Inlägg från: AndroSid |Visa alla inlägg
  • AndroSid

Vem leder er till Altaret?

MamaJuice skrev 2012-01-11 12:33:02 följande:

Tycker också det är lite "out of fashion" att se brudöverlåtelse som kvinnoförnedrande. Har också alltid haft samma syn som MalinLarsson. Att min far litar på min blivande att han klarar av uppgiften som min beskyddare, inte att han tar över äganderätten över mig! Tycker att hela den grejen är sjukt romantisk och om inte annat borde ju det ge min blivande man lite egoboost! För han ÄR min klippa!!

Så varför kan inte du stå och vänta på din blivande på att han kommer in då?
    Du borde ju vara hans beskyddare lika mycket som han är din?
  • AndroSid
    darkHorse skrev 2012-01-11 18:31:34 följande:
    Josefin521 skrev 2012-01-11 18:21:58 följande:
    Håller helt och hållet med!!
    Men att se saker ur ett annat perspektiv gäller ju båda "sidor" eller vad man ska säga. Ofta får man höra argumentet att "jag struntar i om det har någon betydelse, för MIG är det fint." Jag brukar försöka diskutera det mesta jag inte håller med om varesig det är skattepolitk, dödsstraff eller brudöverlämning.  Förhoppningsvis kan jag också lära mig något av diskussionen.

Jag har faktiskt problem med det symptomatiska att fadern ska hedras synligt genom att leda in bruden, medan mamma kanske får en hedersroll genom att sy klänningen, arrangera blommorna eller något annat i skymundan. Jag är rädd för den bild man förmedlar, omedvetet, genom ett sådant handlade och vad det kan ha för konsekvenser för mina barn och barnbarn. Visst har jämställdheten kommit ganska långt idag, men det betyder inte att man måste sluta arbeta för den. Det finns fortfarande problem med ojämställd hemarbete, svårigheter med att få en heltidsanställning inom "kvinnoyrken". Män ska inte visa svaghet (exempelvis genom att bli ledd in av sin mamma).

Därför tycker jag att det är fråga som bör diskuteras och att man inte bara bör acceptera att alla tycker olika. Givetvis har jag respekt för andra åsikter, och jag kommer inte tvinga någon att göra annorlunda (hur skulle det gå till?). MEN jag tycker faktiskt inte bara man kan sitta tyst och hålla med om allt.
    darkHorse slår huvudet på spiken.
    Faktum är att det här är ett diskussionsforum, och hur tråkigt det än kan tyckas när andra inte håller med så betyder det att man ska diskutera - vilket blir svårt om samtliga har samma referensramar och åsikter.

För min del så har jag bara svårt att inse vad det är som gör att det alltid är pappan till bruden som ska "hedras" genom att få "alla blickar på sig". Inte enbart för att det är kvinnoförnedrande (hon kan inte gå själv utan måste ha stöd), utan för att jag tycker att det låser mannen i en position som inte är särskilt rättvis heller. Varför ska han stå och vänta på när bruden kommer till honom, kan inte han lika gärna gå henne till mötes där hon väntar framför altaret?
    Varför är det alltid en sådan fokus bruden när det kommer till bröllop, man är väl ändå två som gifter sig?

Å andra sidan tillhör jag skaran som tycker att det verkar mer logiskt att lägga mer pengar på en kostym än på en vit brudklänning, så jag bör kanske inte uttala mig?
  • AndroSid
    MamaJuice skrev 2012-01-11 19:06:43 följande:

Vi har aldrig nekat er eran syn eller påstått att det på något sätt är fel att gå in som par. Jag är villig att föra diskussion, men att bli kallad tioåring eller att jag inte är självständig är omoget!

Ni håller fortfarande hårt i "brudöverlämning" fast att de flesta av oss promotar att gå SJÄLVA utan varken mamma, pappa, faster, brorson - för att möta den vi älskar framme vid altaret. Det om något visar väl styrka och självständighet? Det betyder inte att min gubbe är mindre viktig framme vid altaret. Han är ju min klippa, mitt mål? Ni verkar inte förstå vad vi syftar på, därför är det väl knappt lönt jag skriver det en femte gång egentligen? Detta har INGENTING med jämnställdhet och göra.

Annledningen till mina "SPOT ON" och "WORD" kommentarer innebär att jag tycker precis samma som de som skrev, inte att ni har fel eller vi rätt. Bara att jag håller med dom.

