• SaraJoakim

Billigast? Att göra eller köpa inbjudningskort?

Hej allihop!

Vi vill ha fina inbjudningskort, gärna vikbara med de lilla extra. Vi tycker de är ganska dyra online på tdx calligraphen och undrar om ni som har gjort era egna inbjudningskort har räknat på kostnaden, blir det billigare i så fall? 

• Svar på tråden Billigast? Att göra eller köpa inbjudningskort?
  • Chicita

Om det blir billigare - eller till och med dyrare beror på vilket papper du använder, hur mycket du ska "blinga till dom" osv.
    Det går att vara jättekreativ billigt (eller i stort sett gratis) om man kan använda gammalt tapetspill, presentpapper mm mm eller fyndar fina papper väldigt billigt.
    Eller om man är duktig och kan designa i datorn och "bara" köpa lite kraftigare vita papper.

Vi köpte väldigt (egentligen) enkelt pergamentliknande papper, men pga att det är kraftigt och präglat (alltså struktur, inte mönster) så kostade det också ett antal kronor per papper. Sen tillkom kuvert och vårt specialbeställda sigill, samt sigillack och naturligtvis porto Flört
    Så i slutänden blev våra kort inte så mycket billigare än det hade blivit att köpa, och då hade vi ändå inte massa dekorationer på dom, inga band eller så...

Så det beror väldigt mycket på vilket utseende du vill ha på dom samt vilket material du använder...
    Det kan kosta en bråkdel mot att beställa - eller det kan till och med bli dyrare...

• misslane

på http://www.vistaprint.se kan man beställa kort av alla dess slag.
    För en tid sedan tittade jag på att beställa vykort som man kunde skicka som tackkort.

Tittade på en design där man själv fick ladda upp hela bilden, vill minnas att priset inte blev jätte högt.
    Så antingen om man sätter ihop en layout i ett bildprogram eller använder sig av deras färdiga förslag. 

• Monica89

För 30 kort som vi gjorde själva fick vi betala 600 kr.

Men fina blev de!

• Aniara4

Vi beställde också inbjudningskort från Vistaprint. Jag ville först göra egna, men insåg att bara grundpapperet kostade i stort sett lika mycket som färdiga kort från Vistaprint, och då hade jag varken räknat med mönsterpapper, dekorationer, utskrifter (ok, det blir inte jättemycket, men skrivarbläck är inte gratis) eller kuvert.

• lilly7

Jag gjorde egna och printade hemma, det kostade inte många kronor.

• TheD

Vi beställde save the date-kort från Vista och inbjudningskort, tackkort, bordsplacerings"lapar" och vigselprogram från Optimalprint.

Inbjudningskort 30 st gick på ~300:- tror jag det var.

dyrt var det då inte :)

• Mariem

Jag har köpt material från pnduro och slöjddetaljer för att göra egna kort. Köpt 60 kort och kuvert. Sidenband, stämplar, stämpeldyna, stickers, kalligrafipennor mm lagt över 1000 kr, så det blir nog inte alltid billigare att göra själv...

• bruden

Jag gör färdiga som man enkelt kan skriva ut på ett finare papper. Kostar inte många kronor/st och det enda som då behövs är kuvert. I regel blir kostnaden mycket mindre om man kan skriva ut själv.
    Vet de som valt att skriva ut på fotopapper också och ändå lyckats få ner kostnaden till under en tia per kort  

• Juni 2012

Vi gjorde korten själva, 12 st för ca 200 kr inkl. kuvert och dekoration.

• Elila

Med kort + tryckerikostnad + organzaband + kuvert + porto kostar våra halvt egengjorda kort = ca1600:- och detta är för 65 st inbjudningskort, m a o ca 25:-/st

• SaraJoakim

Har inte vart inne här på ett tag, så blir lite sent svar, men tack för alla bra svar! :D

• pulmonate

Vi gjorde våra själva på photoshop vilket jag använder ganska väl, sen skriver vi ut dem imorgon. Vi köpte lite tjockare 200g återvinnat papper som är till skrivaren egentligen (A4), så det kostade 100kr för 500 papper. Vi behöver dock bara mindre än 100, men vi kan nog använda det till annat ändå. 
    Själva designen av kortet gjorde jag på så vis att den inte behöver ett kuvert, vilket man sparar en hel del pengar och papper på. Alltå när man viker pappret så är där adressen på baksidan. Sen stänger vi dem med 2st klistermärke/kort. Även RSVP /OSA kortet är med i inbjudan och kan rivas/klipas av och skickas tillbaka till oss, även här behövs inget kuvert.
    Frimärke kommer att kosta en hel del, men vet inte exakt vad det kommer att gå på än.
    Alltså kostnaden har varit 100kr för papper, utskrift = kan man säga är nästan gratis i egen skrivare. Ja, vad bläcket nu kostar egentligen. + frimärke, vilket man behöver oavsett. 

• thean

Hej, jag tror jag har köpt material för ca 1000 kr (papper, vita vikkort till bas, stämpel och stämpelfärg, rhinestones, organzaband, limpluppar samt namntags som jag ska använda senare... jo mulberrypapper med och kuvert).  Med facit i hand hade det iaf inte blivit spec mkt dyrare att beställa korten... men å andra sidan så är det personliga och jag har både mulberrypapper, band och stämpelgrejs kvar som jag ska använda till de övriga trycksakerna =)

• thean

Oj, 27 bjudningar gjorde jag! =)

• Lillis82
    Jag gjorde egna kort och köpte slät kartong 300g i svart och 220g i vitt. Jag räknade ut att det blev en kostnad på 6-7kr/kort då vi även köpte till ett svart band som vi knöt runt.

Vi fastnade för en modell hos calligrafen och har efterliknade det...

bifogar en bild så kan du se. 

• SaraJoakim

Lillis82, vilka fina kort ni gjort!!

det är jättekul att se vad ni har för idéer allihop, vi har fortfarande inte bestämt riktigt hur vi ska göra.. vi är lite inne på några av Calligrafens kort men vi får se :) Finns de fler av er som vill lägga upp kort?? :) 

• mariakarolina
    jag hittade 100 kort + kuvert för 159:- på denna sida.. http://www.pyhobby.se/papperenfargadeark-c-65_99.html

Tyckte att det var ett bra pris.. För om jag ska göra dom själv så lär det bli snett.. Och då kommer jag att bli leds tillslut :P 

Ska beställa dem i vitt, sen kommer jag köpa lila sidenband och gröna papper där texten kommer att stå.. Svårt att hitta rätt nyans dock.. Så jag ska fara och titta ut några gröna papper i någon annan butik.

Sen ska jag försöka skriva ut texten via datorn. Piffa till korten med lite småpyssel osv. :) 

Blir nog inte så dyrt i slutenden.  
Svar på tråden Billigast? Att göra eller köpa inbjudningskort?