• knyttan

Vad kostar ett minnesvärt bröllop?

daniiel skrev 2012-01-03 16:43:23 följande:
    Vårt bröllop var inte dyrt. Vi hade inget speciellt tema. Vi hade inte gjort något speciellt alls faktiskt. Vi hade ett "vanligt" kyrkbröllop med efterföljande bröllopsfest med 3-rätters middag och lite dans. Trots det är det för oss en väldigt minnesvärd dag, fylld av kärlek. Många av våra vänner och familjer minns också dagen. Jag vet att någon anser att maten var den godaste han någonsin ätit, en annan tyckte att min klänning var wow och väldigt minnesvärd, någon annan lärde känna en ny vän den kvällen som personen inte kände innan, någon tyckte väldigt bra om våra låtval i kyrkan, någon gillade bilen vi åkte vi, såpbubblorna utanför kyrkan istället för ris, festhäftena osv.

Det är inte prislappen som bestämmer hur rolig och minnesvärd dag det blir. Jag anser nog att det är människorna som står för den biten :) Ett slottsbröllop för 200 000kr eller mer kan vara precis lika minnesvärt som ett picknickbröllop för 10 000kr eller mindre.
    Nu kombinerar vi iofs slott och picknick Skrattande typ... men jag håller helt med. Vi har samma sits som TS, min fästman kom till Sverige för ett år sedan han pluggar fortfarande, har inget CSN och bara pyttelite i inkomst från ett extrajobb, jag har en ok lön som vi båda lever på och vi ska gifta oss i sommar. Vi har gnetat ihop en del, ja eller ärligt så är det mest mina sparpengar, han har också fått ihop en summa, men det är mindre än en tredjedel.
    Iom. att vi lever som vi gör så har jag börjat reflektera en del över vilken konstig inställning folk har till pengar o inkomst. Ska man göra "si" så måste man lägga "så" mycket pengar på det verkar vara den allmänna inställningen... man MÅSTE kunna köpa si o så mycket konsumtionsvaror i månaden, alltid kunna laga lyxmat även på vardagen och har man ingen iphone, plattv och ipad så ser vissa på en som om man kom från ett u-land...
    Nåja, nu spårar jag ut här lite, men poängen är: minnesvärt för vem? För er själva? Ja det kan man ju fixa ungefär gratis... Men om själva poängen är vad alla andra tycker, och om det enda som räknas är hur mycket saker verkar ha kostat, inte att det blev en trevlig fest eller att bröllopet hade en väldigt fin nnerlig stämning präglad av er kärlek, ja.. då kanske det går på ett antal tusen mer...Obestämd

För att parafrasera en rätt känd reklam: klänning 8000, ring 10000, kärlek: priceless
Svar på tråden Vad kostar ett minnesvärt bröllop?