Inlägg från: LillaEllan |Visa alla inlägg
  • LillaEllan

Hur gör ni med tårta och allergier?

Som rubriken lyder? jag är extremt allergisk mot mjölk och vill ha en FIN tårta, vill att alla ska tycka att den är god så jag vet inte om jag vill göra den mjölkfri.
    hur har ni gjort?
    jag behöver ingen tårta, gillar inte det egentligen men vill ha en för syns skull  

• Svar på tråden Hur gör ni med tårta och allergier?
  • LillaEllan

Tyvärr är jag katastrofal på att baka så det är inget alternativ

Ja att ha en egen högst upp kanske är ett alternativ? men det kanske ser konstigt ut om den är gjord sockerpasta och resten med marsipan? eller man kanske kan ha en annan färg.?.....
    Folk håller på att svimma när jag säger att jag kan låta bli tårtan  

• LillaEllan

Jaaaa det låter toppen ! det låter verkligen som ett alternativ!

Jag är allergisk mot nötter och mjölkprotein och när jag går bort så begär jag verkligen inte att folk ska göra något speciellt åt mig, det brukar alltid finnas något man kan äta.
    Nötter tycker jag dock inte att man ska ha alls på stora fester då man blir så extremt sjuk! så jag tycker alltid att man ska slopa nötter, det kan också vara dolt i mat så man inte ser och då kan det sluta illa och det vill man ju inte under sin fest.

citrusfrukter, morötter,och sånt kan man peta bort. det löser alltid.

men slopa nötter  

• LillaEllan

det är ju rätt mycke annat som kan innehålla mjölk som grädden den smakar ju inte som vanlig och så. men visst kan man be om provbitar man kan ju alltid prova

• LillaEllan
    cookieandkermit skrev 2012-01-05 02:04:35 följande:

Hej. Jag kommer utgå från mina egna allergier och sen försöka anpassa mat och tårta så gott det går till övriga allergier, speciellt när det kommer till tårtan. Har citrusallergi, är även allergisk mot annans och kiwi samt större mängder med färgämnen. (nu låter jag lite negativ här men, det är med att "det går att plocka bort" funkar inte riktigt med citrusallergi enligt egen och andras erfarenheter har det engång legat emot någonting så märks det.Så är det iaf för mig, kan inte ens äta godis med citrussmak... ) så kommer försöka ha en god mousetårta, typ med hallon eller något och sen försöka få den anpassad efter övriga allergier som kan komma att finnas. Tror dock bara att det är laktos, och det är inte jätte svårt att fixa. *optimist*

Jag litar på att den som kommer göra vår tårta gör den efter våra (mest mina) önskemål. Skulle inte vilja ha en allergisk reaktion på min bröllopsdag inte..

laktos är inte alls svårt , dessutom smakar grädde och mjölk likadant så ingan kommer märka skillnad på en laktos fri tårta, allt finn satt ersätta med. Det finns det som mjölkfritt också MEN det smakar inte likadant och framför allt ser inte inte lika gott ut. Grädden är väl inte jätte fluffig och beter sig inte likadant

men klart det går. Men jag vill ha en fin tårta och den ska vara god för gästerna, det är det viktigaste jag behöer ingen tårta det tycker jag ändå inte om , men tydligen så MÅSTE bruden äta tårta om tårta är efterätten.  
  • LillaEllan
    Dejli skrev 2012-01-05 16:33:39 följande:
    Men är du allergisk mot mjölk eller laktosintollerant? För det är nämligen STOR skillnad. Är man mjölkallergisk (oftast mot mjölkprotein) så hjälper det ju inte om det är laktosfritt - det man är allergisk mot är ju inte mjölksockret, och det man inte tål finns fortfarande kvar.

Laktosintollerans är ju ITE allergi (man är således inte laktosallergisk eller mjölkallergisk om man inte tål laktos) utan det betyder bara att kroppen saknar laktasenzymet som bryter ner laktos, och det är inte heller något som är farligt även om det är obehagligt.
    Härligt att det finns folk som vet skillnaden det är inte så många jag får OFTA förklara att jag DÖR av mjölkprotein och NEJ det är inte laktos intolerans
  • LillaEllan

ja verkligen! jag har vart allergisk hela livet så när jag var liten fanns skogaholmslimpan att äta som bröd, och mjök fick vi hämta på apoteket. så var det läänge, så nu är det ju rena drömmen vi ska äta "färskost" och kex ikväll så jäkla gott! Jag har dock haft lite problem med "nya" grejer , mycket svårt för yoghurt och ostar som jag inte gillar men det kanske  kommer det med ! 

Bästa påhittet är cream fraichen FANTASTISK ! pefekt till tzatsiki. 

Svar på tråden Hur gör ni med tårta och allergier?