Jag tycker inte om brudöverlämning som idé, true that, men jag fokuserar faktiskt inte på det i mina frågor i den här tråden.
    Jag har istället frågat varför inte mannen kan gå in till kvinnan som står och väntar, om det nu inte har det minsta med könsroller att göra. Kvinnan ska väl vara mannens stöd och klippa likväl som han ska vara hennes?
  • AndroSid
    sagoprinsessa skrev 2012-01-12 17:36:54 följande:
    Självklart är det bra att vara medveten om vad brudöverlämning har betydigt och fortfarande betyder för många, men man kan vara medveten om allt det och ändå vara för brudöverlämning, tror jag i alla fall. Att det kan betyda något annat för en själv och de i ens omgivning. 
    Fast...
    om man är medveten om vad brudöverlämning står för så borde man ju också vara medveten om att man inte bara kan bestämma sig för att det betyder något annat än vad det gör.

Jmfr: Jag tar på mig en tröja med en stor svastika på och går ut på stan med mina bästa kompisar som allihop är välinformerade och vet att jag inte är nazist, utan istället vill fira solen. För mig och för mina kompisar betyder inte min tröja något särskilt - men i det allmänna samhällsmedvetandet så är det betydligt allvarligare. Faktum är att jag tror att väldigt många skulle ta riktigt illa upp om jag kom promenerande med en tröja med en svastika på, även om det för mig inte betyder något illa: just för att det signalerar nazism.
  • AndroSid
    Oniq skrev 2012-01-12 19:07:35 följande:
    HAAALT!

sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    Jag tänkte att just svastikan var ett tillräckligt tydligt exempel på när en symbol betyder mycket för många även om den för en mindre grupp har en annan betydelse, men men, för att kringgå Godwins lag då, ett annat exempel som fungerar lika bra:

Inom många subgenrer är det vanligt och populärt med Petruskors (nedvändiga kors). Nu när mycket mode har varit "rockigt" så har jag sett att det har sålts en hel del smycken med dödskallar, petruskors och dylikt, och att många "vanliga" tjejer använder dessa. Helt okej, det är ju trots allt bara smycken.
    Men det blir ju en annan sak när du kommer till kyrkan. Även om det egentligen är en symbol för kristendom och ödmjukhet, så ser många smyckena och tror att det handlar om djävulsdyrkan eller dylikt. Och ser det som en stor hädelse mot den kristna kyrkan och allt det som den står för. Vilket gör att även om du tycker att ditt smycke är vackert och har en fin betydelse så betyder det att du kanske inte bör bära det i kyrkan, just för att många riskerar att ta illa upp och tro att du har värderingar som du inte har.

http://medium.tradera.com/049/133485049_1.jpg
  • AndroSid
    Sara 120707 skrev 2012-01-12 19:24:02 följande:

Läs igenom! ".. på usenet" leder 80% av diskussionerna till nazistargument.

Tycker ni att detta stämmer på BT?

Nej!?... alltså inte särskilt relevant.

Det är ju inte jättekonstigt att detta fenomen finns egentligen, andra världskriget är en stor och välkänd händelse som inkluderar många mänskliga fenomen i en form dragen till sin yttersta spets.

Symbolik, utanförskap, konsekvenserna av extrem lågkonjunktur, "rasskillnader" etc.

Detta gör det till en god källa till referenser.

Håller med dig, men jaja.

Ska man vara petig så påstod jag inte heller att vare sig någon på BT är nazist eller att den fiktiva personen i mitt exempel var det, utan att det var en person som tolkade en självklar symbol på ett annat sätt. Men men.
  • AndroSid

Just det här med att det alltid är mannen som ska stå och vänta får mig att tänka på följande film:

• AndroSid
    Rosendal22 skrev 2012-01-14 06:38:14 följande:

För mig är det självklart att min far leder mig in! Visst gammal tradition men jag ser det som mina föräldrars välsignelse till själva bröllopet. Min in far blev så glad och stolt när vi frågade honom. Trots allt är man ju "pappas lilla flicka". Att det förr betydde att fadern lämnade över ansvaret för bruden till den nya mannen spelar inte mig någon roll - det är ju så det är!

Att dessutom få se sin älskades reaktion när man skrider in, för han kommer inte ha en aning om hur jag kommer se ut, det är värt så mycket! Känner jag min man rätt kommer glädjetårarna att rinna!

Du har inte läst något i den här tråden va?
    Eller i någon av de femtioelva andra trådarna som finns om brudöverlämning?
Svar på tråden Vem leder er till Altaret?