Råd till stresskänsliga nyförlovade
4: En reflektion på denna punktDet kan också vara upplyftande att läsa om allt som inte blev så där perfekt. Eller att fler har problem...
Tänk så många som har skrivit om hur dom har ångest över möhippan pga att dom inte vill vara med om såna där saker som "är tradition". Dvs gå runt och sälja slanggurkor med kondomer i någon löjlig utstyrsel... Osv...
Det var helt underbart att läsa om eftersom jag i princip förstått det som att jag var ensam i hela världen om att inte gilla det, och att det är något man "måste ställa upp på".
Nej det måste man inte alls!
Det finns många som har ångest inför möhippan av en eller annan anledning. Och om de som ska anordna en möhippa kunde inse det så kanske man kan bryta den trenden och göra det mer individanpassat...
Hur skönt är det inte att läsa om hur glada alla - som varit oroliga innan bröllopet - är efteråt. När bitarna föll på plats. Även om svärmor blev full, och kusinerna rev ner tårtan...
Allt är inte perfekt, men man minns oftast dagen som perfekt, och det kan vara bra att ta till sig...
Och alla verkar vara överens om en sak:
Om brudparet är avslappnade och har kul - så har alla gäster kul också och stämningen är bra.
Och det gäller oavsett om bröllopet kostar flera hundra tusen (eller kanske närmare miljonen) eller om det kostar ett par tusenlappar.
Jag går hellre på ett bröllop i en enkel kyrka (eller i en park eller liknande) där brudparet bjuder på hembakta bullar, sockerkaka och kanske någon liten "torr kaka" hemma i sin 3:a, där dom trivs och mår bra och är glada.
Än på ett bröllop som är totalt överdådigt med flera hundra gäster, 5-rätters, tårta, osv... Kyrkan är extremt dekorerad och alla vi gäster förväntas bete oss på ett speciellt sätt. Vi är alltså bara statister på brudparets dag...
Nu tar jag två extrema saker, men just det personliga, varma och där brudparet trivs och är bekväma och strålar av lycka är ju trevligare för mig som gäst. Och det verkar de flesta vara överens om.
Så det kan man ju också ta till sig.
Strunta i dom där trådarna "hur dyrt är ditt bröllop" och frossa i alla "må bra-trådar"