Inlägg från: Amejuli |Visa alla inlägg
  • Amejuli

Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?

Åh, vad bra att man kunde hjälpa till och vad spännande att ni också hoppas på tillökning. Hoppas det inköpta kan hjälpa er på vägen. Håller tummarna för er med!! :)

Viccan skrev 2012-04-25 16:27:29 följande:
    Tack för otroligt bra svar på min fråga =)

Nu har jag köp på mig saker.

Kan säga att jag slutade med min piller i januari.

All Lycka till alla som verkligen vill bli fler i familjen
  • Amejuli

Wiiiiiii! Vad skönt att se att det fungerar! Ja, mys på nu!!! Vad glad jag blir! :D

Red skrev 2012-04-27 11:23:43 följande:
    Idag blev det äntligen utslag på stickan... dag 16 alltså! Då får vi se till så det blir både fredagsms och lördagsmys och sedan hålla tummarna!
  • Amejuli

Åh, idag fick jag utslag på ÄL-stickan, dag 15... Glädjande att maskineriet verkar fungera, och spännande!! :)

Hoppas ni andra har lyckan med er nu! Kram!

• Amejuli

Oj, vad det har hunnit skrivas här inne. Kul! :)

Såg ditt inlägg om väntande. Håller med, olidligt spännande och har svårt att fokusera på annat. Är tre dagar efter ÄL nu och vill bara börja testa direkt, nu! Hoppas det är en väntan väl värd tiden! :)

Vad gäller alkohol är det för min del så att mina vänner är så vana att jag nästan aldrig dricker att de frmodligen inte skulle undra om jag tackade nej.

Men försök att ha ett lager bra ursäkter kanske? Ex; jag äter pencillin (skyll på att du haft halsflus, urinvägsinfektion el annan lämplig infektion). Säg att du ska upp tidigt och köra någon dagen efter. Eller skyll på någon ny diet du provar.

Visst går det säker att ta ett halvt glas eller så men det får du känna efter vad som känns bäst för dig. Men personligen avstår jag gärna helt, liksom ta det säkra före det osäkra. Men det är som sagt inga större problem för mig när folk i min närhet redan är vana vid att jag inte dricker. Men blir det jobbigt med frågor kan du ju använda någon bra ursäkt eller kanske annars att ha en lättöl i handen kan göra att folk undviker frågor en stund iaf om de inte tittar för noga...

Annars tycker jag pencillinkursursäkten är ganska bra då man kan använda den under en lite längre period. :)

Hoppas det går bra på er fest på lördag och att du slipper för mycket frågor!

Ska verkligen hålla tummarna för oss båda nu! ;)

Red skrev 2012-05-03 13:11:58 följande:
    Hur gör/gjorde ni andra med alkohol medans ni försökte bli gravida? Efter mens och innan ägglossning spelar det ju ingen roll men mellan ägglossning och mens (eller förhoppningsvis inte)?Det är inte det att jag dricker några mängder eller att jag måste dricka, utan mer att det är svårt att avstå helt utan att någon märker det. Och eftersom jag ännu inte är gravid tror jag att jag hade blivig gansla ledsen om folk frågat och insinuerat...
  • Amejuli

Oj, vad många som har skrivit här nu! Kul!!

Förstår att det är jobbigt. Går ju också bara och väntar nu, har inte känt något särskilt hur gärna jag än skulle vilja det.

Däremot i förrgår tyckte jag ayy jag hade lite ökad salivmängd. Igår hade jag molande mensvärk, alldeles för tidigt för mens så hoppas på något positivt. Har beräknad mens (som jag hoppas uteblir) til mån 14/5. Tänker att jag inte ska börja testa för tidigt men det är ju så svårt att låta bli. Tänker att jag kanske tillåter mig att testa på lördag iaf (minst..)

Håller tummarna för oss båda!!

Red skrev 2012-05-08 22:18:55 följande:
    Usch vad jobbigt det är att vara oventande... Idag är det 28 dagar sedan jag senast fick mens. Har absolut ingen koll eftersom jag ätit cerazette och slutade för 2 månader sedan. Fick mens 30 dagar efter att jag tog sista pillert. Skall försöka hejda mig ifrån att testa några dagar till, hoppas ju! Försöker ställa in mig på att det kan ta tid och att det är onödigt att köpa/slösa på graviditetstest...

Har någon slags mensvärk nu så jag tror inte det blev något denna gången :(
  • Amejuli
    Viccan skrev 2012-05-07 14:04:11 följande:
    Idag är det 37 dagar efter min första mensdag (senaste gången)....
    Testade imorse men de visade att jag inte var gravid.

Hur länge till bör man vänta? Varför är min mens försenad?

