Inlägg från: Norrskensflamman |Visa alla inlägg
  • Norrskensflamman

Vem leder er till Altaret?

Aleta skrev 2012-01-11 06:39:41 följande:
    Jag vill bara införa en dimension till i detta.
    Att så många drömmer om att gå fram mot sin man och möta hans blick etc. är ju för att man har sett det på filmer med  perfekt avvägda filmklipp och passande musik. Avsedda att väcka så mycket känslor som möjligt.

Om vi hade lika många filmer som visade hur man går in tillsammans och som skildrade det allra bästa ögonblicket på dagen (enligt mig) på samma sätt så skulle det vara det man drömde om. 

Jag har gift mig två gånger och utan tvekan var den mest intensiva känslostunden på dagen de där sista skälvande sekunderna innan dörrarna slogs upp och man gick in tillsammans.
    Man kramar varandras händer, man ser in i varandras ögon och man delar spänningen, förväntan och nervositeten tillsammans. Det är så kärleksfullt och det är så två liksom. Vi. Vi på väg in i vårt nya liv. Vi två som tar de första stegen tillsammans, trygga i varandra och så fulla av kärlek att luften nästan vibrerar. 
    Tänk er vad Hollywood skulle kunna göra av detta!

Att inte alla församlingar tillåter överlämning är bra att veta. Jag vet att prästen i vår församling  förklarar det med att det är en kvinnoförnedrande tradition. 
    Håller med Aleta!
    Har också gift mig två ggr. Båda gångerna gick vi in tillsammans. Den känslan är HELT OSLAGBAR, sekunderna innan dörrrarna slås upp. När man går in tillsammans. Man stöttar ju varandra i nervositeten när man går där uppför gången och håller i varandra!!
    Skulle ALDRIG ha velat gå in ensam, no way!

Det finns mycket där framme man kan fästa blicken på. Prästen tex   Eller nån av de vackra Jesusbilderna eller altarblommorna, ja vad som helst.
    Andra gången så var våra döttrar näbbar och gick in före oss, så då såg man naturligt mest på dem

Det där med "beskyddare" förstår jag inte riktigt   Har inte dinmamma beskyddat dig? Har inte din blivande make blivit beskyddad av sin far o mor? Självklart förstår jag att det där är olika från familj till familj, men:
    Jag är själv pappas flicka, han har varit ett stort stöd för mig och är fortfarande. Men jag skulle aldrig velat att han går in med mig och "lämnar över" mig till någon annan, som att jag inte är kapabel att gå själv eller att jag måste bli omhändertagen av någon annan.
    När man gifter sig idag så är man ju vuxen och har oftast redan levt ihop ett tag med sin partner. Då borde det vara HAN som är ens stora stöd, precis som du är ett stort stöd för honom antar jag? Varför vill man inte gå in tillsammans då? Det är ju superromantiskt tycker jag!!! Ert liv som äkta makar börjar!! Wow, vilken känsla
  • Norrskensflamman
    MalinLarsson skrev 2012-01-11 10:23:14 följande:

Min första tanke var absolut att min pappa ska lämna över mig! Nu måste jag nog kolla med prästen om vad han tycker om det. Tycker inte alls att det är kvinnoförnedrande utan mer symboliskt att min far, min beskyddare, litar på att en annan man kan kan vara den personen när inte han finns i livet längre. Pappa har alltid varit min klippa. Att sedan få gå fram och möta min man där framme, se honom i ögonen på vägen in medan man närmar sig varandra, det tror jag blir underbart!

Rosi skrev 2012-01-11 07:36:37 följande:
    Jag kommer bli framförd av min bilvandes morfar.
    Då jag inte har någon annan man som jag inte har någon bra kontakt med. Och när jag frågade min sambo fick han tårar i ögonen. =)
    TS: Nej, du har inte pratat om att gå in med din pappa utan att gå in själv. Det är antaglien inlägg liknande de ovan som får exempelvis Syrinx att gå igång. Finns fler exempel. Och jag förstår henne! Det låter så himla märkligt i mina öron. Så....... fånigt. Och det har jag ju rätt att tycka att det är, eller hur?

Att du vill gå in själv har då iaf jag bara bemött med argumentet att det är en himla häftig känsla att gå in med sin blivande också. Att det också känns skönt o tryggt, för båda. Bara som ett alternativ att fundera över. Inget annat. Självklart är det väl ingen som försöker få dig att ändra dig, bara fundera o reflektera över andra alternativ. Möjligen prästen i din församling kan försöka sätta stopp för dina planer. 

Däermot vet jag att för många, även för mig, så är det lite svårt att förstå vad som är så romantiskt med att gå in själv och om det egentligen inte är WOW-effekten man är ute efter, att få stå ensam i centrum för ett ögonblick.  Inget fel med det, men inte alla erkänner att det är just det. Hur det är i ditt fall vet jag inte och det får vara hur det vill med det. Du tycker det ska bli jätteromantiskt och vi är alla olika. Jag tycker det är jätteromantiskt att gå in tillsammans.
    Var bara beredd på att prästen kan opponera sig. För vi har en tradition i Svenska kyrkan att brudparet går in tillsammans.

