Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Vem leder er till Altaret?

Jag och min make gick in tillsammans. För oss fanns inget alternativ.

Det är vi som valt att gifta oss. Det är vi som är brudparet. Det är vårt bröllop.

Stunden innan dörrarna slogs upp. När vi stod där tillsammans. Blickarna vi gav varandra då. Fjärilarna i magen. Det är helt obeskrivligt och helt klart den bästa stunden på hela dagen.

Vi hade visserligen ganska stor brudfölje, 4 marskalker, 2 tärnor och 1 brudnäbb. Vi hade dessutom så att prästen stod där med oss, då han gick in först i kyrkan. Plus att han som öppnade dörrarna var där. Trots att det var så många andra, så i det ögonblicket, fanns bara jag och min blivande make.

Jag hade aldrig velat byta ut den stunden mot något annat. Att uppleva den med någon annan.

Tryggheten sedan i att vi gick in tillsammans.. Att ha honom vid min sida hela tiden.. underbart :)

• daniiel

Och vanligtvis går brudföljet efter brudparet, inte före. Brudnäbbarna kan gå före, men tärnor och marskalker kommer efter brudparet. (Jag vet, jag vet, det finns de som gör annorlunda här också).

Vi hade som sagt prästen först
    Sedan brudnäbb
    Vi, brudparet
    Våra två tärnor
    Marskalk + marskalk
    Marskalk + marskalk

För att symbolisera att vi var två, som blev ett, så valde vi att inte hålla i varandra på vägen in. Då gick vi var för sig, men sida vid sida. När vi sedan gick ut, så höll vi varandra i händerna :)

Blicken kan man ha fäst framåt ändå. Jag kan ärligt säga att jag än idag inte har en aning om vem som satt var i kyrkan.. eller vilka som ens var där :P Jag log och titta ut över gästerna någon gång, men var inte så fokuserad. Jag kikade på min blivande också, men mest tittade jag på prästen som gick först och var framme när vi hade nått halvvägs ungefär.

• daniiel
    sagoprinsessa skrev 2012-01-11 16:56:30 följande:
    En liten tanke bara, ni som är gifta och har gått in med era män och aldrig i världen skulle byta bort det, tänk om ni inte hade gått in med era män utan gått in själva eller med pappsen, ni vet ju inte alls hur det hade känts. Om ni hade valt det andra kanske ni skulle sitta här och förespråka det andra. En tanke bara.
    Det kan man ju vända på, alla ni som vill gå in själva eller med pappa eller någon annan, tänk om ni hade gått in med er blivande istället? Det vet ni ju inte hur det känns. Om ni hade valt att göra så, så kanske ni skulle sitta här och förespråka det istället. En tanke bara.
  • daniiel
    sagoprinsessa skrev 2012-01-12 01:39:55 följande:
    Jo absolut, men jag har inte gift mig än så kan inte sitta och säga att "den stunden skulle jag aldrig byta bort för allt i världen" om du förstår?  Så jag förespråkar vad jag tror är bäst för mig men det känns som att en del andra förespråkar vad som är bäst för alla. En väsäntlig skillnad enligt mig.
    Nu ska jag inte lägga mig i den övriga diskussionen här i tråden, finns andra som sköter det så bra.

Om man är nöjd med att ha gått in tillsammans och inte vill byta bort den stunden då? Så känns det för mig, eftersom det ögonblicket var det bästa jag upplevde under hela dagen. När vi stod tillsammans, jag tryckte hans hand hårt, han såg mig i ögonen, vi log mot varandra och så öppnades dörrarna. Då borde jag väl ha all rätt att känna och tycka så och även berätta det, utan att andra för den sakens skull behöver tolka in något extra i det, som "Därför måste ni också välja det!", för det har jag aldrig skrivit eller sagt. Däremot kanske någon som läser det, som är osäker på hur de vill göra, inser att det kan vara mysigt och romantiskt att gå in tillsammans också.