Jag har aldrig varit med om detta tidigare att den varit sen.
    Min mens kommer alltid 28-30 dagar efter mensens första dag (senaste mensen).

Någon som varit med om något liknande?
    Jag är väldigt nyfiken. Så jag slipper oroa mig om vad de kan bero på.
    Hur länge till jag behver vänta på att den ska komma.

Jag har ju haft mensverk titt som tätt vissa dagar och då har jag trott att nu kommer den.
    Men sen så är det liksom ingenting.

Förstår att du är lite orolig. Har du tagit någon typ av piller tidigare? (Ex om du tog p-piller och din senaste blödning var i slutet på den kartan, dvs en mensliknande blödning och inget ägg som kom ut.) I så fall kan det bero på att det tar tid för kroppen att ställa in sig själv. Men det låter ju inte så på din berättelse?

Men läste på ett annat ställe att det inte är något konstigt att mensen blir försenad trots att den alltid varit reglelbunden. (kan ex bero på att man varit sjuk eller att man är stressad, som ex-vis inför barnskaffande och sånt :) )

Men sen skulle jag nog ta ytterligare ett test om några dagar, vissa kvinnor är ju lite mer av låghormonare och graviditeten kan visa sig först någon vecka efter beräknad mens.

Håller tummarna för att din mens ändå är försenad av en positiv anledning. men blir du orolig kan du ju alltid ringa och rådfråga gyn?

• Amejuli
    mimi00 skrev 2012-05-07 15:55:11 följande:
    Ååhh jag längtar så efter att bli mamma. Kommer sluta med mina p-piller om ca 1 år för att jag ska hinna gå ut skolan innan bebisen kommer :) Längtar så himla mycket. Men då är frågan när man ska sluta äta p-piller. Vill föda april-14 typ.. eller mellan mars-maj.. men man vet ju som sagt inte om man bli gravid direkt eller inte :/ så himla svårt :/

Är det någon som blivit gravid innan första mensen? eller första månaden man inte äter? Varför ska man vänta på första mensen? har ni kondom då?

Åh, förstår din situation. Jag har skjutit upp våra barnplaner hela tiden då jag velat komma längre i utbildningen först ända tills nu då längtan blivit för stark. Har dock en del år kvar men orkade inte vänta mer, längtan blev outhärdlig. Förstår att du dock vill försöka hålla dig när det bara är ett år kvar!

För mig kom ägglossningen igång direkt efter avslutad karta (15 dagar efter den mensliknande blödningen räknat från första dagen i blödningen). Men tycker att när jag tittat runt på forum är det flera som fått problem med att få kroppen i fas igen efter pilleranvändning. Tycker det verkar som att de som äter minipiller och aldrig har mens annars ibland har ännu mer problem (men det är min egen iakttagelse och inget vetenskapligt). Så visst kan det vara värt att sluta lite innan med piller.

Man behöver inte alls vänta en extra mens efter avslutade piller så som jag har förstått det. Tror det ibland rekommenderas eftersom man då har bättra koll på sin riktiga senaste mens (då graviditeten räknas från den) samt att det är lite större risk att man släpper två ägg direkt efter pilleravslut (lite högre risk för tvillingar alltså). Så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Det gör inte jag iaf :-P

Lycka till!!

• Amejuli

Hej tjejer!

Har inte varit inne på ett tag men här kommer lite uppdatering. Vart inget för mig heller vid första ägglossningen. Den där jäkla mensen kom när den skulle. Suck och blä!

Nu är det bara att hoppas och hålla alla tummar och tår för att det tar sig vid nästa. Har ägglossning på söndag skulle jag tro.

Håller tummarna för er alla. Fortsätt gärna skriva och uppdatera. Är så skönt att läsa lite om andra i samma sits.

Kram till alla som längtar!!

• Amejuli

Hej tjejer!!

Hur går det för er? Har inte hunnit skriva på ett tag.

RED, är du kvar här? Fått något positivt besked än?

Jag plussade för lite mer än en vecka sen. Både jag och maken är så lyckliga!! Nu hoppas vi bara innerligt att det lilla miraklet ska vilja stanna kvar.

Håller tummarna för er alla som hoppas och väntar! :)

• Amejuli

Hame!

Åh vad kul! Stort grattis!! :)

Jo, då ligger vi väldigt lika. Jag hade min senaste 13/5. Fy vad kul att vi hamnade så nära varandra. Jag har också en konstant molvärk och blev lite orolig. Men har googlat lite och det verkar väldigt vanligt! :)

Blir en liten februaribebis för oss båda då förhoppningsvis.

