Äriqa skrev 2012-09-13 21:07:14 följande:
HUr mycket tror ni det kostar att fixa dessa ringar? De skall frminskas lite och sedan sättas ny stor sten och en liten sten också. Diamant eller cz.. Jag förstår att det blir vesäntlig skillnad på om det är äkta diamant eller inte. men vad tror ni?
Ar det tva olika ringar eller sitter dem ihop? Det ser ut som dem sitter ihop, men det kanske bara ar bilden. Forst och framst beror det ju pa vad det redan ar for sma stenar i den smala ringen, ar det redan diamanter kan du/dor du inte satta dit en cz da det kommer att synas en stor skillnad, kanske inte med en gang men med aren sa mattas en cz av och det blir inte sa fint att ha en avmattad 'gra aktig' sten bredvid vita diamanter. Om det ar diamanter i ringen sa bor du se till att det ar samma fargskala pa den lilla stenen och den stora stenen du satter in. (D, E, F, G osv). Den stora stenen ser ut att behova vara ca. 0.5ct (fast det ar ju oerhort svart att avgora fran en bild sa jag kan ha helt fel dar). En snabb sokning pa
bluenile.co.uk gav mig detta. En brilliant slipad diamant pa 0.48ct, farg: E, ideal cut, clarity: VS1 for £915 (runt 9000SEK).
http://www.bluenile.com/uk/diamond-search?pt=setform#diamonds_pid=LD02768714 (om du koper en diamant se till att den har ett GIA eller AGSL certifikat. Las/lar dig mer om diamanter och dem 4 C:na har:
http://www.truthaboutdiamonds.com/truth-about/)
Vad en cz sten skulle kosta i den storleken har jag ingen aning om, men jag antar en brakdel av diamanten. Men du maste ju inte ga pa en diamant, det finns ju jatte manga fina fargade stenar som ar billigare och battre kvalite och som haller sig fina langre an en cz. Det finns t.ex vita sapphirer och fina fargade, inte bara bla. Sa det kan ocksa vara ett bra alternativ att halla kostnaden nere. Det basta ar nog att du gar direkt till en guldsmed och hor dig for vad dem tror ar ditt basta val och ga sen hem och gor lite research och bestam dig sen for hur du vill gora.
Hoppas jag var till lite hjalp...