• knyttan

Att dricka till...

Hej!
    Jag behöver lite input från någon som har bra koll på kombinationer av alkohol och mat!!
    Vi tänkte ungefär så här:

Som välkomstdrink serverar vi cava och olika snittar, tex renköttsrulle, laxsnittar och parmesankex som tilltugg.

Till buffen vill vi ha ett argentinskt malbec, tex Trapiche malbec oak cask, alternativt ett ljust lager för dem som vill ha öl, tex Smålands
    Buffen har tema svenska smaker och innehåller bla varmrökt lax, sill, rostbiff och  rödbets o getostsallad.

Sen kommer kaffe och en liten kaka med avec (vet ej vad än).

Senare på kvällen tänkte vi ha tårta, det blir då hallon och vit chokladmoussetårta på browniebotten, då tänkte vi servera ett glas cava igen.

Funkar cava (tänkte mig Freixenet cordon negro, den gillar jag) med renkött? Är det en bra idé att ha cava igen till tårtan eller är det bättre att satsa på ngt dessertvin? (jag gillar eg inte dessertviner, så jag slipper gärna Skrattande)
    Vi vill ju gärna ha rött vin till buffén, och det passar fint till allt det andra, men jag känner att sillen skär sig lite där? Hur ska man tänka med det?

Tips på goda viner o kombinationer mottages gärna!!!

• Svar på tråden Att dricka till...
  • ClaraH

Jag skulle inte ha serverat ett torrt vin till tårta. Om du vill ha mousserat finns det ju söta mousserande som passar till tårta, t.ex. finns det ett sött Chapell Hill eller Asti Martini, kolla systembolaget site. Dessa är ju endast goda till just desserter annars är de riktigt sliskiga. Men passar som sagt bra till passionsfruktstårta.

• jkbr

Jag skulle  inte ha serverat rödvin till svenskt smörgåsbord. 
    Där är det öl som funkar bäst. 
    Men klart man kan ha vin men det skär sig med maten men på bröllop dricker man ju mellan maten och då funkar ju vin :)   
    Jag skulle absolut frågat på systemet, säg vad du ska ha för mat och vilken pris du tänker dig, då borde du få bra tips.  
    Vi hade dessert vin och hos oss räckte det med två flaskor till 50 pers för man tar så lite av det så det är ju inte mycket pengar om man vill ha olika val. Champange funkar ju till allt :) 

• knyttan

Det är alltså inte smörgåsbord det handlar om utan det är en buffe, men där ingår sill. Alla de övriga rätterna är som sagt "vanliga" bufferätter som rostbiff, kyckling och potatisgratäng. Och till det passar det väl bra men vin, eller?
    Hmm ska kolla på dessertvin kanske, som sagt så behöver man ju inte så mycket...

• ClaraH
    knyttan skrev 2012-01-22 20:42:15 följande:
    Det är alltså inte smörgåsbord det handlar om utan det är en buffe, men där ingår sill. Alla de övriga rätterna är som sagt "vanliga" bufferätter som rostbiff, kyckling och potatisgratäng. Och till det passar det väl bra men vin, eller? Hmm ska kolla på dessertvin kanske, som sagt så behöver man ju inte så mycket...

Vin passar såklart bra till en buffé, men om du vill kan du ju erbjuda öl också om du vill ha något speciellt till sillen. Annars kanske ni ska hoppa över sillen? Eller det kanske finns särskillt önskemål om sill. Man kan nog googla på bufféviner, kolla också rekommendationer på www.dn.se och www.alltommat.se.
Svar på tråden Att dricka till...