Inlägg från: KhiraLii |Visa alla inlägg
  • KhiraLii

Ringhjälp! Trestensring - nån som har något tips?

Trestensringar i Sverige är inte särskilt vanligt (än) och designen du har är inte särksilt vanlig för en trestensring så jag tror det kan bli riktigt svårt att hitta en färdig.

Det som kommer kosta på ringen är definitivt diamanterna. På den du har ser mittdiamanten ut att vara en bit över en karat, sidostenarna 0.3-0.4. För 10tkr får du inte diamanter i den storleken och safirer kan också bli svårt.

Du tjänar en hel del om du har eget guld och går till en guldsmed som byter i gram mot gram, dvs du behöver enbart betala arbetet. En guldsmed jag har pratat med tar 1600 för att göra skenan och 2500 per fattning av tre större diamanter. Detta är alltså bara arbetskostnad.

Vad du behöver fundera på är om storleken på stenarna är viktigt, om du kan tänka dig safirer tex

• KhiraLii
    Goabullen skrev 2012-01-13 21:49:40 följande:
    Hej!
     Du verkar kunna en del! Nä då hade jag rätt att det inte var så vanligt.. Eget guld kan jag absolut fixa. Nä stenarna är inte jätteviktigt! Det är designen jag vill åt - med en större i mitten och två mindre på sidorna.. Förstod på smyckesbutiken där jag var inne att det mycket dyrare med stenen som ska vara i mitten då den är en "hel" diamant. Det är billigare med de där smådiamanterna som bara glittrar då det är "gruset" som blir över så att säga.. Har du något förslag på annan sten? Hur ser en safir ut? Du ser - jag har noll koll Eller kan man köpa diamanter separat billigare kanske? Måste säga att kvaliteten inte är det viktigaste - utan designen Tack för ditt svar!
    I mitten på den här sidan ungefär finns en lista på hur många mm en viss karat motsvarar för princesser. Det kan vara bra att starta där och jämföra med de stenar du har hur stora de är tex. www.walshbrothers.co.uk/Update/dia04.htm

Safirer finns att få vita, precis som diamanter och de anses tilräckligt hårda för att kunna användas i vigselringar. Jag har väldigt dålig koll på vad safirer kostar men jag blev visat en häromdagen som var på 0.5 carat och kostade 3000. En princess på 0.5 ct kostar runt 10 000.

Vågar du beställa ifrån USA så finns det företag som gör högkvalitativa cubic zirkona. Det sägs att dessa stenar inte förlorar lyster som vanliga billiga CZ gör men hur de ser ut efter 10-20 år är svårt att säga då tekniken inte funnits såpass länge. Detta företag är välkänt när det gäller CZ www.ashadiamonds.com/index.php&cPath=1_8
  • KhiraLii

Jag kan tillägga att beställer du ifrån USA så tillkommer 27.5% på hela beloppet inkl frakt. Detta är tull och moms. Ofta bruker det dock bli mkt billigare än här ändå och dollarn är ju inte särskilt dyr just nu. Det man behöver ha bra koll på innan man beställer är sin ringstorlek då det inte är så jäkla lätt att byta. Det går men det blir dubbla frakter och man kan åka på tull en gång till osv.

• KhiraLii
    Goabullen skrev 2012-01-13 22:30:19 följande:

Tack Khiralii! Men om jag ska veta hur många mm en viss karat motsvarar för prinsesser - hur vet jag hur stor den är som jag har på min ring? Är det bäst och gå och fråga nån guldsmed? Safirer var ju också en idé också! Försöker hitta nån bild på det på nätet - har du nån bra länk?

Ja kanske från USA.. Är det vanligt att man åker på tull och moms då? Eller det kanske du inte har koll på.. Dum fråga - vad är CZ? Är det en kvalitet på diamant? Är det företag bra på att ha en bra kvalitet på "sämre" diamanter - har jag fattat det rätt då? Hmmm

För såpass stora summor så åker man altlid på tull och moms, chansen är ytterst liten att du skulle slippa.

Safirer ser i stort sett exakt likadana ut som diamanter men de glittrar något mindre. Du ser ingen skillnad på bilder utan enbart i verkligheten. Vad gäller safirer har jag dålig koll på priser och vart man kan köpa. Oftast får du be din guldsmed ta hem stenarna åt dig i så fall.

CZ är ingen diamant eller ädelsten för den delen utan ett material man använder för att efterlikna diamanter. Du har med allra största säkerhet CZ i din egna ring. CZ anses inte alls lika fint som safirer eller diamanter men då oftast för att det finns väldigt många billiga på marknaden som snabbt blir grummliga och fula. Företaget jag länkade till sägs göra CZ som håller mkt längre och är svåra att skilja från diamanter. Det är ju ett alternativ att börja med det och sedan kanske byta mot diamanter längre fram om ni har råd.

Vad gäller storleken på dina egna stenar så skulle jag mätt dem så gått de går med linjal.
  • KhiraLii

Nu kanske jag rör ihop det för dig men det finns ytterligare ett alternativ som inte är särskilt vanligt i Sverige än men börjar bli allt populärare i USA. Det är en sten som kallas för moissanit. Från början är det ett material som landat här i en meteorit men numera som har man lärt sig att tillverka detta material i labb. Stenen i sig är hårdare än safirer, men något känsligare än diamant. Den glittrar mer än diamanter men kan i vissa ljus upplevas något grönare än en diamant. Är man dock inte särskilt insatt i hur diamanter ser ut och upplevs så är det väldigt svårt att se skillnaden. Moissaniter i färdiga ringar köper man genom moissaniteco.com. Du kommer se stora likheter mellan den sidan och sidan som säljer CZ och det är för att de ägs av samma företag. Båda har mkt bra rykte. Tex kan du på denna sida få en ring i palladium med en mittsten på 1 ct och sidostenarna på 0.28 ct för 966 dollar vilket skulle bli ca 8500 kr

Svar på tråden Ringhjälp! Trestensring - nån som har något tips?