• Sommarbrud12

Blommor på borden och i kyrkan

För att hålla igen på kostnaderna lite tänkte vi smycka kyrkan och borden själva. Själva dukningen ingår i lokalen. Är det någon som har några tips på hur man kan göra med blommor? Vi gifter oss den 30 juni. Måste inte vara självplockat utan kan även tänka oss att köpa blommor för att själva fixa något snyggt.

• Svar på tråden Blommor på borden och i kyrkan
  • Emma84

Jag kom på snilleblixten (enligt mej själv iaf) att ha liljekonvaljer på borden när vi gifter oss. På svärföräldrarnas gård växer de vilt överallt.
    Dock ska vi gifta oss 2 juni, i slutet av juni kanske de "inte finns" längre?
    Jag har nämligen tänkt ha liljekonvaljer i brudbuketten oxå, så det skulle gått som en röd tråd i dukningen oxå.

Vad har ni för färgtema? Lupiner är ju rejäla (stora och långa) sommarblommor, som ju finns i många färger; lila, rosa, vita... Kanske är något för kyrkan?

• Aniara4

Tänk på att det ofta inte finns tid att dekorera kyrkan. Oftast har de flera vigslar/dop efter varandra med ganska korta mellanrum, och det är inte så populärt med en massa grejs som måste tas bort innan nästa kommer!

• Sommarbrud12

Jag gillar liljekonvaljer men de har nog blommat över då tyvärr. Blir nog ljusrosa blommor i brudbuketten. Funderar på om vi kan köpa enstaka blommor och sätta på borden. Men hur? Man kanske ska undvika för höga blommor så de inte skymmer.

• Fästmön
    Aniara4 skrev 2012-01-22 10:27:55 följande:
    Tänk på att det ofta inte finns tid att dekorera kyrkan. Oftast har de flera vigslar/dop efter varandra med ganska korta mellanrum, och det är inte så populärt med en massa grejs som måste tas bort innan nästa kommer!
    De som ska ha kyrkan den dagen kanske kan hjälpas åt med dekoreringen? Det blir ju både smidigare och billigare. 

Jag pratade med en florist som tipsade om att kolla i blombutikerna ett par veckor innan vigseln vilka blommor som var billiga just då. Det beror nämligen på vädret. Jag vill ha pioner och de kunde kosta mellan 15-35 sek/st beroende på om det hade varit varmt eller inte. Sen kan man fylla ut med gröna växter som man plockat själv!

Vet ngn vart man kan få tag på murgröna? 
  • daniiel
    Aniara4 skrev 2012-01-22 10:27:55 följande:
    Håller med. Tycker dessutom att de flesta kyrkor är väldigt fina som de är och det är lite onödigt att lägga ner tid (och kanske pengar) på en sådan sak.
  • ehlin82
    Emma84 skrev 2012-01-22 10:26:21 följande:
    Jag kom på snilleblixten (enligt mej själv iaf) att ha liljekonvaljer på borden när vi gifter oss. På svärföräldrarnas gård växer de vilt överallt.
    Jag har nämligen tänkt ha liljekonvaljer i brudbuketten oxå, så det skulle gått som en röd tråd i dukningen oxå.

Vad har ni för färgtema? Lupiner är ju rejäla (stora och långa) sommarblommor, som ju finns i många färger; lila, rosa, vita... Kanske är något för kyrkan?
    Liljekonvajer är jättefint! Men försäkra dig förts så att ingen är känslig för dofter på ert bröllop. Liljekonvaljer har en undebar men rätt stark doft som ofta kan vara problematisk om man är känslig för dofter.
  • Emma84
    ehlin82 skrev 2012-01-22 12:30:28 följande:
    Liljekonvajer är jättefint! Men försäkra dig förts så att ingen är känslig för dofter på ert bröllop. Liljekonvaljer har en undebar men rätt stark doft som ofta kan vara problematisk om man är känslig för dofter.
    Ja, tack för tipset! Men tro det eller ej, så har jag redan tänkt på det Förvånad själv faktiskt!
    Men tack!
  • kaju

Vi ska ställa två rejäla vita krukor/vasar med vilda blommor på golvet bredvid kyrkbänkarna längst fram. Vi har tänkt oss i vitt och grönt eftersom det är "våra" färger. Det blir nog hundkex, pioner och ev syrener eftersom vi gifter oss i pingst. Dessa tar vi sen med och ställer vid festlokalen.
    På borden i festlokalen har jag tänkt att dekorera med de blommor som jag har i buketten plus med vilda vita blommor. Tanken är att ha avlånga smala vita fat med en bit oasis i som vi virar murgröna runt (?). Ev ska vi ha en sorts blomma i varje fat för att få likhet men ändå olika. Vi ska prova och se hur det blir.Glad

• Imke1977
    Emma84 skrev 2012-01-22 10:26:21 följande:

Den tanken har jag med Vi gifter oss med 2 juni och dom växer vilt överallt där vi bor. Och även syréner både lila och vita. Plus en massa andra vackra blommor Så vi kommer plocka hej vilt där vi bor.

Annars är ju ett tips att köpa 10 rosor för typ 60 kr på nån affär och piffa upp med lite grönt utifrån naturen. Det blir vackert OCh billigt
  • Imke1977

Och en grej till. Det finns ju massor av alla möjliga olika blommor i krukor man kan köpa billigt på affärer eller blomsterbutiker. Ex plantagen lr sådana ställen. Man kan plocka av blommorna och sprida ut över bordet, ha i små vattenfyllda glasburkar. Klippa av och sätta i vaser eller bara ha som dom är på borden. Låt fantasin flöda
    Jag har bestämt mig för att inte oroa mig för dekorationerna. För när våren kommer och det börjar blomma överallt så brukar idéerna börja ploppa upp. Och man kan få det mesta gratis från naturen.

• Emma84
    Imke1977 skrev 2012-01-22 19:27:08 följande:

Och en grej till. Det finns ju massor av alla möjliga olika blommor i krukor man kan köpa billigt på affärer eller blomsterbutiker. Ex plantagen lr sådana ställen. Man kan plocka av blommorna och sprida ut över bordet, ha i små vattenfyllda glasburkar. Klippa av och sätta i vaser eller bara ha som dom är på borden. Låt fantasin flöda
    Jag har bestämt mig för att inte oroa mig för dekorationerna. För när våren kommer och det börjar blomma överallt så brukar idéerna börja ploppa upp. Och man kan få det mesta gratis från naturen.

Det har du alldeles rätt i!
Svar på tråden Blommor på borden och i kyrkan