• Rosi

Ska sjunga!

Jag har valt att sjunga en sång för min blivande man när vi gifter oss..
    Det roliga med allt jag har inte världens bästa sång röst men det skiter jag i. det är ändå vårat bröllop.
    Jag ska sjunga med min lilla syster det blir "Det vackraste jag vet"

Känner mig lite stressad över allt bara vet inte hur jag ska kunna öva låten han är ju alltid hemma.. =P Så just nu gör jag det i smyg när han sover...
    Har någon av er några förlag när jag ska hinna öva??

Eller är det någon annan som ska  sjunga för sin man? eller någon som redan har gjort det??

• Svar på tråden Ska sjunga!
  • Lilique

Om du inte har chans att öva på raster på jobbet (svårt för vissa, lätt för andra) så kanske du bara kan börja gå ut på promenad? Hitta något bra ställe och vips, två flugor i en smäll, nyttig promenad och en stunds ostört övande.

• malinax
    Rosi skrev 2012-01-23 09:54:15 följande:
    Det roliga med allt jag har inte världens bästa sång röst men det skiter jag i. det är ändå vårat bröllop.

Känner mig lite stressad över allt bara vet inte hur jag ska kunna öva låten han är ju alltid hemma.. =P Så just nu gör jag det i smyg när han sover...

Eller är det någon annan som ska  sjunga för sin man? eller någon som redan har gjort d
    Rosi skrev 2012-01-23 09:54:15 följande:

Eller är det någon annan som ska  sjunga för sin man? eller någon som redan har gjort det??
    Vad kul att du ska sjunga för din man! det vill jag oxå göra på vår dag=) min sambo tycker inte jga har nån vidare sångröst med det skiter jag i:P Jag brukar sjunga i bilen, där kan jag vråla hur mycket jag vill=)

var på ett bröllop för några år sen när min kompis sjöng det vackraste för sin man. Underbart vackert och bara känslan av att vara där gjorde oss alla tårögda.. Klart du ska sjunga.. Öva så fort du får tillfälle så komemr det gå kanon=)

tänker du sjunga nder vigseln eller efter på festen? när gifter ni er?
  • daniiel

Hur tar du dig till tex jobbet? Du kanske kan öva i bilen, om du kör bil. Du kanske kan lura iväg honom på diverse uppdrag, tex be honom åka och handla, så får du en stund över till att öva. Eller åka iväg själv. Hälsa på kompisar och passa på att öva :)

Jag hade aldrig någonsin velat/vågat sjunga :P

• Rosi
    Lilique skrev 2012-01-23 10:00:41 följande:
    Om du inte har chans att öva på raster på jobbet (svårt för vissa, lätt för andra) så kanske du bara kan börja gå ut på promenad? Hitta något bra ställe och vips, två flugor i en smäll, nyttig promenad och en stunds ostört övande.
    Sant det kan jag ju göra.. Dock få gå långt in i skogen så ingen annan hör mig.. =P
    malinax skrev 2012-01-23 10:00:57 följande:
    Vad kul att du ska sjunga för din man! det vill jag oxå göra på vår dag=) min sambo tycker inte jga har nån vidare sångröst med det skiter jag i:P Jag brukar sjunga i bilen, där kan jag vråla hur mycket jag vill=)

var på ett bröllop för några år sen när min kompis sjöng det vackraste för sin man. Underbart vackert och bara känslan av att vara där gjorde oss alla tårögda.. Klart du ska sjunga.. Öva så fort du får tillfälle så komemr det gå kanon=)

tänker du sjunga nder vigseln eller efter på festen? när gifter ni er?
    Jag tänkte ta det som ett "Tal" när han minst anar det. =)
    Vi gifter oss den 11 Aug.. =)
  • Sörön10

Sjung en massa andra sånger också, ifall du måste öva när han är hemma. All sång är bra träning om man är ovan. Gör som folk skrivit ovan, sjung i bilen, utomhus etc. Se till att få sjunga i kyrkan också så du får känna på akustiken. Har du någon som ska kompa dig? Då kanske ni kan  öva hemma hos/med denne?

Öva text kan man ju göra precis var som helst! Rabbla verser när han inte är nära. Rabbla inombords etc.

Break a leg! 

• Rosi
    daniiel skrev 2012-01-23 10:05:03 följande:
    Hur tar du dig till tex jobbet? Du kanske kan öva i bilen, om du kör bil. Du kanske kan lura iväg honom på diverse uppdrag, tex be honom åka och handla, så får du en stund över till att öva. Eller åka iväg själv. Hälsa på kompisar och passa på att öva :)

Jag hade aldrig någonsin velat/vågat sjunga :P
    Nja jag åker buss.. Tar bara 10 min och vill inte skämma ut mig. =P så får ta å sjunga för mig själv i skogen.. =P
  • Rosi
    Sörön10 skrev 2012-01-23 10:08:40 följande:
    Sjung en massa andra sånger också, ifall du måste öva när han är hemma. All sång är bra träning om man är ovan. Gör som folk skrivit ovan, sjung i bilen, utomhus etc. Se till att få sjunga i kyrkan också så du får känna på akustiken. Har du någon som ska kompa dig? Då kanske ni kan  öva hemma hos/med denne?

