• Happy Bride

När skicka inbjudningarna?

Vi ska gifta oss i juli i år. Ska skicka ut save the date kort i början på februari. Men när ska man skicka inbjudningarna? min sambo vill skicka ut dom så att osa datumet är 2 månader innan bröllopet, ifall de faller bort några som ej kommer, så kan vi skicka ut till fler. Är 12 st som vi är lite osäkra på om vi har råd att bjuda, eftersom i nuläget är det 90 personer som står på inbjudningslistan. Kan man göra så eller vad skulle ni göra? Skicka ut till alla (även de 12) och chans på att några kommer falla bort, eller helt änkelt strunta i att bjuda dom och har osa 1 månad innan bröllopet?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Svar på tråden När skicka inbjudningarna?
  • Mela01

Bjud dom som ni verkligen vill ha med på eran stora dag o vill ska dela den med er, och strunta i dom andra!!
    Med tanke på att ni ska gifta er mitt i semestern så e det bra om ni e ute i god tid med inbjudningarna. 

• Happy Bride

När ska man har osa datumet?

• daniiel

Om ni ska ha OSA 2 månader innan, så blir det i maj va? Och ni bör då kanske skicka ut inbjudningarna ca 2 månader före det, vilket borde bli i mars. Då känns STD-kort i februari lite onödigt.

Jag skulle nog antingen strunga i STD-kort, skicka ut inbjudningarna i början av mars och då ha OSA i maj. Eller skicka ut STD i början av februari, inbjudningarna i april och ha OSA i början av juni.

• SusanneJoh

Vi ska gifta oss 4 augusti. Vi har osa senast 20 juni och vi tänker skicka ut inbjudningarna nu i feb.

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • daniiel
    SusanneJoh skrev 2012-01-18 16:08:08 följande:
    Vi ska gifta oss 4 augusti. Vi har osa senast 20 juni och vi tänker skicka ut inbjudningarna nu i feb.
    Det man kan tänka på en sådan gång är att många hinner nog glömma OSA. De får inbjudan, blir glada, lägger den åt sidan och det faller i glömska. Man ska nog höra av sig till gästerna då efter OSA och dubbelkolla, så det inte är någon som blir borträknad bara för att de glömt av.

Vi gifte oss 13 augusti, skickade inbjudningarna i början av maj och hade OSA 26 juni :)
  • annapanna88

Vi ska gifta oss den 30/6. Vi kommer ha OSA 1/5, alltså 2 månader innan och skicka ut inbjudningarna slutet av feb/början på mars, alltså ytterligare två månader innan. Tycker det känns ganska lagom. Jag skulle nog inte skicka inbjudningarna tidigare än så, hur frestande det än känns, för jag tror folk glömmer att svara då.. Det skulle nog jag göra iaf ;)

• SusanneJoh
    daniiel skrev 2012-01-18 16:15:44 följande:
    Det man kan tänka på en sådan gång är att många hinner nog glömma OSA. De får inbjudan, blir glada, lägger den åt sidan och det faller i glömska. Man ska nog höra av sig till gästerna då efter OSA och dubbelkolla, så det inte är någon som blir borträknad bara för att de glömt av.

Vi gifte oss 13 augusti, skickade inbjudningarna i början av maj och hade OSA 26 juni :)
    nja, jag hade ju tänkt att dom ska svara direkt. Alltså, få inbudan, blir glada, fyller i svarskortet direkt och lägger på lådan. typ. Så vet jag att jag hade gjort iaf.

Vill ju skicka ut inbjudningarna nu för att få reda på hur många som kommer så jag kan planera allt.
    bordsplacering, hur många bord vi behöver, köpa in all dekorering till borden osv.
    Nästan alla (ca 50 st) vet ju redan att vi ska gifta oss den 4:e och många har redan "osat" muntligt när vi berättade det.  
  • Happy Bride

Ska göra egna save the date kort som ska bli som kylskåpsmagneter och inte skriva vem de är ifrån förens inbjudningarna kommer. Anledningen till att vi skickar ut save the date kort i februari är att de är semestertider när vi gifter oss samt de ska bli lite nyfikna på vem är de som ska gifta sig då.

Men om man skickar ut inbjudningarna i slutet av april början på maj och ha osa datumet i början-mitten på juni?

• daniiel
    Happy Bride skrev 2012-01-18 16:27:59 följande:

Ska göra egna save the date kort som ska bli som kylskåpsmagneter och inte skriva vem de är ifrån förens inbjudningarna kommer. Anledningen till att vi skickar ut save the date kort i februari är att de är semestertider när vi gifter oss samt de ska bli lite nyfikna på vem är de som ska gifta sig då.

Men om man skickar ut inbjudningarna i slutet av april början på maj och ha osa datumet i början-mitten på juni?

Jag tycker att ni kan skicka inbjudningarna i början av april då och ha OSA i början av juni eller slutet av maj :)
  • daniiel
    SusanneJoh skrev 2012-01-18 16:24:28 följande:
    nja, jag hade ju tänkt att dom ska svara direkt. Alltså, få inbudan, blir glada, fyller i svarskortet direkt och lägger på lådan. typ. Så vet jag att jag hade gjort iaf.

Vill ju skicka ut inbjudningarna nu för att få reda på hur många som kommer så jag kan planera allt.
    bordsplacering, hur många bord vi behöver, köpa in all dekorering till borden osv.
    Nästan alla (ca 50 st) vet ju redan att vi ska gifta oss den 4:e och många har redan "osat" muntligt när vi berättade det.  
    Haha ja, man kan ju se på det så också. Jag vet bara många brudar här inne som råkat ut för det där :)
Svar på tråden När skicka inbjudningarna?