Råd till stresskänsliga nyförlovade
Visste du att bröllop är bland det mest psykiskt påfrestande som sker i våra liv? När man listar hur stessframbringande olika livshändelser så brukar bröllop komma bland de fem första, strax efter att drabbas av en stor fysisk skada eller bortgång av make/maka, och anses ge större stress än t.ex att bli av med jobbet, ha sexuella problem eller dödsfall av en nära vän.
Jag säger inte detta för att skrämmas. Utan för att jag själv länge har haft problem med utbrändhet och stress och jag önskar att någon borde ha varnat mig för hur mycket psykisk påfrestning ett bröllop kan vara, särskilt för någon som har höga krav på sig själv.
Därför vill jag nu dela med mig av sådana tips som jag önskar att någon hade kunnat ge mig. (Lägg gärna till något om ni tycker det saknas något!)
Råd till stresskänsliga
1. Vänta med att gå ut med era bröllopsplaner så länge som möjligt. Save the date kort ett år i förväg kanske garanterar att fler kan komma om bröllopet firas på nyår eller midsommarafton men väljer man ett datum som ligger utanför semestertider kan man gott vänta till ett par månader innan. So what om inte 100 % kan komma? Det du vinner på detta är möjligheten att styra kraven. Känns det för stort är det lätt att ändra och göra det mindre prentansiöst, t.ex genom att bjuda på ett tårtbröllop istället för trerätters och kanske halvera antalet gäster. Det är mycket svårare att göra när inbjudningarna väl har gått ut.
Jag har ofta ångrat att jag berättade så detaljerat kring våra bröllopsplaner så tidigt. Med facit i hand hade vi nog bägge haft både ett mindre bröllop och mycket mindre prentasiöst.
2. Har du varit utbränd eller haft en depression bör du överväga vilka strategier du ska ta till för att klara av stressen. Det känns kanske fångit nu när du är så lycklig, nyförlovad och allt är rosenrött men att planera bröllop är ofta en långkörare och det gäller att spara engergi. Har du gått i terapi tidigare kanske du bör fundera över att boka in några extra möten. Det är bättre att förebygga.
3. Planera bröllop efter de resurser du har.
Ekonomiska: Ekonomi kan vara otroligt stressande och vid bröllop är det lätt att utgifterna springer iväg. Beräkna att ett stort bröllop också kan innebära en ekonomisk stress för både dig och din partner. Använd goda marginaler. Vill ni hellre ha ett stort bröllop men inte har ekonomi just nu rekomenderar jag att hellre skjuta upp det ett halvår än att utgå från att ni ska leva på vatten och bröd 3 månader innan bröllopet. Räkna också med oförutsedda utgifter som inte har med bröllop att göra (tandläkare, glasögon går sönder). Vi hade inte gjort det och var tvunga att norpa ur bröllopskassan flera gånger. Alltid med samma klump i magen då vår budget var så snäv.
Sociala: Börja med att fundera över om du har någon som är intresserad av att hjälpa dig med själva planerandet av bröllopet. Är du beredd att genomföra ett stort bröllop även om du måste göra allt själv? Utgå hellre ifrån att folk inte vill hjälpa till och bli glatt överraskad när de säger ja än tvärt om. (många är vi som här på BT har pratat om besvikelse när folk inte ställer upp som man hade hoppats). I den mån folk vill hjälpa till, dela ut uppdrag och ansvarsområden. Var tydlig (lämna gärna skriftligt) med vad önskar och förväntar dig av den här personen. Säg vad som ska göras, hur det ska göras och när det ska vara gjort. Kolla med personen att ni överens om uppdraget.
Tidmässiga: De flesta här inne kan nog understryka att bröllop tar mycket mer tid än man kanske räknar med. Välj ett datum som inte bara garanterar att ni kommer att ha gott om tid att planera utan som också ligger bra i förhållande till andra händelser. Vi har lyckats pricka in ett datum som är helt omgivet av stora födelsedagskalas, studenter, andra bröllop och viktiga åtagande på våra jobb. Självklart känns detta skitstressande att behöva flänga runt hit och dit strax innan man själv ska gifta sig. November, t.ex, kanske inte är den vackraste månaden men det kan vara nog så fint med ett hallowenbröllop och ni kan vara säkra på att det inte är så mycket annat som händer.
4. Är du en sådan som har lätt för att jämföra dig med andra kan det vara bra att undvika bröllopsajter och dylikt. Det känns tråkigt att säga för BT har varit en jättestor hjälp men samtidigt har det nog också bidragit till att jag har höjt nivån på mitt egna bröllop. Det har stundvis känts väldigt stressande att läsa om andra brudars bröllop och hur det beskrivs som "den bästa dagen i mitt liv" och "helt underbart" och dessutom läst om alla fantastiska saker som alla andra brudar planerar och hur fina möhippor det får osv.
5. Kom ihåg att bröllop är en sak mellan två. Diskutera med partner hur intresserad han/hon egentligen vill ha det. Det är otroligt tärande att gå omkring och vara sur på att den andre inte rör ett finger för att fixa vad du tycker ska bli ER livs viktigaste dag. Men delar ni inte intresset av att fixa århundradets fest kan du inte heller förvänta dig att din entusiasm för detta ska vara delad.Själv blev jag skitsur över att jag ägnade kanske hundratals timmar åt att surfa runt och leta efter saker medan han knappt kunde klistra igenom bröllopsinbjudningarna. Men då hade jag helt glömt att han från början bara ville ha ett litet trädgårdsbröllop...
6. Skit i alla traditioner och normer som inte bidrar till er lycka. Något som verkar bidra till står vånda är möhippa och svensexor. Man måste inte ha några. Vill man ha en men känner att ingen kommer att fixa något så kan man visst ordna det på egen hand (och ändå kalla de möhippa om man så vill!). Det behöver inte bara vara tjejer. Har man inte så många kompisar kan man istället göra något annat för att markera en ny början. Varför inte bara åka bort ni två, ordna en familjemiddag eller fixa något tillsammans med både hans och hennes vänner. Det kan ju räcka med bara ett par vänner. Man kan ju också göra något helt annat som att hjälpa till som volontär en dag på någon organisation som man vurmar för och sedan ha en stilla ritual för sig själv eller varför inte åka på retreat?
7. Du kan alltid dra dig ur. Även om det så är 24 timmar kvar tills du gifter dig. DU MÅSTE INGENTING upprepa det för dig själv varje dag. Skriv upp på en lapp varför ni vill gifta er och läs den ofta. Om bröllopet inte bidrar till det ändamålet så skit i det. Strunta i om gammelmoster blir ledsen för att hon inte får gå på kalas. Ni kan bjuda på annat kalas vid annat tillfälle. Det viktigaste är att tänka på er själva och vara måna om er själva och ert förhållande. Det är förstås tråkigt för gästerna att det missar en fest som de sett framemom MEN de kommer absolut att överleva det och de kommer att förstå! Vill man inte skriva till alla sina 140 gäster att man har kännt sig psykiskt utmattad (alla förstår tyvärr inte hur handikappande och förlamanande det kan vara) kan man ta till en nödlögn. Man kan dra till med maginfluensa eller att man helt plötsligt har fått en vattenläcka i källaren.
Till sist ett stort lycka till!