Öva text kan man ju göra precis var som helst! Rabbla verser när han inte är nära. Rabbla inombords etc.

Break a leg! 
    Jag ska sjunga med min lilla syster men hon bor 20 mil här ifrån.. =S
    Sen ska jag prata med bandet om en av dem han spela på gitarr.. =)
  • MarieS

Jag gjorde som du tänkt: sjöng för min man på bröllopet istället för tal. Sjunga kan jag inte, men valde Helen Sjöholms "Du är min man" och i hennes tonart oxå... Inte många träffade toner där kan jag säga.. Men jag gav mig tusan på att bjuda på mig själv och KUL var det! Det blev väldigt uppskattat av både man och gäster (de flesta skrattade så de grät...)
    Jag fick en CD-skiva av värdparet som jag övade till i bilen precis som tidigare inlägg redan tipsat om.
    Jag hade även med mig en fusklapp med texten när jag sjöng. Jag behövde inte använda den, men det kändes tryggt att ha den där.

• Anneli256

jag ska oxå sjunga för min m2b. Har inte heller någon sångröst. Vi ska ha ett band som spelar och jag ska få sjunga för en av bandmedlemmarna som ska kompa på sin keyboard. Han kommer även att hjälpa mig med tonart osv sa att vi kan lägga oss lägre än orginalet. Har ni ett band som ska spela, ta kontakt med dom och fråga om dom har lust att hjälpa till? eller någon annan i närheten som kan kompa på gitarr eller piano. Jag kommer att försöka smyga iväg till studion någon dag.

Det värsta var häromdagen när vi skulle hitta ännu en solosång till kyrkan o vi sökte på youtube och han sa mnen skriv in "from this moment .. och jag  fick en klump i halsen, just den som jag tänkt sjunga.. jag fick vara tyst knep ihop munnen. Han sa jag tycker den är fin att vi ska ha den i kyrkan.. ja ha sa jag bara försökte låta lite måttligt road ;) är ju inte van att ljuga och undanhålla saker för honom..

Skönt dock att höra att fler än jag vågar sig på att sjunga trots bristande sångröst.. min ena son sa..mamma han kommer att bli jätteglad..det är ju budskapet i sången.
    Den andra sa...mamma inte ngt ont om dig.. men du kan faktiskt inte sjunga. Gör inte det..

Jag står dock på mig..o övar o övar så fort jag bara kan.Glad

• annapanna01

Det låter som en jätterolig idé! Jag står själv i valet och kvalet om jag ska sjunga för honom. Vi brukar spela och sjunga ihop som trubadurer så det kanske inte är så väldigt oväntat om jag gör det... Hade behövt komp också och det är han som fixat band o all musik så det känns lite konstigt att helt plötsligt be om kontaktuppgifter till bandet som jag inte ens vet vad de heter.

Hoppas det går bra för dig!!!!

• Sörön10

Ett annat tips är också att ta nån sånglektion! Då får du proffstips som inte går att gissa sig till om man inte testat det förut! Den kan också hjälpa dig med tonarten så den som ska kompa dig inte behöver sitta och göra det. Det är inte alltid en gitarrist har örat att avgöra var din röst klingar bäst etc!

• Juni 2012
    Rosi skrev 2012-01-23 10:09:34 följande:
    Nja jag åker buss.. Tar bara 10 min och vill inte skämma ut mig. =P så får ta å sjunga för mig själv i skogen.. =P
    *asg* Kanske inte skråla på bussen för full hals...!
  • förlovadflicka
    Sörön10 skrev 2012-01-23 15:24:29 följande:
    Ett annat tips är också att ta nån sånglektion! Då får du proffstips som inte går att gissa sig till om man inte testat det förut! Den kan också hjälpa dig med tonarten så den som ska kompa dig inte behöver sitta och göra det. Det är inte alltid en gitarrist har örat att avgöra var din röst klingar bäst etc!
    Skulle jag också rekommendera :)
  • Rosi

Tack för allas tips... =)

Herregud vad alla kommer skratta åt mig.. =P Men vad gör de.. =)
    Då kommer det ju vara ett lyckat bröllop.. =D Som många kommer att minnas.

• Trinity75

Köp den som musikbakgrund på Singback.se så kan du öva till den.

Det är jätte jobbigt om du är ovan att sjunga om den inte går i samma tempo när du ska sjunga som du är van vid.

Lycka till

Önskar jag hade vågat göra detta!

• Rosi
    Trinity75 skrev 2012-02-16 23:07:29 följande:

Köp den som musikbakgrund på Singback.se så kan du öva till den.

Det är jätte jobbigt om du är ovan att sjunga om den inte går i samma tempo när du ska sjunga som du är van vid.

Lycka till

Önskar jag hade vågat göra detta!

Med några drinkar i kroppen så vågar man allt det mesta. Och folk runt om krig kommer bara tycka det är vackert. =) även om man har en kass sågröst.. =)
Svar på tråden Ska sjunga!