehållet.
    Medan vi här försöker hitta sätt att få både innehållet och utseendet smakfullt Glad 
    Ja helt sant! I den där tårtan var det typ 5 cm ljus botten varvat med kanske 1 cm vanlig smörkräm...i hela tårtan. Kul! :p Dom har ganska fasta bottnar så att dom ska gå att "skulptera", känns som att det blir en väldigt torr tårta.
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 13:32:25 följande:
    Ja det är säkert därför som så många konditorier säger att dom inte kan göra såna här staplade bröllopstårtor.
    Dom vill inte ta typ 8 sockerkakor och stapla på varandra med lite smörkräm emellan... Och det är så dom tror att man måste göra. 
    Ja precis! Beställde ju en staplad tårta som bröllopstårta...va ingen höjdare men men =/ Tror att det är få kondis som har kunskap om hur man gör. Alla använder ju bara tårtställningar.
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 14:05:32 följande:
    Jepp... Jag erbjöd mig att komma in och lära några av bagerierna hur jag gör, men det ville dom inte. Så då tycker jag att dom får skylla sig själva om någon ibland beställer en tårta av mig istället för av dom Flört
    Haha, ja dom är som dom är de flesta konditorer. Dom vill ha det på sitt sätt för så har man alltid gjort! Skittrist! Som på stället jag hade praktik, han som har ansvar för tårtor gör bara såna där klassiska grejer liksom, inget utsvävande så jag har fått många kunder därifrån när jag har blivit rekomenderad av några som säljer över disk där ;)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 15:02:24 följande:
    Ja det ska vara prinsesstårta eller gräddtårta med jordgubbar och gelé på toppen eller om man vill vara lite hip och inne så kör man på moussetårtor Tungan ute
    Nya idéer... nej jisses... Sånt kan man ju inte ha, det kommer aaaaaldrig att sälja något Flört
    Exakt. Och gärna nån sån där lite äldre, typ Oscar II tårta eller dyl. Varför ändra på ett vinnande koncept liksom? :P Gissa vad som sålde de dagar man skojade till det lite genom att byta färg på prinsestårtorna ;)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-08-19 20:34:16 följande:
    hehe ja jag kan tänka mig det... 
    Om det är något annorlunda så kan någon impulsköpa en tårta till fikat på jobbet liksom om dom bara sprang förbi lite snabbt på lunchen...
    Precis! Eller om man är där och ska köpa nåt och sen ser nåt som ser roligt ut, då kanske man tar det också bara för att liksom :) Men men...Nä man skulle få komma in på nåt ställe (och jobba) där man verkligen får göra sin egen grej!
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm