• Goabullen

Platina eller orodierat vitt guld??? Svårt..

Hej!

Jag står nu i valet och kvalet att köpa förlovningsringar i platina eller orodierat vitt guld.. Ska ha en enstensring med en rund 0,30 carat sten och en helt slät ring till ca 3-3,5 mm breda. Har fått prisförlag på vitt guld hos guldsmed och platina. Tycker det är så tråkigt med vitt guld som är rodierat då det blir så gulaktigt och dassigt efter ett tag och hon förelsog därför orodierat.

Är det någon som har någon erfarenhet av det och av platina?

Fick pris på att göra den i platina (utan sten för den har jag själv) på 8130 kr och för den släta 7800. Om jag tar vitt guld blir det bara 4000 kr + 3700 kr. Lite skillnad men jag är lite orolig för att den inte blir så fin efter ett tag. Är priserna ok?

Dela gärna med er av era erfarenheter av vitt guld och av platina Kan inte bestämma mig om det är värt det extra med platina..

Kram på er!

• Svar på tråden Platina eller orodierat vitt guld??? Svårt..
  • Ekorren

Våra förlovningsringar är i orhodinerat vitguld. Har haft de i ett år och de är inte det minsta gula :) Orhodinerat vitguld är lite mörkare än rhodinerat med annars ska det inte vara någon skillnad. Som jag har förstått det så beror "gulheten" på vilken blandning som är i guldet men att nuförtiden så har man en viss procent palladium eller platina (kommer inte ihåg vilket). Det blir alltså inte gult om det är rätt mix. Så hör med guldsmeden som borde veta vilken blandning hennes vitguld har och hon borde ju även kunna svara på om det slits på något sätt.

• Goabullen
    Ekorren skrev 2012-01-23 20:44:58 följande:
    Våra förlovningsringar är i orhodinerat vitguld. Har haft de i ett år och de är inte det minsta gula :) Orhodinerat vitguld är lite mörkare än rhodinerat med annars ska det inte vara någon skillnad. Som jag har förstått det så beror "gulheten" på vilken blandning som är i guldet men att nuförtiden så har man en viss procent palladium eller platina (kommer inte ihåg vilket). Det blir alltså inte gult om det är rätt mix. Så hör med guldsmeden som borde veta vilken blandning hennes vitguld har och hon borde ju även kunna svara på om det slits på något sätt.
    Tack för ditt svar! Har du någon bild på era ringar? Är de blanka fortfarande?
  • Ekorren

Dessa är våra ringar. Schalins 720-5. Har tyvärr ingen bild på de "i verkligheten". Min fästman jobbar på lager och mekar lite och så, han har på ringen jämt så den har ju blivit lite repig. Ser nästan "borstad" ut, men det skulle nog de flesta ringar göra med den behandlingen :) Min är blank och fin, men inte lika blank som när den var ny. Det är ju guld och guld är en mjuk metall så visst slitage får man ju ändå räkna med oavsett om man har rött eller vitt guld.
  • sofi 88
    Ekorren skrev 2012-01-23 21:06:56 följande:

Dessa är våra ringar. Schalins 720-5. Har tyvärr ingen bild på de "i verkligheten". Min fästman jobbar på lager och mekar lite och så, han har på ringen jämt så den har ju blivit lite repig. Ser nästan "borstad" ut, men det skulle nog de flesta ringar göra med den behandlingen :) Min är blank och fin, men inte lika blank som när den var ny. Det är ju guld och guld är en mjuk metall så visst slitage får man ju ändå räkna med oavsett om man har rött eller vitt guld.
    Vi har exakt sånna ringar, men är de inte rhodierade? 
  • Goabullen

Skull vara kul och se nyansen Ekorren - men du verkar nöjd iaf De flesta jag pratar med i smyckesbutiker säger att de som är rodierade måste göras om ganska ofta för att de ska hålla sig blanka och fina.. Så därför tänkte jag roodierat. Tack för svaret! Platina verkar ju hålla sig blanka oavsett och jag gillar verkligen glansen på dem.. Svårt svårt..

Är ni nöjda med era Sofi 88??

• sofi 88
    Goabullen skrev 2012-01-23 21:18:45 följande:

Skull vara kul och se nyansen Ekorren - men du verkar nöjd iaf De flesta jag pratar med i smyckesbutiker säger att de som är rodierade måste göras om ganska ofta för att de ska hålla sig blanka och fina.. Så därför tänkte jag roodierat. Tack för svaret! Platina verkar ju hålla sig blanka oavsett och jag gillar verkligen glansen på dem.. Svårt svårt..

Är ni nöjda med era Sofi 88??

Vi är nöjda, jag har som sagt dålig koll men säger ekorren att de är orhodierade så stämmer det säkert :)
    Jag tycker min är hyfsat blank, den har ju fått sig en del repor efter 1 å ett halvt års användning men det ska ju synas att man har dem på sig :) 
  • Ankis88

Vi har platina och är jättenöjda.
    Det är gråare än vitt guld, som vi inte valde för att vi ville inte rhodiera om våra ringar regelbundet.
    Jag visste inte att det fanns också orhodierat vitt guld, så att jag vet inte hur de är i jämförelse.

• Ekorren

Sofi 88: Vi fick välja om vi skulle ha rhodinerat eller orhodinerat. Så vi tog orhodinerat :) vet inte om de på bilder är med eller utan eller vad era ringar är :). Goabullen: Själva rhodineringen måste ju göras om eftersom det bara är ett tunt lager utan på vitguldet, man kan ju välja rhodinerade och sedan inte göra om det så blir de bara som vanligt vitguld efter ett tag när det slits, vet inte om själva rhodineringen skulle vara känsligare än vitguldet dock. www.vasaguld.se/smyckeskola/vitguld/ kanske lite extra fakta :)

• Goabullen

Hej!
    Tack för era svar! Det lutar nog åt platina.. Verkar ju ändå fått en hyfsat pris. 
    Ingen som har någon bild på sin ring som inte är rodierad (eller vad det heter?

• KhiraLii

Platina repas också och kommer därför behöva poleras om då och då om man vill ha dem glänsande. Skillnaden med platina är att när metallen repas, så försvinner ingen metall utan den flyttas bara. Därför kan man polera många många gånger utan att ringen blir tunnar. Guld däremot, när det repas förlorar man oftast små mängder guld och med åren kommer ringen bli tunnare.

Hur snabbt platina resp guld repas är väldigt individuellt och beror på hur våldsam man är med ringen.

Om jag själv skulle köpa platina så är det inteför att jag räknar med att slippa polera ringarna utan snarare att jag gillar den härliga tyngden.

• Goabullen

Tack för era svar! Bra att veta att ringen inte slits när man putsar platina.. 

Beställde idag och det blev två ringar i platina.. Kände att jag kunde lägga till 7 tkr och få det jag verkligen ville ha Känns jättebra nu när det bestämt! Så om en månad får jag se resultatet av mina egengjorda ringar - längtar!

Svar på tråden Platina eller orodierat vitt guld??? Svårt..