ClaraH skrev 2012-07-26 10:18:43 följande:
Jättetack för tipset! Har tårtorna blivit frysta helt färdiga eller bara odekorerade? Om det blev frysta helt färdiga, vad var det då ovanpå? Jag vet inte om jag ska våga mig på ett täcke i marsipan eller sp, eventuellt får det bli grädde eller smörkrämsdekoration. Är det svårt med ett täcke? I så fall måste jag frysa den. Jag kommer inte att hinna både tårta och mat på själva bröllopsdagen. Dessutom ska jag på ett annat bröllop dagen innan (!) så jag har inte tid då heller. Ibland blir det mycket av det goda
Jag har en massa mer frågor som jag skulle vilja ha svar på om någon vill. Jag vet att du chicita alltid är generös.
Vi kommer att vara 14 personer på bröllopet. Räcker det att göra en tårta och hur stor ska den vara då? Jag hittade ett recept på tårtbotten här:
johannastartor.blogspot.se/2011/02/recept-pa-... och tänkte använda det. Någon som kan bedömma om den skulle räcka?
Den tårtan som jag tänker på och som jag vet har blivit fryst hade ett marsipantäcke och snäckskalsdekorering.
Men jag tror det går precis lika bra med sockerpasta. Jag brukar nämligen frysa in min sockerpasta om jag beställer mer än jag behöver just för tillfället.
Som sagt, bara man tinar långsamt så går det bra
Om du inte har täckt en tårta förut med sockerpasta eller marsipan så kan det vara lite trixigt att få till det så där jätteslätt som man ser på alla bilder.
Men det viktigaste är att det är knådat så det är varmt och smidigt och att man inte kavlar ut för tunnt (ca 4-5mm tjockt).
Sen lyfter och sträcker man det lite samtidigt som man slätar till neråt om du förstår hur jag menar.
För att vara säker på att tårtan inte börjar svettas så bör du fodra med en smörkräm, lättast är att bre det på tårtan först, och inte på själva locket.
Jadå det ska räcka utmärkt.
Min minsta form är ca 13 cm i diameter. Men eftersom tårtan blir 11-12 cm hög när jag använder moussefyllningar så kan den lilla plutten räcka till 8-10 personer ändå (även om jag bara räknar med att den ska räcka till 6 st max
)