• Sofi K

vart drar man gränsen. Bjuda, inte bjuda??

Hej!

Hur gjorde ni till era bröllop med släkten och kusiner etc?

Jag hade jättebra relation med mina kusiner när jag var liten. Nästan bästa kompisar. Men i tonåren gled vi ifrån varandra och har inte hittat tillbaka. Dessutom bor vi väldigt lång från varandra... ca 30 mil, så det är ju inte direkt att bara svänga förbi och börja bygga upp relationen hur som helst. Det är kusinerna på pappas sida.

Kusinerna på mammas sida har jag egentligen aldrig haft en jättenära relation med, men jag tycker alltid det är väldigt roligt att träffa dom när jag väl gör det. Och jag märker att dom prioriterar oss på ett annat sätt än de andra kusinerna gör. Dessutom är de flesta kusinerna på den sidan betydligt äldre än mig. ca 10 år.

Nu funderar jag på hur man ska göra med inbjudningarna till bröllopet.
    Det är egentligen ingen fara, då jag sammanlagt bara har 8 kusiner. Men sedan är det respektive till så gott som alla av dom och deras föräldrar, som ju är mina föräldrars syskon...
    Ska man bjuda bara de man vill, eftersom det ju trots allt är vår dag, eller ska man bjuda alla och tåla att man har folk man egentligeninte känner på sin bröllopsdag?

Hur blir reaktionerna om man bjuder säg, två av kusinerna på mammas sida och tre på pappas, men inte alla från samma sida? Någon som har erfarenhet? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden vart drar man gränsen. Bjuda, inte bjuda??
  • Chicita

Det här är lika lätt att svara på som frågan - hur långt är ett snöre? Flört

Alla har olika förhållanden till sina släktingar. Vissa umgås väldigt ofta med delar av släkten och ser aldrig resten, inte julkort ens en gång liksom. Varför ska man då bjuda dessa om man har andra som man hellre vill ha med?
    I de fallen bjuder man ju bara dom man umgås med.

I andra fall träffar man hela hans eller hela hennes släkt flera gånger per år och vill då bjuda alla på den sidan. Medans den andra sidan har man knappt träffat. Ska man då bjuda dom "bara för att göra lika?"...

Det jag kan säga är ju hur vi gjorde.
    Han har en stor släkt som vi träffar minst 2 ggr per år på stora släktträffar.
    Jag har en pytteliten släkt, de från pappas sida träffar jag ibland, väldigt sporadiskt men vi säger alltid att vi vill träffas oftare. Det är bara tiden som inte räcker till... De på mammas sida har jag inte träffat på flera år, inga julkort, födelsedagskort eller ens telefonsamtal. De kom inte ens på mammas begravning.
    Så vi bjöd hela hans släkt, kusiner, kusinbarn mm. Alla respektive också (de som har sådana dvs).
    Men vi bjöd bara min pappa och hans farbröder (alla med respektive) samt min farfars fru och hennes nya (farfar är död sen flera år tillbaka). När ingen av farbröderna eller "farmor" kunde komma så valde vi att bjuda mina kusiner på pappas sida istället med respektive, men inte deras barn eftersom jag aldrig träffat dom. Jag förklarade att vi inte kunde bjuda hela deras familjer pga platsbrist, även om vi bjöd makens kusinbarn. Och det köpte dom rakt av. Inget bråk där. Dom förstod ju att vi inte hade hur mycket pengar och platser som helst liksom...

• Sofi K

Det är lite så jag känner också. man får helt enkelt ta tjuren mellan hornen och lösa det där på något sätt...

Måste ändå vara skönt om man bjudit någon som inte kan komma, så man ändå lixom har bjudit men då är det ju deras "fel" att dom inte kommer...

Hmm... knivigt det där. Desto svårare när det är en av samma syskonpar man vill bjuda men inte den andre. inser att det funkar ju inte!

Blir smått knäpp på detta. Men skönt att det verkar som att de flesta köper det där med att man inte har hur mycket pengar som helst. Och det är ju trots allt sant!

• Chicita

Ni kan ju (på inbjudningskortet, eller i en bilaga) skriva att "det finns många fler vi önskar bjuda, men inte kunnat. Om du vet med dig redan nu att du inte kan, så vänligen berätta det så fort du kan så vi kan bjuda någon annan"

Ingen bra formulering - men du förstår nog hur jag menar...
    Då skulle man teoretiskt kunna skicka ett kort till den i syskonparet som inte blev bjuden med typ "Vi gifter oss och vi skulle gärna vilja att du kom till kyrkan och firade detta med oss. Tyvärr så har vi i dagsläget inte plats att bjuda alla på festen, utan har fått göra en del svåra beslut. Jag vill bara berätta att om någon inte kan komma på festen/ middagen så står du på tur om du önskar deltaga där. Vi återkommer så snart vi vet om det blir någon plats över"

OBS jag tycker inte att man ska skicka något sånt till alla eftersom det kan göra saker värre. Men om man bara bjuder den ena i ett syskonpar så kanske det här kan ge en förklaring till varför och lite plåster på såren eftersom man faktiskt uttrycker att man vill ha dom med, men inte har plats.

• Sofi K

Vad vis du är! Låter ju kanonbra. Alltid svårt ändå, men klart det underlättar om man får en förklaring...

Har nämligen ett kompispar som gifte sig i somras. Ett annat kompispar blev inte bjudet. Hon blev riktigt vresig över detta och det fick ju jag höra, eftersom jag var bjuden... Det är ju bra så länge det inte kommer fram till brudparet, men ändå... Man vill ju helst inte göra någon besviken

• Chicita

Till kyrkan kan man bjuda alla. Dit kan man ändå inte hindra någon från att komma Glad
    Och då har dom ju i alla fall fått en inbjudan.
    Ett annat alternativ är att ni bjuder på snittar och brudskål till alla efter kyrkan och minglar runt en stund innan ni åker iväg och äter med de som är bjudna till middagen också. Då känns det ändå rätt genröst Solig

Det finns lika många lösningar som det finns problem.

• Sofi K

Har tänkt lite i de banorna också! Känner att något i den stilen vore ganska bra. om det är väder för det vill säga. Att ha något litet att bjuda på när man har kramats grattis och sådär. Vi får ta oss ett snack jag och M2b :) Tack för tankarna!

• Chicita

Det var så lite så.
    Det är ju det vi är här för - att bolla idéer och hitta lösningar på problem Solig

Svar på tråden vart drar man gränsen. Bjuda, inte bjuda??