• knyttan

Presenter - Vad är det konstigaste ni har fått?

Hahahaha detta är helt klart tråden för mig!!! Mina föräldrar är verkligen heeelt kassa på att ge presenter. Ett år så fick jag hemstickade grytlappar i neonrosa och mintgrönt av mamma. Hon hade lite garn över sa hon... Förra året så fick jag och min pojkvän varsin utfällbar "grillkorvshållare" av min pappa. Komplett med ett hölster att fästa i bältet. Det ska tilläggas att varken jag eller pojkvännen är några stora friluftsmänniskor...

Sen har vi alla år av sockor inslagna i separata paket (alltså två paket per par..) ett

• knyttan
    Red skrev 2012-01-23 14:28:01 följande:

Bästa tråden på länge!

Ett år fick jag en cykelreflex och en cykelsadelmuff av min svärmor. Det var ju en ganska tråkig men ändå användbar present, men sedan förklarade hon hur hon tänkt. - XX (mb2)cyklar ju till jobbet så de kan han behöva! De var alltså inte ens till mig!

Av min mormor har jag fått ett halsband som hon fått gratis i Allers tre år i rad. Exakt samma halsband! Det ser ut som en silvrig diskokula modell större. Nu börjar det ju bli lite kul att ha så många, hoppas på en fjärde nästa år!

Av min pappa fick jag ett år en bok om Pelle Svanslös. Jag var ca 17 år och lite förbi Pelle, men pappa hade hört att han var i ropet! Jag fick dessutom en stor guldig gunghäst på kedja, för lång för att vara ett armband (och dessutom alldeles för tung gunghäst) och för kort för att vara ett halsband.

Fast till mormor och pappas försvar fick jag andra, jättefina presenter av dem också också :) Mina föräldrar vill att jag och min bror skall få exakt lika mycket i present så ibland för vi konstiga "utjämningpresenter". En jul fick jag 63,50 i ett kuvert. Jämt skall det va!

Önskar mina föräldrar hade varit lite mer inne på utjämningspresenter... När jag var 17 och min lillasyster 13 så fick hon en jättefin stereo i julklapp. Vad fick jag? Ett trepack trosor, en deo och ett läppglans i en ful färg.

Förra julen gav mina föräldrar (presentexperterna) EN gummistövel och en stjärtlapp i julklapp till min tvåbente pojkvän. Den andra stöveln visade sig sedan att de gav till min systers pojkvän... Vet inte riktigt hur de tänkte där (heller)...

Till råga på allt så är min (blivande) svärmor precis presenttokig men hon ger mig så bizarrt fula saker! Ett tag var hon helt inne på armbandsur, så under ett och ett halvt års tid gav hon mig ca 5 armbandsur, typ plastiga klockor som man kanske har på mellanstadiet. Hon hänger liksom upp sig på EN typ av saker och sen ger hon det flera gånger...
      Hennes mamma (alltså min pojkväns mormor) gav mig en gång ett par grisrosa trosor i en spetspåse, när vi firade jul med hans familj. Det var också konstigt.
  • knyttan
    pulmonate skrev 2012-01-25 15:00:23 följande:
    Ja ibland är det VEM man får det ifrån.
    Min svärmor gav mig röda string på ny år. Jag fattade noll och det var inte förräns min killes syster öppnade sin present och det var likadana som jag andades ut lite. Tydligen är det tradition i Italien att man ska ha röda underkläder på ny år! Ingen aning om varför
    Haha, i Argentina är det rosa trosor man ska ha på sig på nyårsnatten. Det var därför jag fick de rosa trosorna av sambons mormor fick jag veta efteråt... men kul ändå att en sån grej har följt med imigrationen! Undrar bara varför färgen har ändrats? Blev underkläderna uttvättade måntro Obestämd
  • knyttan

Jag har ju tidigare skrivit om min kära mors konstiga presenter. Som tur är så är hon inte så förtjust i att ge bort grejer så nu mera så slipper jag oftast få något fult av henne, utan får bara saker som jag exakt har beskrivit, gärna med artikelnummer och inköpsställe utskrivet.
       Tyvärr är min svärmor en riktig presentgalning. Jag har så mycket fula grejer som jag fått av henne gömda i gaderoberna så att jag vet inte hurjag ska få plats med mer. Dessutom så kommer hon alltid med minst tre eller fyra presenter varje gång. Tur att vi inte ses så ofta.
       För det första så har hon inget hum om smak över huvud taget. bland de konstiga saker jag har fått genom åren finns bla en halsduk i cerise och mossgrönt med bollfrans, ett halsband i mässing med stora lila fjädrar på, en virkad/ vävd (???) hatt i tvättäkta 90-tals stuk, samt en ohygglig nätponcho av ull som är så stor och oformlig att man inte kan ha den på sig utan att kvävas (bildligt och bokstavligt). Tydligen skulle den enligt henne vara "dekorativ och modern" men det undrar jag i vilket årtusende det var?
       För det andra så har hon ingen känsla för att grejerna hon ger bort verkligen ska ha något värde för mottagaren, utan för henne så är det viktigare att ge bort måånga presenter - även om de är erbarmeligt fula allihopa. Om ni någon gång har funderat över vem det är som köper alla fula grejer i souvenirshoppar, så kan jag nu presentera svaret. Min svärmor. Hon kan gå in och köpa en handfull med pennor med svenska flaggan på samt ett gäng med kapsylöppnare dekorerade med troll och grytlappar med vindögda älgar och dalkarlar som sedan ska delas ut till alla och en var. De summor hon har förstört på detta sätt måste vid det här laget vara betydande.

Under förra veckan var jag på en resa till Stockholm med förut nämnda dam, hon la följdaktligen inte en bråkdel av tiden på att uppskatta besöket eller titta på den fina utsikten eller i största allmänhet ha trevligt, utan la nästan två hela dagar på att ränna fem kvarter upp och ner mellan Drottningatan och Gamla Stan i jakt på ännu fler bizarra presenter. En av de knasigaste var när hon fick för sig att hon skulle köpa en Bob Marley T-shirt till min svåger och en "indisk" kjol till hans fru som "en present att ta med sig från Sverige" - som om det inte skulle kunna vara själva essensen av generiskt krimskrams som man kan köpa precis överallt i hela världen, och billigare dessutom! Detta lyckades jag dock avstyra, tyvärr inte införskaffandet av en flecepläd i mörkblått med neongröna älgar och dalahästar på.

En av de mest tragiska grejerna är att hon dessutom lägger så mycket pengar på dessa fula saker. Den här gången så fick jag förutom en del annat kraffs en riktigt stor väska i mörkrött skinn dekorerad med ett antal olika små nitar - en sån där som man kanske tycker är raffig om man är 55+ och heter Britt och har kortklippt hår och "färgstarka" glasögonbågar. Tyvärr har jag bara fyllt 30 och har en helt annan stil. Trots det så försår jag ju att hon har betalat ganska mycket pengar för den väskan, pengar som hon kanske skulle kunnat haft roligare för själv... Denna pjäs avlevererades med att den var väldigt trendig, inköpt i en affär där filmstjärnor och fotomodeller handlar, samt att expediten sagt att det var en väldigt ungdomlig modell... öh ja, tack?

Jag har börjat smuggla ut sakerna hon ger mig, en del har jag "re-giftat", halsduken med bollfrans gav jag tex till min biodynamiska syster i julklapp för hon ger mig ändå ingenting alls, men ponchon vet jag inte vad jag ska göra med, kanske måste jag strypa den och lösa upp den i lut...

Svar på tråden Presenter - Vad är det konstigaste ni har fått?