MsChevy skrev 2012-02-06 11:45:28 följande:
Blä..oblat...nä, då skippar vi stencilerna!
Funderar på om vi ska ha en brudtårta o sen en massa små prinsesstårtor (typ cupcake size) Hur många tårtor i vanlig storlek skulle man behöva till ca 100 pers? Det brukar ju alltid bli så mycket över ju...
Hur skulle ni proffs gjort? Flera stora eller en stor o många små?
Om man skulle ha frosting på prinsessbakelserna, det skulle inte bli för sött?
Det här en idé hur de skulle se ut (detta är visserligen en porslinsskål)
Skulle vilja att de ser ut ungefär så här:
Förslag på tårtan, fast envånings:
Vår cake topper är ganska stor så jag vet inte riktigt hur jag ska få med den eller få den att stå. Det är Barbie o Ken som jag ska "pimpa" lite...
De kanske kan stå bredvid, de behöver väl inte va på tårtan?
Ursäkta alla mina frågor, men ni sitter ju en massa nyttiga kunskaper!
Det där med storlek på tårta är jättesvårt...
Jag gjorde exakt samma tårta till två bröllop. Det första var 30 personer (och det var min första bröllopstårta så jag var livrädd att det skulle ta slut) så det blev en 4-vånings och halva bottenvåningen var kvar när alla ätit klart. (dom tog flera gånger)
Sen skulle jag göra tårta till ett bröllop med 60 personer. Eftersom jag läst på lite mer då om storlekar så ansåg jag att en 4-vånings med en lös bottenvåning som man kunde plocka fram ifall det tog slut, skulle räcka.
Dom fick massor med tårta över, och ändå tog folk om där också. Dom hade båda bottenvåningarna kvar och en liten bit av en annan våning.... Det gick alltså mindre tårta fast det var dubbelt så många gäster.
Att göra massa småtårtor tar tid.
Jag tror inte heller riktigt på små princesstårtor som man ska få att likna cupcakes. Då är det nog bättre att göra cupcakes som man försöker få till att smaka princesstårta
Man kan exempelvis ha vaniljkräm och sylt som fyllning i dom, ett lock av grön marsipan och sen spritsa med en vaniljfrosting (eller kanske italiensk marängsmörkräm)