Inlägg från: sagoprinsessa |Visa alla inlägg
  • sagoprinsessa

Vem leder er till Altaret?

Jag kommer nog att gå in själv om prästen tillåter det. Och om man vill kan man se det såhär; jag har själv valt att gifta mig med honom, jag kommer själv och frivilligt fram till honom vid altaret för att ingå äktenskap, han behöver inte släpa dit mig eller hålla mig i handen för att se att jag inte rymmer.
    Nu är inte det varför jag vill gå in själv, men jag menar att man kan alltid dra saker till sin spets, vilken sida man än står på.

En liten tanke bara, ni som är gifta och har gått in med era män och aldrig i världen skulle byta bort det, tänk om ni inte hade gått in med era män utan gått in själva eller med pappsen, ni vet ju inte alls hur det hade känts. Om ni hade valt det andra kanske ni skulle sitta här och förespråka det andra. En tanke bara.
    Själv tror jag att de flesta som planerar ett bröllop är tillräckligt mogna för att kunna avgöra hur de ska gå in. Så länge alla parter är med på ingången (hur den än ser ut) så tror jag att det var den bästa ingången för det bröllopet och just de personerna Glad

• sagoprinsessa
    daniiel skrev 2012-01-12 01:35:15 följande:
    Det kan man ju vända på, alla ni som vill gå in själva eller med pappa eller någon annan, tänk om ni hade gått in med er blivande istället? Det vet ni ju inte hur det känns. Om ni hade valt att göra så, så kanske ni skulle sitta här och förespråka det istället. En tanke bara.
    Jo absolut, men jag har inte gift mig än så kan inte sitta och säga att "den stunden skulle jag aldrig byta bort för allt i världen" om du förstår?  Så jag förespråkar vad jag tror är bäst för mig men det känns som att en del andra förespråkar vad som är bäst för alla. En väsäntlig skillnad enligt mig.
  • sagoprinsessa
    knyttan skrev 2012-01-12 00:01:05 följande:
    Sandris86, vi som har varit aktiva här på BT längre och mer aktivt än du har fått mycket rikliga möjligheter att sätta oss in i "pro-överlämnings-brudarnas" perspektiv och det är, kort uttryckt: "för att JAG vill det och det är MIN dag, och för MIG betyder det bara att gull gull gull" och "för att det är så romaaaaantiskt".

"pro-överlämningssidan" än ovanstående. Bara en massa "men JAAAAG tycker..." och inga hållbara argument.

jag pallar inte mer av "jamen för MIG så betyder det inte att jag inte har valt själv", 
    Fast jag tycker ju någonstan att är det mitt bröllop så får jag göra det för mig. Nu ska jag inte gå in med min pappa, det är inte ens ett alternativ, men om jag skulle göra det så skulle det för mig räcka med att "jag vill det". Naturligtvis kommer inte det att övertyga någon annan om att det är "bra" och "rätt", men det är inte deras bröllop så för mig behövs det inte. Om du förstår vad jag menar?
    Personligen så kräver jag absolut inte att någon ska ändra åsikt eller dylikt för det händer ju inte. Men jag tycker att man ska acceptera och respektera att vad som känns bra för mig inte känns bra för andra och att alla inte vill samma saker. Vilket jag har lite svårt att se hos vissa personer i den här tråden. 
  • sagoprinsessa
    Aleta skrev 2012-01-11 23:15:04 följande:
    Den där lilla stunden innan känns i efterhand mycket längre eftersom den är så stark. Man är där med hela sin själ utan något som stör. Själva vigseln, varje annan enskild stund känns suddigare och väldigt kort när man tänker tillbaka. Eftersom den man ska gifta sig med just i det ögonblicket är den enda personen i världen som just då känner exakt likadant så blir det en otrolig känsla. Som att få orgasm exakt samtidigt kanske?  
  • sagoprinsessa

