sagoprinsessan:
Det är en fin tanke att försöka ändra symboliken. Men betänk att det tog ett världskrig och massutrotningar av miljoner judar för att ändra swaztikans symbolvärde.
Jag personligen kan inte förstå att såpass många präster accepterar brudöverlämning.
Eftersom symboliken fortfarande är såpass stark (framförallt hos äldre) och kyrkrummet är allmänt så spelar det egentligen ingen roll om brudparet och alla deras gäster tycker att det är en fin och romantisk gest.
Kyrkrummet är ju allmänt, ALLA som vill får komma och prästen måste stå för symboliken i gudstjänsten även inför dessa personer.
Jag kan tycka att det största problemet är att kyrkan inte har några ordentliga regler och riktlinjer för detta.
Svenskakyrkan har utvecklat sig och anstränger sig nu för att stå för jämlikhet genom att tillåta kvinnliga präster och samkönade äktenskap. Egentligen borde alla dessa välformulerade argument i alla dessa trådar från alla dessa människor (PB, dejli mfl) skickas direkt till svenska kyrkan.
Vad jag försöker uttrycka är att; eftersom kyrkan behöver stå för allt som inkluderas i en gudstjänst(Vilket vigseln är) så spelar det inte så stor roll att några enskilda människor inte tycker att symbolken existerar.
Genom att tillåta brudöverlämningen så river de en del av den jämlikhet de byggt upp i allmänhetens ögon.
Hur skulle ni reagera om ni kom in i en kyrka på en vigsel där bruden hade swaztikor broderade över hela klänningen?