Vem leder er till Altaret?
Det som man kanske inte tänker på är - och det har flera i o f s påpekat - är att en kyrklig vigsel inte enbart är en angelägenhet för brudparet eller deras närmaste. Även om just du inte ser något könsdiskriminerande i brudöverlämning, så kan andra uppfatta det så. Det du ser som romantiskt utan att ägna innebörden någon djupare tanke, tas av andra till intäkt för att gamla könsroller fortfarande är OK.
I Sverige finns många unga kvinnor med rötter i andra kulturer som lever under stort tryck att böja sig för en annan syn på kvinnans ställning än den som t ex Svenska kyrkan vill uttrycka i ordningen för vigsel. För dem är det naturligtvis en stor hjälp att kunna säga: "Här i Sverige är kvinnor och män jämställda! Ingen annan bestämmer vem jag ska gifta mig med, och den dag jag gör det sker det på lika villkor. I svenska kyrkor går mannen och kvinnan tillsammans till altaret, utan fädernas inblandning."
I dagarna är det tio år sedan Fadime Sahindal mördades av sin far för att hon lät kärleken gå före patriarkala traditioner. Hon har blivit en symbol för unga kvinnors rätt att själva bestämma över sina liv. Att vigslar med brudöverlämning överhuvudtaget är tänkbara och disuteras seriöst är ett svek mot det Fadime dog för.