Nu vet jag inte var du bor men själv bor i jag i sthlm-området. Ringde mvc ganska direkt då de här erbjuder hälsosamtal redan i v 5-6. Men det var nog lite tomt på tider nu i semestertider så jag fick en inskrivningstid direkt istället. ¤:de juli ska jag dit. Nervöst!

Åh, hoppas innerligt att det går bra för oss båda!

Grattis och kram!

P.s har nu alltså läst ditt meddelande så du kan ta bort det

• Amejuli

Stort TACK för alla grattis. Det känns så härligt detta!!

Hoppas verkligen på fler plus i tråden snart! Håller tummarna för er alla! :)

• Amejuli

Hame:

Oj, blev lite fel i mitt inlägg; 4/7 ska jag dit. :)

• Amejuli

Lite uppdatering!

Har inte varit inne på jättelänge ju! Kul att det är fler som försöker och att vi är tre som ligger nästan precis lika. :)

Är i v 10 nu och det rullar väl på. Syns inget än. Mina bröst är fortsatt ömma, svagt illamående i bakgrunden och lite molvärk som gör sig påmind vissa dagar. Gasig och trög mage har det varit en del med. Så det är väl som det ska vara... :-P

Märkte egentligen inga gravsymtom innan mensen uteblev mer än ömma bröst och ovanligt tidig mensvärk, men det hade ju lika gärna kunnat vara mensen som var på intåg.

Önskar er alla som frsöker lycka till och hoppas att ni som har ett litet frö på g redan mår bra?

Kram till er alla!

• Amejuli

Glömde svara på att jag gifte mig redan förra sommaren. 1-årig bröllopsdag om en och en halv vecka som firas i Köpenhamn! :)

• Amejuli
    Viccan skrev 2012-08-14 09:16:14 följande:
    Hej,
    Nu är jag nyfiken. Hur går de för Er:
    Amejuli
    , eosinmimmi , Hame och Lillis82 ?

Mår Ni bra? Vilken vecka är Ni i? När är Ni beräknade?
    Har ni varit på KUB-test eller första ultrljudet?

Hoppas att ni mår bra och att allting rullar på precis som ni önskar. Skrattande

Åh, Hej!

Har inte varit inne på jättelänge, så har missat lite inlägg här. Men här kommer en uppdatering:

Jag är nu i v. 18 ( 17+ 3) och är beräknad till den 16/2. Mådde lite illa i början men spydde aldrig. Hade dock dålig matlust och behöver normalt sett inte äta så mycket så jag har nog inte förstått hur mycket mer jag behöver äta. Uppe på det har jag haft en del problem med magen så jag tappade en del i vikt de första månaderna vilket gjorde mig rätt hängig. Så har verkligen fått jobba på att få i mig lite extra kalorier.

Sen plötsligt för ca två veckor sedan vände det verkligen och jag är i stort sett tillbaka på min ursprungsvikt plus att magen gick från i stort sett noll till att inte gå att dölja på bara en vecka. Blev lite chockartat. Men, men, "plötsligt händer det" :-P

Vi gjorde KUB i vecka 13 och det var jätte bra. Om en vecka (v.19) blir det RUL. Ska bli väldigt spännande!! :)

I vecka 16 kände jag de första rörelserna. Först sent tre kvällar i rad kunde jag ana det, men kände mig fortfarande osäker. Men nästa kväll blev jag helt övertygad då det upprepade gånger kändes som någon petade på mig inifrån. Mys!! :)

Igår kände maken parveln röra sig i magen för första gången. Inga sparkar men en förflyttning. Han var såklart riktigt nöjd. Särskilt då han tjatat om detta ett bra tag och jag ihärdigt hävdat att det ska dröja flera veckor till innan han kommer kunna känna något. Men tji fick jag. :-P

I övrigt mår jag också ganska bra nu. Illamåendet är borta och jag känner mig lite piggare. Humöret är väl inte alltid på topp men har varit härligt att börja med studierna igen och allt annat som hör hösten till. Däremot kan jag känna att det drar i ligamenten ibland (de som livmodern är upphängd i). Särskilt då jag i min utbildning ibland måste gå eller stå under längre tid eller när jag tränar. (Har svårt att låta bli även de mer skumpiga passen, haha) Men med ett rejält stödband funkar det mesta. :)

Känns mer verkligt nu och jag har små konversationer med denna någon som bor där inne i mig. Känns mysigt och längtan är stark.

Blev visst en väldigt låång uppdatering, men får kompensera det jag missat i mängd med lite längd på inlägget... :-P

Stort lycka till och kram till alla som hoppas och längtar!

• Amejuli

Hame;

Åh, vilken söt liten goding. Härligt att allt var bra!! Vi ska på RUL på torsdag nästa vecka. Hoppas på lika positivt resultat! :)

Svar på tråden Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?