• Dejli

Hur ska man nu bjuda till möhippa?

KirsiLaa skrev 2012-01-21 20:57:14 följande:
    Jag hade den tanken först också, att alla oavsett ålder ska bli tillfrågade. Men när jag hade funderat en stund på det så kändes det inte riktigt rätt att mamma, mormor, fastrar etc. skulle vara med... 
    Nej,  jag håller med... jag tycker de som tillhör "kompisgenerationen" är de som är välkomna i första hand... dvs inte mammor och mostrar, och kanske inte syskonbarn etc heller om man inte är i samma ålder på ett ungefär (det kan de ju vara om ens syskon är mycket äldre).
  • Dejli
    Anneli256 skrev 2012-01-22 10:12:33 följande:
    jag förstår eran tanke..och alla gör som dom känner. Men jag känner bara som så att alla dom jag bjuder på bröllopet vill jag fira vår dag med. Och möjligheten är att eftersom vi tänkt ha ett bildspel som bla min maid of honour/ fotograf ska göra så kan det mycket väl komma med bilder från möhippan.. och jag skulle tycka det var pinsamt om någon ställde frågan på bröllopet.. Jasså det har varit en möhippa? och kanske känt sig utanför för att dom inte blev tillfrågade.. inte helt kul att svara.. Ja men du var för gammal för att bli medbjuden. jag vet inte om d är rätt men jag är rädd för att folk ska känna sig åsidosatta eller bortvalda. Hade själv blivit ledsen om min son o svärdotter hade gift sig  dom är 24 o 25 år.. och jag inte hade blivit tillfrågad för att jag är över 35. Fast jag är 42 så kan jag både festa och hitta på spex o kul saker ...Tycker inte det har med ålder att göra om man tex inte är som min gammelmoster över 75.. men hon har ändå valfriheten att komma om hon så önskar. Annars tycker jag det är mer som en tjejträff med dom närmsta vänninorna.. Så känner jag iafSkrattande
    Det ansvaret kan du aldrig ha anser jag eftersom det är brudens nära och kära som ordnar möhippan, det är definitivt inte bruden som bjuder in till den. Visst kan man prata med sin BM om vilka man skulle önska kom på möhippan, och om det är någon man gärna slipper. Men det är inte brudens sak egentligen att lägga sig i organisationen av en eventuell gästlista...

F ö så tycker jag att de som känner att de skulle vilja delta på en möhippa hör av sig till någon mer man vet ska komma, eller till brudens BM och hör sig för. Det är inte tärnans/tärnornas uppgift att dra ihop en möhippa, utan alla har delat ansvar för den saken, även om det kanske är mest naturligt att en syster eller bästa vän är den/de så håller i trådarna.

Men om möhippan inte hålls orimligt tidigt (så att man inte hunnit höra sig för) så har man ett eget ansvar att se om något redan är på gång, eller själv vara med och organisera något om inget är under planering.

Jag är 26 och min mamma ganska ung också, men jag hade nog känt att det var både konstigt och obekvämt om min mamma eller svärmor (som iofs inte lever längre) var med på en eventuell möhippa... men jag har aldrig sett min mamma som en kompis utan som just min mamma, även om vi har en väldigt god relation. Så nej, jag tycker inte det har med ålder att göra per se, utan om att möhippan är för de i "samma" generation, eller hur man ska säga... men det är ju som sagt olika...
Svar på tråden Hur ska man nu bjuda till möhippa?