Gemensam ekonomi?
Vi har nån sorts gemensam ekonomi, men inga gemensamma konton. Jag betalar normalt sett räkningarna varje månad och fördelar dem så det känns ok. Han tjänar nära dubbelt mot mig men har å andra sidan lite dyrare vanor som kläder etc, vilket jag inte bryr mig så mkt om. Han betalar oftast när vi handlar mat och tankar bilen och sånt. Jag ser det inte som "mina" och "dina" pengar, utan det är våra pengar...
Alla större inköp (dyra vinterjackor, tv-apparater etc) pratar vi igenom så att vi är överens om inköpet och så det inte blir för många dyra inköp samtidigt utan att vi ser till att ha buffert för sådant. Men vi har båda insyn i varandras ekonomi, vilka större utgifter vi har och så. Sen gör vi vad vi vill med "fickpengarna"... vi har aldrig bråkat om pengar (utom ibland när jag tycker han är lite väl frikostig med våra pengar, han vill alltid gå "all in" när vi har gäster och bjuda på dyrt kött och fina viner och så, och jag tycker inte man måste göra det varje gång). Eller när han har köpt en dyr tröja som han inte behöver utan att ha kollat saldot först... men det är sällan och ingen stor grej egentligen.
Jag har nog smittat av mig lite på honom också då jag är lite mer ekonomiskt lagd. Jag är absolut inte snål, jag gillar fina kläder och bilar och så, men tycker det svider att lägga ut pengarna. Större saker köper jag gärna begagnat i bra skick om det finns, medan han är en sån som helst köper nytt. Men han har börjat förstå poängen med Blocket :P Det finns ju gott om saker i nyskick där priset är ordentligt nedsatt, och är det något han älskar så är det att göra bra klipp :P Så där har han ändrat sig ordentligt iaf... åt det mer ekonomiska hållet.