• Åttiosexa

Rimligt pris?

Här kommer ett torrt och faktabaserat inlägg, förlåt i förväg:)

Om hon inte ännu startat firma och får 2500 så är det nog ok om hon är ny och själv tycker att det är ok.
    Om hon däremot vill satsa på fotografering och just startat igång så kommer hon få ut 1000 kr efter skatt. 1000 kr/12 timmar foto + låt oss säga 2 dagars redigering med allt vad det innebär från intank till att bilderna är levererade = ca 35 kr i timmen om man inte räknar med nedanstående:)

Och då ska man också tänka på att hon antagligen kommer spendera X antal timmar att förbereda sig. Och innan man har lång erfarenhet tar det också längre tid att redigera bilder. Jag satt i säkert 7 heldagar med mitt första bröllop eftersom jag ville redigera varenda av de 500 bilderna och var nervös att de inte skulle bli nöjda om jag inte la ner all min själ i varenda bild.
    Kanske sticker hon också och köper ett nytt objektiv för att hon inser att hennes egen uppsättning inte kommer klara kyrkans ljus som det är förväntat. (et måste hon ju iofs göra förr eller senare om hon vill fortsätta med bröllop... men jag menar att det inte bara är timmar som kostar om man hyr en fotograf, utan även utrustningen).
    Hela det här stycket handlar ju om sådant som inte ni som brudpar kräver, utan vad hon kräver av sig själv och som kommer synas i era bilder utan att ni vet om att det skett:)

Men om hon tycker det är skitkul, i kombination med kompispris, i kombination med att hon inte har firma så är det ett ok pris att börja med!
    Mången, mången duktiga fotografer har börjat med långt lägre summor än det.
    Om ni blir nöjda med era bilder dock, och vill tipsa vidare om henne till vänner och bekanta, så gör henne inte en otjänst och sprid just det priset, hon kommer antagligen ganska snart behöva höja det.

Förlåt återigen för mitt torra inlägg, misstänker att liknande svar skrivits i många trådar här:) Men jag är ny och skyller på det, haha
    Lycka till på bröllopet, kommer säkert bli kanon! Frid och lycka!

• Åttiosexa
    MKF skrev 2012-01-22 11:33:12 följande:
    När jag började som fotograf fotade jag ett antal bröllop gratis - dvs riktigt låg timpeng ;) Som oerfaren bröllopsfotograf kan ju resultatet bli precis hur som helst. Även om det blir låg timpeng så låter 2500kr mycket rimligt.
    Nä precis:) Som jag menade: Många fotografer börjar med mindre än så/gratis. Ville bara förklara att det inte är överpris.

Och tesso77: Då är det ju inget snack om saken, om ni ska redigera är det mycket bra för att vara i början av en stundande karriär.

:)
Svar på tråden Rimligt pris?