• Egalia

Alternativ till möhippa?

Jag önskar tips på hur jag kan ordna något som alternativ till möhippa.

Min brudtärna bor utomlands och vi kommer säkert att göra något mysigt dagen innan bröllopet men jag tror inte hon kommer kunna ordna någon möhippa. Framför allt eftersom hon inte pratar svenska och känner ingen av mina svenska vänner.  Eftersom jag har rest runt mycket har jag precis bara börjat att skaffa vänner här i Sverige och jag tror inte att någon annan kommer ordna möhippa för mig av den enkla anledningen att de inte känner mig tillräckligt väl.

Men hellre än att sitta hemma och gråta över att jag inte får någon hippa skulle jag vilja göra något själv.

Så jag önskar lite tips och ideer från er om hur jag skulle kunna göra detta mysigt/roligt och oprentensiöst. (En dag på spa tror jag ligger utanför min budget och känns lite konstigt när man vill bjuda personer som man inte känner så jätteväl, men skulle vilja känna bättre, jag hoppas ni vet vad jag menarGlad)

Vi har inte så många gäster så jag skulle även vilja bjuda tjejer som inte är bjudna på bröllopet. Vad tror ni om detta?

Och vad kan jag kalla det hela? (känns lite konstigt att kalla det möhippa)

Alla tips emottages mycket tacksamt!  {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Alternativ till möhippa?
  • goyan

Jag tycker absolut att du kan göra så. Har läst att ganska många inte haft någon möhippa, så det du beskriver är verkligen ett bra alternativt! Vad man kan göra beror ju på vad man gillar, men kanske en "tjejmiddag" med god mat som man lagar tillsammans, lite roliga spel (om man gillar sånt) och lite så. Det behöver inte alltid vara så avancerat. Det är kanske lättare för alla att vara med om det inte är en heldag och om det inte kostar alltför mycket, med tanke på att alla jobbar olika tider och har olika ekonomi. 😄

• daniiel

Håller med ovanstående. En bra idé att samla alla själv :) En "tjejmiddag" med alla tjejer du vill bjuda in, även de som inte är bjuda på bröllopet. Lite god mat, kanske knytkalas? Spel, tjejsnack, film och kanske hemma spa? Ni kan göra ansiktsmasker (finns massor med "recept" på internet) och lägga på varandra och kanske göra manikyr på varandra eller något?

Haha jag har inga tjejkompisar, så vet inte vad tjejkompisar brukar göra när de träffas :P Jag hade ju således ingen möhippa heller. Jag blev utlovad en, men den blev aldrig av.

Jag ångrar i efterhand att vi inte gjorde som vi först hade tänkt, jag och maken. Vi hade tänkt bjuda in själva till en "killmiddag" och en "tjejmiddag" för att sedan mötas upp allihop och avsluta kvällen med en gemensam fest. Vi blev dock tillsagda av marskalk och tärna att svensexa och möhippa skulle det bli, så vi ville/vågade inte planera in något själva. Svensexan blev av, men den blev inte jättelyckad tyvärr. Möhippan har jag som sagt inte sett röken av :P

• Sara 120707

En kväll med hemmaspa hade nog kunnat vara mysigt. Med ansiktsmasker manikyrer lite sånt.

Kanske knytkalas till middag först?

• Fjärilen

Ha en fest med ite tema...Kanske 20tals fest. Dricka lite champagne och ha en buffé. Hade jag tyckt varit skoj och mysig att få gå på :)

• Egalia

Vilka jättebra tips. Tack!

Jag tycker din idee Daniiel om att mötas upp med killens svensexa hade varit en jättebra ide. Men jag tror de ska vara på landet eller något.

Jag tror det blir lite champange/ cocktailparty (spakväll hade jag gärna velat ha med mina närmsta vänner, som bor i utlandet, men känns lite sisådär med arbetskompisarna) med snittar och kanske någon aktivitet.

Nu ska jag bara försöka formulera på en inbjudan. hmmm vad ska man skriva? Med anledning av mitt stundande bröllop önskar jag bjuda in er på en... ja vadå? Helst inte tjejkväll (kanske tar jag med någon manlig bekant också).

Förslag? Glad

Svar på tråden Alternativ till möhippa?