• tesso77

Rimligt pris?

Funderar på att anlita en jobbar-kompis till mig som är utbildad inom media-programmet och tog studeneten -11, som fotograf på vårat bröllop. Hon är väldigt intresserad av att fotografera och har anltats privat på bröllop innan. Jag har gett henne ett prisförslag på 2000.- för att fota mellan 09.00-21.00 på vår bröllopsdag. Är det rimligt?

• Svar på tråden Rimligt pris?
  • tesso77
    Mahy skrev 2012-01-20 22:54:19 följande:

Vår fotograf tar ca 10:000 för 2 timmar innan vigseln och sedan under under vigseln, för en heldag skulle det ha kostat ca 22000 kr.

Så 2000 känns kanske lite lite...

Jo men denna tjejen är inte utbildad fotograf, det är klart att en "riktig"fotograf tar mer än så.
  • tesso77

Nu har vi dealat, jag och tjejen som ska fota. 2500 plus mat och dryck under dagen) kom vi fram till. Då börjar hon kl. 9 när jag är hos frissan och sedan våra bröllopsbilder på olka platser, i kyrkan under vigseln och sedan mingelfotar under hela festen fram till ca: 21.00. Jag tycker det är ett bra pris!

• tesso77
    tesso77 skrev 2012-01-21 13:22:21 följande:
    Nu har vi dealat, jag och tjejen som ska fota. 2500 plus mat och dryck under dagen) kom vi fram till. Då börjar hon kl. 9 när jag är hos frissan och sedan våra bröllopsbilder på olka platser, i kyrkan under vigseln och sedan mingelfotar under hela festen fram till ca: 21.00. Jag tycker det är ett bra pris!
    oj det blev visst :( istället för :) som det skulle va ;)
  • tesso77
    Aniara4 skrev 2012-01-21 13:26:49 följande:
    Tänkte väl! Det lät lite väl snålt annars. Flört Guld i mun
    hahaha...money, money Guld i mun
  • tesso77

Hon planerar inte att starta nån firma, detta är ren hobby för henne. Vi kommer själva redigera och framkalla de bilder vi vill ha så det behöver hon inte göra Glad 

• tesso77
    20110920 skrev 2012-01-23 22:34:37 följande:
    Hej!

Jag vill påpeka att jag inte läst hela tråden men ger lite funderingar ändå.

Att priset för bröllopsfotograf baseras på erfarenhet, tidigare jobb och utrustning är väl ingen hemlighet.
    Tänk också på att fotografer som "gör rätt för sig" också måste ta lite mer betalt. Har man f-skatt är man ju skyldig att betala skatt och moms. Mellan 40-50% av priset man tar av kunden försvinner i slutändan.

Fast att din jobbarkompis skulle göra detta svart (Rynkar på näsan), pengar rakt ner i fickan..., är det fortfarande rättså dåligt betalt med 2000:- för 12 timmars jobb. Det motsvarar en timlön på knappt 170 :- innan skatt. Och det är ju helt okej, absolut! Men räkna med att hon också ska köra till fotostället, och hem för den delen (bensin och slitage på bil kostar). Hon ska ta betalt för slitaget på sin utrustning (för elle senare måste hon köpa ny kamera, blixtar, minneskort, batterier m.m.). Hon får räkna med ett par dagar (minst!) för att sortera och göra en enklare redigering på bilderna. Ska ni sedan ha album, förstoringar, tackkort m.m. krävs jobb för detta också.

Mellan tummen och pekfingret kanske en motsvarande timlön hade hamnat på 40-50 kr/h, känns det okej? Hade du jobbat för dem pengarna...?

Varför denna extrema ovilja att ge fotografer skäligt betalt!? Var man än vänder sig, vilka forum man än läser och vem man än pratar med så är bröllopsfotografer giriga och tar för jävla mycket betalt... trist att synen är så.

(Och som vanligt vill jag inte trampa på några fötter. Jag vill bara försöka ge en inblick i livet som fotograf. Vi har det inte så fett ekonomiskt som många verkar tro.
    Tro det eller ej, jag är också människa och har också räkningar, mat och hyra att betala).

Hoppas ingen tar illa upp!

Mvh
    Fotograf Lotta Johansson
    Om du hade läst tråden så hade du också sett att vi har kommit överens om 2500 plus mat ochdryck för hela dagen), vi står för redigering och framkallning av alla bilder.....hon är nöjd och jag är nöjd Skrattande
Svar på tråden Rimligt pris?