Jag kan nog säga att jag är 99% säker på att jag inte hade upplevt den stunden lika speciell, romtantisk och mysig om jag hade stått där ensam, ensam med brudföljet eller tillsammans med någon annan.
  • daniiel
    Dejli skrev 2012-01-13 09:22:03 följande:
    Det är ju fint att du känner att du går från ett liv till ett annat... De flesta av oss (kanske undantaget de som lever enligt mer ålderdomliga kulturella och/eller religiösa värderingar) har redan levt ihop med vår livspartner under ett bra tag, kanske skaffat barn ihop, har dyra bostadslån och bilar. Man lever under äktenskapliga former redan kort sagt.

Jag själv flyttade hemifrån när jag var 16, och har en fantastiskt bra relation med mina föräldrar, men mitt liv som det har sett ut i några år (sambo, djur, gemensam bostad och nu barn på väg) är det liv jag går ifrån och kommer leva ett bra tag förhoppningsvis. Jag går inte från något gammalt liv till ett nytt liv.

Så den enda synliga och praktiska skillnaden skulle vara en extra ring på fingret och att andra lagar gäller vid dödsfall/separation. Den symboliken du hänvisar till existerar förmodligen bara för en väldigt liten minoritet av de brudar som gifter sig i Svenska kyrkan.
    MamaJuice skrev 2012-01-13 10:14:04 följande:

Tycker det är tragiskt att det är den synen du har på ett äktenskap. För mig är det i huvudsak ett bevis på evig kärlek till min partner, att jag lovar att stå vid hans sida i vått och torrt, inte pga att jag ska få mer pengar om han eventuellt dör i en olycka eller liknande. Dom praktiska sakerna är isf mest för barnens skull.

Annledningen till att vi beslöt oss för att gifta oss, var för att hylla och fira vår kärlek, inget annat!

Hade gjort det likagärna utan ring och i ett källarförråd...

Och jag tror att det är MÅNGA brudar som känner precis så.

Jag förstår inte vad som är så tragiskt med Dejlis syn på äktenskap? För hon har ju rätt i vad hon skriver. Det är ju precis, exakt det hon skriver som äktenskap är.

Precis som hon skriver, så har nog många av oss som gifter oss i Sverige idag redan levt tillsammans under flera år. Många av oss har barn, hus/lägenhet, bil, husdjur osv tillsammans. Ett liv med delat ansvar. Att gifta sig, självklart handlar det ju om att man älskar varandra, handlar nog ofta om att man vill ha den där tryggheten, rent juridiskt sett. Att mycket i livet, speciellt om man har barn, blir enklare då.

Att bara tänka på äktenskap som något romantiskt, rosenrött, skimrande och sött tycker jag känns lite naivt. Att det enbart skulle handla om att hylla och fira sin kärlek. Äktenskap är så mycket mer än så. Det är livet och ingen vet hur livet kommer te sig, hur framtiden ser ut, vad som kommer hända. Det är en trygghet.

Självklart håller jag med om att det också visar att man vill vara tillsammans, att man vill dela livets glädjeämnen, men också sorg och alla motgångar. Att man ska finnas där, stötta och hjälpa varandra igenom vad det nu än må vara. Att man ska ge varandra utrymme att få växa och utvecklas som personer, både i och utanför förhållandet.

Trots det, så är äktenskapet mest av allt en juridisk trygghet för många tror jag. Med det menas det ju inte att folk gifter sig för att kunna få mycket pengar vid eventuellt dödsfall, för det har ju inte riktigt med saken att göra. Bara för att man är gift har man ju inte automatiskt gott om pengar, men ja, jag tror ändå det är många som tycker att det är skönt att veta att man har rätt att ärva varandra. Vad är fel med det? Om du och din blivande skulle leva tillsammans, utan att vara gifta, i 15år och han skulle gå bort, skulle du då vilja ärva honom? Eller tycker du det är helt okej att det ni byggt upp tillsammans går till hans föräldrar eller syskon istället?

Nåväl, jag tycker som sagt att Dejli har en bra poäng, även om äktenskap självklart ska handla om kärlek också.
Svar på tråden Vem leder er till Altaret?