mikita skrev 2012-01-08 21:39:34 följande:
Är du säker på att man kan byta mellan sitt mellannamn och efternamn? Det skulle ev. kunna lösa vårt ptoblem nämligen.... För i så fall borde ju jag kunna ta min makes efternamn som mellannamn och ha mitt namn som efternamn (vi är redan gifta). Och sedan byta plats på dem, så jag får samma efternamn som maken?! Det skulle ju vara fantastiskt nu när skatteverket inte godkänner att jag tar hans efternamn (en jättelång historis, finns en annan tråd om det...) Men jag griper halmstrån nu!!!
Till TS: se för 17 gubbar till att namnändringarna blir gjorda i tid bara, skatteverket är stenhårda. I vårt fall felar det 10 dagar och jag får inte byta till min makes efternamn.
Som jag förstått ska det gå bra att ändra i efterhand. Tycker mig ha läst att en del gör så för att kunna ha mellannamn och efternamn i samma ordning som sin make/maka. Person A tar den persons B's namn som efternamn och behåller sitt som mellannamn, A byter sedan plats på mellannamn och efternamn och slutligen byter B till A's efternamn och flyttar sitt egna till mellannamn (oj vad rörigt det blev). Men jag har inte meckat med sånt själv så är inte säker.
lilja skrev 2012-01-08 20:31:51 följande:
Pebbles - Du som har ditt tidigare efternamn som mellannamn idag och hans som efternamn. Vad står det på ditt kört kort och pass? Ditt namn, mellannamn och efternamn eller bara ditt namn och efternamn?
På mitt körkort står det mitt förnamn, andranamn och både mellannamn och efternamn. Många namn blir det. :)