Då är det jättebra att ud har gjort rätt val för dig. Och jag menar inte att du har "valt" fel eller så. Jag är jätteglad om du är nöjd, och jag menar inte att du är en av dem som försöker få andra att ändra sig.Du skriver beskriver du hur det var för dig, Men jag tror att du inser att det inte behöver vara så för alla. Och det känns som att en del här har attityden "det var såå bra för mig, du är dum i huvudet och kvinnoförtryckare om du vill göra på något annat vis. Typ

Människor fungerar ju olika, för mig kanske det känns jättebra att stå där med mina tärnor innan och vara nervös, att få se honom för första gången på en vecka. För någon annan kanske det är den bästa stunden när dörrarna slås upp och hon äntligen ser sin blivande man och med sin far kan gå ner för altaret till honom.

• sagoprinsessa

Jo, självklart har prästen rätt att säga nej, det var inte alls så jag menade. Men jag kan fortfarande vilja, och de är just den viljan jag anser jag inte ska behöva förklara med argument som andra kan "köpa", varför jag väljer att klä min dotter i klänning eller varför jag väljer svart framför vitt ... allt går inte att argumentera för på ett vettigt sätt mer än "jag vill det" "jag anser det vara bra för mig" och så vidare.

• sagoprinsessa
    Josefin521 skrev 2012-01-12 10:29:24 följande:

Tänk vad kul det är att vi alla har olika åsikter, hade varit ett väldigt tråkigt diskussionsforum här på BT annars :)

Vi kan väl komma överens om att vi inte är överens? Denna diskussion bottnar inte i att vi som vill gå in själva alt med far/bror/vän etc ser detta som ett överlämnande utan som något fint och väldigt romantiskt och lägger inte in jämställdhet i detta. Ni som tycker det är förnedrande ser "gesten" som just något förlegat. Och skulle jag se detta som ett godkännande av fadern skulle jag också se det som förlegat och trångsynt, men som sagt, jag ser det inte så.

Ser fram emot fler vilda diskussioner med olika synvinklar men vi kan väl hålla lite högre tak? Behöver väl inte skriva om att folk tänker och beter sig som 10-åringar alt twenty something tjejer som inte vet ett skvatt?!

• sagoprinsessa
    passionsblomman skrev 2012-01-12 15:59:26 följande:
    Den här meningen är ju bara rakt tillbakaskickad till Sagoprinsessa, som var den som sa precis så först. 
    Fast jag har ju då inte nämnt att någon ska vidga vyerna, det yttrycket använder jag inte ens. Det var Sandris86 som skrev det. Ett inputt bara, rätt ska vara rätt.
  • sagoprinsessa

Självklart är det bra att vara medveten om vad brudöverlämning har betydigt och fortfarande betyder för många, men man kan vara medveten om allt det och ändå vara för brudöverlämning, tror jag i alla fall. Att det kan betyda något annat för en själv och de i ens omgivning. 

• sagoprinsessa
    AndroSid skrev 2012-01-12 18:17:14 följande:
    Fast...
    om man är medveten om vad brudöverlämning står för så borde man ju också vara medveten om att man inte bara kan bestämma sig för att det betyder något annat än vad det gör.

Jmfr: Jag tar på mig en tröja med en stor svastika på och går ut på stan med mina bästa kompisar som allihop är välinformerade och vet att jag inte är nazist, utan istället vill fira solen. För mig och för mina kompisar betyder inte min tröja något särskilt - men i det allmänna samhällsmedvetandet så är det betydligt allvarligare. Faktum är att jag tror att väldigt många skulle ta riktigt illa upp om jag kom promenerande med en tröja med en svastika på, även om det för mig inte betyder något illa: just för att det signalerar nazism.
    Precis! Jag tycker du sätter fingret på det riktigt fint där faktiskt! 
    Förr var det en symbol för solen, nu en för nazisterna. Precis på samma vis tror jag att många vill ändra den allmänna synen på brudöverlämning. Att gå in med sin far var förr något som symoliseradebland annat ojämställdhet men att nu är det (för mig och många med mig) en fin och romantisk gest. 
Svar på tråden Vem leder er till Altaret?