Rimligt pris?
Hej!
Jag vill påpeka att jag inte läst hela tråden men ger lite funderingar ändå.
Att priset för bröllopsfotograf baseras på erfarenhet, tidigare jobb och utrustning är väl ingen hemlighet.
Tänk också på att fotografer som "gör rätt för sig" också måste ta lite mer betalt. Har man f-skatt är man ju skyldig att betala skatt och moms. Mellan 40-50% av priset man tar av kunden försvinner i slutändan.
Fast att din jobbarkompis skulle göra detta svart (), pengar rakt ner i fickan..., är det fortfarande rättså dåligt betalt med 2000:- för 12 timmars jobb. Det motsvarar en timlön på knappt 170 :- innan skatt. Och det är ju helt okej, absolut! Men räkna med att hon också ska köra till fotostället, och hem för den delen (bensin och slitage på bil kostar). Hon ska ta betalt för slitaget på sin utrustning (för elle senare måste hon köpa ny kamera, blixtar, minneskort, batterier m.m.). Hon får räkna med ett par dagar (minst!) för att sortera och göra en enklare redigering på bilderna. Ska ni sedan ha album, förstoringar, tackkort m.m. krävs jobb för detta också.
Mellan tummen och pekfingret kanske en motsvarande timlön hade hamnat på 40-50 kr/h, känns det okej? Hade du jobbat för dem pengarna...?
Varför denna extrema ovilja att ge fotografer skäligt betalt!? Var man än vänder sig, vilka forum man än läser och vem man än pratar med så är bröllopsfotografer giriga och tar för jävla mycket betalt... trist att synen är så.
(Och som vanligt vill jag inte trampa på några fötter. Jag vill bara försöka ge en inblick i livet som fotograf. Vi har det inte så fett ekonomiskt som många verkar tro.
Tro det eller ej, jag är också människa och har också räkningar, mat och hyra att betala).
Hoppas ingen tar illa upp!
Mvh
Fotograf Lotta Johansson