Anonym skrev 2012-01-15 03:08:59 följande:
SKOJAR DU MED MIG!?
Varför i hela fridens namn ska han/dom kontrollera med föräldrarna först så dom är OK med det? Är man inte myndig i Sverige när man fyllt 18 år? Är det föräldrarna som ska förlova sig eller "barnen"?
Om föräldrarna sagt nej, skulle dom inte förlova sig då? Tycker det är mer respektlöst av TS att inte vara glad och låta hennes son fatta egna beslut hur hans liv ska se ut!
Och vem säger att man INTE är mogen när man är 20? När är man mogen enligt dig? Enligt mig finns det många 40+ som inte är mogna!
Om man ska be föräldrarna om lov att förlova sig så ska man isf kontrollera alla beslut man tar med dom först. När man ska missta oskulden, vilket jobb man ska ha, när man ska skaffa barn, vilken utbildning man ska plugga osv osv. Nej nej nej unga dam! En förlovning sker mellan två människor! Och ingen mer!
6 månader är väl lång tid att lära känna varandra på? över 180 dagar - 4320 timmar! Man hinner prata om mycket!
Jag och min sambo blev tillsammans när jag var 20 och han var 26, jag blev gravid 3 månader senare. Vi förlovade oss efter 7 månader och har nu varit tillsammans i 6 år och har två underbara barn, huslån, csn-lån och jobb. I sommar gifter vi oss efter 5 och ett halvt år som förlovade, lyckligare än någonsin!
Tror inte risken är större att dom skiljer sig i framtiden bara för dom valde att förlova sig unga eller tidigt!
Nä TS, mitt råd till dig är att skippa tjurandet, för förlovnigen är inget som du kan (eller ens ska) påverka och öppna istället ögonen för att se att din son är lycklig i sitt beslut och det borde göra dig lycklig!
En förlovning är inte ett åtagande som inte går att bryta, större åtagande är det att skaffa barn. Där finns inte retur rätt!
ehhh, jag tror du misstolka det jag skrev totalt.
Jag menar inte på att barn ska fråga sina föräldrar om lov, utan jag menade att det visar respekt om man kan berätta för sina föräldrar att man ska förlova sig innan man gör det. För i det här fallet som TS beskriver det så fick hon reda på det genom Facebook, skulle du som mamma bli glad då?
Nu ska jag citera dig lite: "Är man inte myndig i Sverige när man fyllt 18 år?"
Jag tycker det är fel att dra det där supersvenska-kortet att när man är 18 så är man myndig, vuxen och mogen och man får göra vad fan man vill. Det är helt fel! Och många som föräldrar gör helt fel då dom bokstavligen kör ut sina 18-åringar hemifrån bara för att dom blivit 18. Nej man är inte mogen då! Nej man vet inte hur framtiden ser ut då och nej man vet inte så värst mycket och har inte stor erfarenhet av livet då.
Självklart finns det undantag, självklart finns det unga som vågar testa sig på förlovning ändå och lyckas.
Jag mende inte på att TS barn var omoget för att han var 20 år, utan för att han just informerade sin mamma om att han ska förlova sig genom FB och det är omoget och respektlöst i mina ögon.