• Akanekime

Smärtsam gynekologisk undersökning

Okey...Innan jag börjar så måste jag varna alla kvinnor och tjejer som inte har gjort en gyn undersökning till att inte läsa vidare.... Så att jag inte skrämmer er p.g.a min extrema dåliga erfarenhet av detta.

Skriver denna tråd endast för att höra om jag är ensam med denna enorma otur och obehag.

Var hos en barnmorska för att ta ett nytt cellprov.....Gruvade mig som tusan för jag minns hur fruktansvärt det varit tidigare. Hoppades att denna barnmoska skulle vara vänligare och trevligare än dom tidiagre. Men inte.....

Började nästan att gråta i stolen så ont det gjorde när hon förde in den dära plastskenan.....Hon tog inge glidmedel och hon tog det inte lugnt heller.....Hon bara tryckte in den......Jag bönade och bad hur ont det gjorde men det enda svar jag fick var....---> Det kan inte vara så farligt..sluta larva dig. När hon drog ut skenan så började jag att blöda....

Jag blöder fortfarande lite men jag tänker INTE gå tillbaka......3:de gången som jag gör en gyn undersökning och kommer hem blödande och med hemska smärtor i underlivet.

Min make vart rasande när han hittade mig gråtande av smärta och förudmjukelse under täcket......efter att jag berättade vad jag gått igenom under dagen. Han har tänkt stämma sjukhuset......

Fattade ett beslut att ALDRIG göra en ny gyn undersökning.....det är inte värt denna smärta och förudmjukelse man ställs inför.

____________________________________________________________________________________
    Som jag skrev i början så vill jag höra om jag är ensam med denna mörka erfarenhet.  Allt är 100% sant.

• Svar på tråden Smärtsam gynekologisk undersökning
  • Akanekime
    wiii skrev 2012-01-19 17:53:08 följande:
    Väldigt tråkigt att höra..
    Jag har inte fått särskilt ont när jag tagit cellprov, det är ju inte bekvämt, men ont har det inte gjort, så det kan gå till på andra sätt!

Har du varit på samma mottagning varje gång? kanske att du kan få gå någon annanstans istället? cellprovet kan ju faktiskt rädda dig från mycket mera smärta och jobbigheter så att helt låta bli är ju inte så bra. Förstår ju dock att det inte är lätt att göra om det efter att ha haft såna upplevelser. Kanske att du kan ha någon med dig som du vet sätter ner foten om det inte går rätt till?
    Yupp..jag har varit på samma mottagning alla 3 gångerna och jag är inte ensam.  Tog med mig min mamma 2:a gången och det hjälpte inte.....Det slutade med att både hon och jag grät i bilen påväg hem....hon av chock och jag av förudmjukelse och smärta. Vi anmälde det men  inget hände....Jag är bara överkänslig sa dom. -.-'

Jag får en panikattack om jag ser stolen igen och måste sitta/ligga i den igen. Kommer att vägra. Min goda tro för barnmorskor och gynekologer är borta. Skulle kunna tänkas göra en gyn undersökning med då ska jag bli sövd först eller djupt drågad.  
  • Akanekime

Det jag glömmde att nämna tidigare är att jag är gravid i 14:de veckan......Barnmorskan brydde sig inte om det utan hon ville ha ett prov. Både jag, min man och min mamma är väldigt oroliga över barnet för jag blöder fortfarande. Och det är 4 dagar sedan jag var där, jag blöder nästan som om jag hade mens...en lättare mens. Och det gör fortfarande ont....

Vi har ringt till sjukan och fick 3 svar.....( jag, min mamma och min make ringde varsin gång )
    Svar 1: ---jaha...men då får du väll gå tillbaka till henne och berätta som det är att det gör ont och du blöder.
    Svar 2: Den är inte så farligt.....Var inte så blödigt
    Svar 3: Även om du är gravid så kan hon inte ha skadat barnet. Hon är så försiktig -.-'

Gisses.......vad man känner sig hjälplös :( 

• Akanekime
    Hanna05 skrev 2012-01-23 07:36:20 följande:
    SERIÖS!?!?!? 

Nu åker du in på akuten och sätter dig där tills någon tar hand om dig.
    Man ska ABSOLUT INTE ta ett cellprov om man är gravid !!!!! Detstår klart och tydligt i alla papper man får hem.

ÅK IN NUUU!!! Och inte på någon vårdcentral utan du åker till akuten. Där kan du även berätta ditt dåliga bemötande på den vårdcentral du var osv...

Man ska inte blöda så där mkt efter ett vanligt cellprov!!!

För din och barnets skull åk in nu :/ 
    Jag tackar för era svar och erat stöd men...det är mer eller mindre kaos hemma hos mig nu.....
    Åkte till akuten...fick svaret....måste göra en ny gyn undersökning......och gissa vad....Det är hos samma (censur) som gjorde mig illa. Dom på akuten ringde till vårdcentralen och sa att jag skulle gå dit till henne igen.

Som grädde på moset så ringde (censur) barnmorskan till mig igår och sa att hon vill ha ett nytt prov.  Min man svarade i min telefon för jag ville inte. Han sa att han hade fått höra att man inte ska ta ett cellprov när man är gravid.

Barnmorskan - Vad är det för skitsnack......Självklart kan man göra gyn undersökningar och ta hur många prov och göra vilka tester som behövs under en graviditet. Hon sa att hon hade gjort cellprov på kvinnor som var i 9:de månaden.  Hon sa också ----> Det skadar inte att göra en gyn undersökning en gång i månaden när man är gravid....gör man det så är man säker på att barnet är friskt och mår bra.

KAN DOM INTE SE DET MED ULTRALJUD ELLER NGT ANNAT?

Jag och min man har funderat på att flytta hem till hans föräldrars stad. För...jag klarar inte av det här........jag är 100% säker...går jag dit igen så kommer det bara att bli värre.....Alltingen så förlorar vi barnet eller så slår min make ner barnmorskan....:S Så inget är precis bra.

VET F*N INTE VAD JAG SKA GÖRA! Vill bara gömma mig under täcket och gråta ;-((((((((((
Svar på tråden Smärtsam gynekologisk undersökning