• aurum

EBAY tråden!

Jag råkade spontanshoppa en underkjol här om dagen... Var inte riktigt planerat om man säger så, har inte ens en klänning än (!) Dock inte fått hem den än

• aurum
    Emmma skrev 2012-04-10 15:34:01 följande:
    oki tack för snabbt svar.
    Men varan kostar ca 1100 exkl. frakt så då borde jag ju klara mig från tullavgiften. Men vilka andra avgifter kan tillkomma?
    Tull och moms beräknas på pris INKLUSIVE frakt. Helt vansinnigt egentligen, jag vet, men så är det.
    Enklast är att gå in på
    tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html
    Där kan du fylla i alla uppgifter och få en beräkning av slutsumma OM det fastnar i tullen.

Själv beställer jag saker från USA flera ggr i månaden men har bara åkt på tull 2ggr där ifrån på flera år.
  • aurum
    Emmma skrev 2012-04-10 20:12:49 följande:
    Okej det var ju typiskt, men man kanske kan be dem att skriva ner värdet med 100 lappen då med tanke på att det är bara det de diffar.
    Funkar så länge de inte bestämmer sig för att begära kvitto på det, det har hänt mig en gång. Var tvungen att faxa in eller ta en bild (i mitt fall screen-shot) på kvittot där det stod att det var just den varan samt priset på den och frakten.
  • aurum
    Emmma skrev 2012-04-12 06:51:05 följande:
    Läste nånstans att paypal tar 3,4% i provision när man betalar en vara. Är det någon som vet om det stämmer?
    Dom tar provision av säljaren, inte av köparen. Det pris som står angivet är det du får betala, sen drar de sin andel innan de skickar vidare till säljaren.
  • aurum
    Emmma skrev 2012-04-12 08:20:59 följande:
    Men jag får då alltid betala några kronor till mot vad det står på ebay, mellan 3-20 kr brukar det nog vara.
    Det beror på att valutan på paypal uppdateras vid en tidpunkt varje dag, valutan på eBay en annan.
    Det stämmer därför aldrig exakt om man kollar på t.ex valuta.se eftersom deras valuta kan skifta från morgon till kväll.
  • aurum
    Pagnie skrev 2012-04-12 22:13:26 följande:
    Någon som vet vart man kan hitta sådana här inbjudningslådor eller vad det heter. Som små lådar som man kan stoppa i inbjudningarna i och skicka ut. Olika färger.
    Såg dom i en serie och jag blev helt kär.
    www.ebay.com/sch/Jewelry-Boxes-Organizers-/10321/i.html&gbr=1&_nkw=jewelry+boxes&_catref=1&_clu=2

Scrolla ner lite så har du mängder att välja på
  • aurum
    Pagnie skrev 2012-04-12 23:51:24 följande:
    tack så mycket. hittade massor. Frågan är bara hur man postar dessa. någon som vet?
    antingen binder du ihop dem med något som inte går upp (snöre med rejäla dubbelknutar eller nått sånt) o sätter på en lapp eller skriver direkt på asken eller så slår man in dem i papper som man sätter addressen på o skickar
  • aurum
    MariaMagdalena skrev 2012-04-13 13:54:19 följande:
    Har hittat ett par skor som jag helt klart skulle kunna tänka mig, men det här med storlekarna nu då... Vad motsvarar strl 37 i US strl? Eller finns det någon guide någonstans kanske?
    Längst upp i varje beskrivning av saker finns en liten ruta med info som storlek, klackhöjd, färg osv.
    I denna ruta finns normalt sett en länk som heter "size guide" som du kan klicka på o få fram allt från skostorlekar i olika delar av världen till skor och bh-storlekar Flört
  • aurum
    MariaMagdalena skrev 2012-04-13 16:20:39 följande:

Oj då, tack! Antar att man blir lite förblindad av allt fint och ffa billigt som finns

Klickade just hem dom iaf, vilket oxå blev mitt första e-bayköp Hoppas hoppas dom kommer sitta bra nu!

hehe lätt att glömma läsa när man hittar fina saker Flört
    Har dock handlat där så länge nu att jag inte ens tänker på sådana enkla saker som storlekar och/eller annan info som kan behövas.
    Men ska erkänna att jag glömde kolla om en vara skickades till Sverige för ett tag sedan innan jag klickade köp, o det gjorde den inte...Skrikandes
  • aurum
    MariaMagdalena skrev 2012-04-13 16:38:37 följande:
    Hoppsan, så kan det går! Men det går alltså att klicka på köp även om säljaren inte skickar till sverige? Ännu en sak man måste hålla koll på då ju :-/
    Ibland går det, ibland går det inte. Beror på om dom ställt in att dom inte skickar till vissa länder eller bara skrivit det i produktbeskrivningen.
    Vissa är dåliga på att klicka i att de bara skickar t.ex inom USA...
  • aurum
    DestinyD skrev 2012-04-13 16:45:05 följande:
    Men gud så nervös jag blir nu.... Jag har beställt ett par skor i strl US 6,5, och jag har normalt 37 här hemma. Pratade med min kusin som bor där, och hon sa att det verkar lämpligt. Säljaren föreslog strl US 5, men det hävdar min kusin är typ barnstorlek för den är så liten.
    Jag gick efter den här tabellen storlekar.se/skostorlekar.html och struntade i vad säljaren sa. Har säkert gjort helt galet då... Skit också! Gråter
    Jag har 41 i skor här i sverige, beställer alltid size 10 från USA...
    Standardstorlek 37 motsvaras i USA av size 6
    6,5 är 37,5 i svensk storlek.
  • aurum
    DestinyD skrev 2012-04-13 16:53:28 följande:
    Men inte enligt den där tabellen...? Skit också... Risken är alltså att jag som normalt har 36,5/37 här hemma har beställt alldeles för stora skor... Om man ska returnera så blev dom plötsligt inte så billiga längre Rynkar på näsan
    Sälj dom i så fall, mycket bättre sätt att få tillbaka pengarna.
    Ibland är dock skor från andra länder mindre i storlekarna än svenska skor, så de kanske passar i alla fall

Sen är det skillnad på US-size och UK-size... så det vill till att veta vilket man beställt i.
    US size 6,5 =UK size 4 = Svensk 37
Svar på tråden EBAY tråden!