Att skaffa nya vänner är inte direkt enkelt heller, vi försöker, men hur gör man sådant i vuxen ålder egentligen? Ja, det är väl via arbetsplats eller gemensamma vänner.
Tack för att ni orkade läsa och även om jag tycker det är tråkigt att fler är i liknande situation, och saknar vänner, så känns det lite skönt att någon förstår.
Vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg. Det är hemskt att känna sig så ensam och isolerad. Jag har varit där.
Till att börja med så tycker jag att du inte ska grubbla över dina "vänners" beteende. Var istället glad över att du har förstått vilka falska jävlar de är och kan låta dem falla bort från dit liv. För det är inte värt att försöka hänga sig kvar vid en sån relation, där den ena är helt respektlös och egoistisk och inte ställer upp alls.
Jag började tappa vänner i gymnasiet, mest för att jag hade depressioner, isolerade mig själv och ville bara inte umgås med de vänner jag hade då jag inte kände att jag passade in. Jag hade en vän som hängde sig kvar i några år, men när hon flyttade från staden orkade jag inte hålla kontakten. Hon försökte i ett par år, men tröttnade, vilket jag förstår till fullo. Jag vet ju nu att det var jag själv som valde bort alla dessa vänner jag hade, men då tyckte jag bara synd om mig själv som inte hade några vänner.
Nå, genom åren har jag umgåtts med folk som jag tillfälligt har kallat för vän, men som senare har visat sig inte vara det (skitsnack och falskhet är väl de vanligaste orsakerna). Festarkompisar har jag alltid hittat dock, det krävs ju inte så mycket av en människa för att duga till det. Haha. Så småningom accepterade jag att jag är vänlös, och trivdes riktigt bra med det. Visst kände jag mig ensam ibland, men det var inte så allvarligt.
När jag började på mitt nuvarande jobb ändrades allt. Till en början så var jag ensam tjej på företaget, så det var väl därför alla kände att de behövde "ta hand om mig". Flera av kollegorna blev snabbt mina vänner och vi åt luncher ihop, gick på promenader och fika och festade ihop. Det är så mycket enklare att vara vän med killar. Den här falskheten och skitsnacksbiten finns aldrig där liksom. Dessa vänner slutade dock på företaget och ett tag efter det tappades kontakten även där.
Så måningom blev även tjejer anställda och tre av dessa har med åren blivit mina bästa vänner. De är mina tärnor. Ibland när jag sitter jag och småler för mig själv när jag tänker på hur lycklig jag är som får ha så fina vänner. Och det här är riktig vänskap. Inte trodde jag att jag skulle hitta nya vänner i vuxen ålder. Ett par av kollegorna med fruar räknar jag också till mina vänner. Så jag har sammanlagt 7 vänner. :) \o/
Det jag vill säga med detta är att ja, vänner kan man hitta på jobbet. Och alla andra ställen man är på. Till och med krogen! :)