Vem leder er till Altaret?
Jag väljer personligen att gå in tillsammans. Dels gillar jag den symboliska "vi-står-starka-tillsammans"-känslan, dels tycker jag att det är fint och gillar svenska traditioner.
Jag har större sympati för de som vill gå in ensamma och mötas. En variant som kan vara möjlig beroende på hur kyrkan ser ut är att både bruden och brudgummen kommer in från var sitt håll och möts på mitten. Det funkar såkalrt bara om lokalen har två ingångar, men många kyrkor har ju det.
Däremot blir jag ofta upprörd över brudöverlämning eftersom det i 99% av fallen är pappa som lämnar över dotter för att "det är så fint", "de står så nära" eller "jag vill ha en man att stötta mig på". Att det är så självklart att det är den store starke fadersfiguren som ska stötta dottern ä så enormt sterotyp, särskilt när många döttrar står sin mamma mycket närmare. För att inte tala om alla män som också står sina föräldrar nära. Seden kommer inte bli jämställd förrän det är lika vanlitg att gå in med pappa såväl som mamma och brudgummen också promenerar in med en förälder.