• LillaEllan

Hur gör ni med tårta och allergier?

Som rubriken lyder? jag är extremt allergisk mot mjölk och vill ha en FIN tårta, vill att alla ska tycka att den är god så jag vet inte om jag vill göra den mjölkfri.
    hur har ni gjort?
    jag behöver ingen tårta, gillar inte det egentligen men vill ha en för syns skull  

• Svar på tråden Hur gör ni med tårta och allergier?
  • TheD

När gästerna fick mail från mina föräldrar så var där en fråga om allergier. Men inget behövdes ändras för den redan bestämda tårtan.

Tänk på er själva i första hand... jag älskar marsipan så det var ingen snack om att det skulle vara det på tårtan. Sen om någon skulle vara allergisk...well too bad. Jag är själv allergiker så visa saker skippar man helt enkelt.

• Strawberry

Kanske kan ni göra en vanlig tårta med våningar som alla gäster får äta av, med mjölk. Sen en liten tårta på toppen som bara är till för er två och som är helt mjölkfri.  Att tårtan som är på toppen ser lite extra speciell ut/ olika de andra lagrena är ju bara bra tycker jag.. =)

• Juni 2012

Jag bakar tårtan själv så jag vet att den bara innehållar sådant jag kan äta :) Kondis är inte alltid lika toknoga som man själv

• LillaEllan

Tyvärr är jag katastrofal på att baka så det är inget alternativ

Ja att ha en egen högst upp kanske är ett alternativ? men det kanske ser konstigt ut om den är gjord sockerpasta och resten med marsipan? eller man kanske kan ha en annan färg.?.....
    Folk håller på att svimma när jag säger att jag kan låta bli tårtan  

• Strawberry
    LillaEllan skrev 2012-01-04 23:02:33 följande:
    Tyvärr är jag katastrofal på att baka så det är inget alternativ

Ja att ha en egen högst upp kanske är ett alternativ? men det kanske ser konstigt ut om den är gjord sockerpasta och resten med marsipan? eller man kanske kan ha en annan färg.?.....
    Folk håller på att svimma när jag säger att jag kan låta bli tårtan   
    Du skulle ju kunna knyta ihop det hela genom färg, ha vit marsipan med svart mönster på alla nedre lager och sen svart sockerpasta med vitt mönstrer på den övre eller något liknande. Ingen skulle reagera!

Eller kanske sockerpasta på alla men olika innehåll, där du tål de översta?

Ska du beställa från ett bageri kan jag garantera att det kan lösa det snyggt!!

Lite fundersam själv när det gäller tårta och mat är även jag då jag har bjudit folk som är allergiska mot alla möjliga saker, några mot gluten andra mot laktos och sen två mot alla mjökproteiner. Och flertalet som har lite olika allergier, extrem allergi mot nötter, citrusfrukter, kokos, tomat, morätter osv osv, och sen ett par vegetariener och någon vegan såklart.. Blir spännande! 
  • LillaEllan

Jaaaa det låter toppen ! det låter verkligen som ett alternativ!

Jag är allergisk mot nötter och mjölkprotein och när jag går bort så begär jag verkligen inte att folk ska göra något speciellt åt mig, det brukar alltid finnas något man kan äta.
    Nötter tycker jag dock inte att man ska ha alls på stora fester då man blir så extremt sjuk! så jag tycker alltid att man ska slopa nötter, det kan också vara dolt i mat så man inte ser och då kan det sluta illa och det vill man ju inte under sin fest.

citrusfrukter, morötter,och sånt kan man peta bort. det löser alltid.

men slopa nötter  

• Chicita

Varför inte köra sockerpasta hela vägen igenom?

Det finns ju andra som kan vara mandelallergiker också. Gillar dom inte sockerpastan så behöver dom ju inte äta den Flört
    Alla gillar inte marsipan heller ju, vissa vill hellre ha sockerpasta...

Hör med konditoriet om dom kan göra en mjölkfri tårta och be om smakprov. Gärna en lite större bit så att även några fler får smaka och säga sitt. Om dom gillar det så kan du köra hela tårtan mjölkfri, annars bara den översta biten där du, din make och närmaste bröllopsföljet tar.
    Översta tårtan om man har en "amerikansk tårta" brukar vara 6-10 bitar beroende på hur hög varje våning är.

• LillaEllan

det är ju rätt mycke annat som kan innehålla mjölk som grädden den smakar ju inte som vanlig och så. men visst kan man be om provbitar man kan ju alltid prova

• cookieandkermit

Hej. Jag kommer utgå från mina egna allergier och sen försöka anpassa mat och tårta så gott det går till övriga allergier, speciellt när det kommer till tårtan. Har citrusallergi, är även allergisk mot annans och kiwi samt större mängder med färgämnen. (nu låter jag lite negativ här men, det är med att "det går att plocka bort" funkar inte riktigt med citrusallergi enligt egen och andras erfarenheter har det engång legat emot någonting så märks det.Så är det iaf för mig, kan inte ens äta godis med citrussmak... ) så kommer försöka ha en god mousetårta, typ med hallon eller något och sen försöka få den anpassad efter övriga allergier som kan komma att finnas. Tror dock bara att det är laktos, och det är inte jätte svårt att fixa. *optimist*

Jag litar på att den som kommer göra vår tårta gör den efter våra (mest mina) önskemål. Skulle inte vilja ha en allergisk reaktion på min bröllopsdag inte..

• Strawberry
    LillaEllan skrev 2012-01-04 23:42:10 följande:
    Jaaaa det låter toppen ! det låter verkligen som ett alternativ!

Jag är allergisk mot nötter och mjölkprotein och när jag går bort så begär jag verkligen inte att folk ska göra något speciellt åt mig, det brukar alltid finnas något man kan äta.
    Nötter tycker jag dock inte att man ska ha alls på stora fester då man blir så extremt sjuk! så jag tycker alltid att man ska slopa nötter, det kan också vara dolt i mat så man inte ser och då kan det sluta illa och det vill man ju inte under sin fest.

citrusfrukter, morötter,och sånt kan man peta bort. det löser alltid.

men slopa nötter  
    Nötter kommer jag helt att slopa och övriga allergier göra mitt allra bästa för att anpassa mig efter. Under middagen kommer jag märka upp ordentligt så ingen råkar äta något fel, Vi kommer att ha buffe så vi får se till att det finns saker alla kan äta, samt enskilda slevar till allt! Att bara plocka bort de man inte tål brukar inte fungera! Är själv allergisk och har de väl varit i maten är det kört... och vill inte att någon gäst, eller jag, sk få en allergisk reaktion. :P

När det gäller tårta tror jag nog vi satsar på några olika sorter istället för en stor, men får se.. =)
Svar på tråden Hur gör ni med tårta och allergier?