darkHorse skrev 2012-01-11 18:31:34 följande:
Josefin521 skrev 2012-01-11 18:21:58 följande:
Håller helt och hållet med!!
Men att se saker ur ett annat perspektiv gäller ju båda "sidor" eller vad man ska säga. Ofta får man höra argumentet att "jag struntar i om det har någon betydelse, för MIG är det fint." Jag brukar försöka diskutera det mesta jag inte håller med om varesig det är skattepolitk, dödsstraff eller brudöverlämning. Förhoppningsvis kan jag också lära mig något av diskussionen.
Jag har faktiskt problem med det symptomatiska att fadern ska hedras synligt genom att leda in bruden, medan mamma kanske får en hedersroll genom att sy klänningen, arrangera blommorna eller något annat i skymundan. Jag är rädd för den bild man förmedlar, omedvetet, genom ett sådant handlade och vad det kan ha för konsekvenser för mina barn och barnbarn. Visst har jämställdheten kommit ganska långt idag, men det betyder inte att man måste sluta arbeta för den. Det finns fortfarande problem med ojämställd hemarbete, svårigheter med att få en heltidsanställning inom "kvinnoyrken". Män ska inte visa svaghet (exempelvis genom att bli ledd in av sin mamma).
Därför tycker jag att det är fråga som bör diskuteras och att man inte bara bör acceptera att alla tycker olika. Givetvis har jag respekt för andra åsikter, och jag kommer inte tvinga någon att göra annorlunda (hur skulle det gå till?). MEN jag tycker faktiskt inte bara man kan sitta tyst och hålla med om allt.
darkHorse slår huvudet på spiken.
Faktum är att det här är ett diskussionsforum, och hur tråkigt det än kan tyckas när andra inte håller med så betyder det att man ska diskutera - vilket blir svårt om samtliga har samma referensramar och åsikter.
För min del så har jag bara svårt att inse vad det är som gör att det alltid är pappan till bruden som ska "hedras" genom att få "alla blickar på sig". Inte enbart för att det är kvinnoförnedrande (hon kan inte gå själv utan måste ha stöd), utan för att jag tycker att det låser mannen i en position som inte är särskilt rättvis heller. Varför ska han stå och vänta på när bruden kommer till honom, kan inte han lika gärna gå henne till mötes där hon väntar framför altaret?
Varför är det alltid en sådan fokus bruden när det kommer till bröllop, man är väl ändå två som gifter sig?
Å andra sidan tillhör jag skaran som tycker att det verkar mer logiskt att lägga mer pengar på en kostym än på en vit brudklänning, så jag bör kanske inte uttala mig?