Lycka till med bröllopet och hoppas ni får en fin dag
  • Norrskensflamman
    KirsiLaa skrev 2012-01-12 06:44:24 följande:
    Ingen leder mig till altaret, jag går själv.  Jag går tillsammans med min blivande man, men han leder mig inte. 
    Exakt!
  • Norrskensflamman
    sagoprinsessa skrev 2012-01-12 01:47:33 följande:
    Fast jag tycker ju någonstan att är det mitt bröllop så får jag göra det för mig. Nu ska jag inte gå in med min pappa, det är inte ens ett alternativ, men om jag skulle göra det så skulle det för mig räcka med att "jag vill det". Naturligtvis kommer inte det att övertyga någon annan om att det är "bra" och "rätt", men det är inte deras bröllop så för mig behövs det inte. Om du förstår vad jag menar?
    Personligen så kräver jag absolut inte att någon ska ändra åsikt eller dylikt för det händer ju inte. Men jag tycker att man ska acceptera och respektera att vad som känns bra för mig inte känns bra för andra och att alla inte vill samma saker. Vilket jag har lite svårt att se hos vissa personer i den här tråden. 
    Om man ska gifta sig i kyrkan så räcker det inte med att "JAG vill det". Prästen kan neka dig. Vigselgudstjänsten är en allmän händelse i församlingens kyrka.
    Vid en borgerlig vigsel har du större möjligthet att få som du vill.
  • Norrskensflamman
    MamaJuice skrev 2012-01-11 15:17:50 följande:
    Precis, frågar. Står inget om att jag vill bli inledd av min far. Ville höra folks åsikter! Just för att jag själv inte alls vet vad vi kommer göra :)
    Ja, man kan ju konstatera att du fått en hel del olika åsikter som svar på din fråga
  • Norrskensflamman

Jag har sagt det förut, jag säger det igen: För mig får folk gå in själva, med sin far, mor, blivande, sitt ex, sin hund, vad som helst, vid en borgerlig vigsel. Och ingen behöver ens förklara sitt val för mig. Gör som ni vill, mig kvittar det.

Och jag kan knappast hindra någon att gå in med sin far i kyrkan heller, om prästen har godkänt det.
    Men jag önskar att man kunde respektera att vid en svensk vigselgudstjänst så har vi traditionen att gå in tillsammans och om man nu har för avsikt att viga sig i kyrkan så kan man väl åtminstone överväga att följa den traditionen som trots allt är ganska fin och romantisk den också! Och har ett fint budskap.

Det är allt.

• Norrskensflamman
    Dejli skrev 2012-01-13 10:02:44 följande:
    Jo, absolut. Det var den synliga och praktiska delen jag, som jag skrev, syftade till. Det är inte "bara" en ring på fingret för mig heller, men den betydelsen sitter ju i mitt huvud - för det praktiska livet spelar det ingen större roll förutom det jag nämnde, till skillnad från om man t ex fortfarande delar hem med sina föräldrar och därför de facto går från ett liv till ett annat om man flyttar ihop med sin make först efter vigseln. Man byter sitt föräldrahem och att vara "dotter i huset" till att dela hus och liv med en man i ett kärleksförhållande.

Jag förstår inte liknelsen "gå från ett liv till ett annat" för min pappa kommer inte vara mer eller mindre närvarande i mitt liv oavsett om jag är gift eller inte. Jag förstår inte vad han har med min vigsel öht att göra, och varför det är just pappa. Varför inte mamma, lillasyster eller familjens hund?

För även om det förekommer annat så är det just bruden som går med sin pappa i dessa blivande brudars drömmar. Varför? Det är det jag undrar. Varför just pappa? Och vad har han med övergången från ogift till gift att göra, sen när är just pappa en symbol för det gamla livet som ogift (trots att man levt med sin blivande man under äktenskapliga former under flera år i många fall).
    Ja, jag undrar också...
  • Norrskensflamman
    Sebastiána skrev 2012-01-13 13:38:14 följande:
    Ursäkta! Jag vill bara påpeka, apropå det med att lämna sitt gamla liv för det nya, att brudgummen lämnar ju också sitt gamla liv. Varför ska inte han ledas fram av sin mor då?
    Mycket bra fråga!
  • Norrskensflamman
    Dejli skrev 2012-01-13 14:15:19 följande:
    Bra tillägg... för av alla singlar jag känner (och det är ganska många) så är det ju inte kvinnorna som är mest "omhändertagna" av sina föräldrar... det är inte kvinnorna/tjejerna som åker hem med sin smutstvätt till mamma för att tvätta och få middagen serverad. Nej, det är männen/killarna.

På sin höjd får döttrarna hjälp att byta vinterdäck på bilen av sin pappa, men i övrigt så är det definitivt så att det är mansfigurerna som lämnar sin mors vård för att tas om hand om av sin nya fru (för så blir det tyvärr för många).

Killarna bor ju dessutom ofta hemma längre än kvinnorna i dagens Sverige (tror det var i snitt till 21 hos tjejerna och 23 hos killarna sist jag läste, men det kan ha ändrats).
    Du har en poäng där!
Svar på tråden Vem leder er till Altaret?