Inlägg från: Anonym (Känslig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känslig?)

Svärmor?

Jag vet inte om jag är överkänslig, men det känns inte så.
    Jag anser mig ha hyfsat bra kontakt med min blivandes familj, och nu är jag lite arg.
    Vi har skickat ut våra inbjudningar och min mamma, pappa, mor och farföräldrar och närmaste kompisar svarade inom en vecka. Nu har det gått ett bra tag sen dom skickades ut och inte ett svar från hans sida.

Det har ifrågasatts från mig, för enligt mig är det en självklarhet att ens föräldrar vill vara delaktiga och jag själv skulle väl lyckas vänta ungefär en halvtimme efter att jag fått en inbjudan på att svara. Det svar jag fått är att svärmor kanske inte har råd.
    Och ja, det blir en kostnad att ta sig till bröllopet och andra saker, men dom har vetat om i över ett år att vi ska gifta oss och vart det kommer vara mm. Sen går dom och köper en hund i september för 6000+.
    Känns lite som att dom kunde väntat med det när dom visste vad som kommer..

Eller har jag fel? Är jag brud-löjlig?

• Svar på tråden Svärmor?
  • Anonym (Känslig?)

Vi pratar om sammanlagt 1300 för henne ungefär, en budget vi har övervägt noga med tanke på att det bara är de närmsta vi bjudit. Och jag tycker inte det är för dyrt nä vi förvarnat alla över ett år i förväg. Enligt min mening, om man vet om att ens son ska gifta sig och det kommer kosta en del, så sparar man pengar till det och går inte och spontanköper en hund för att sen säga "jag vet inte om jag har råd". Det känns nästan lite förnedrande att hon ens säger det. Och ja, OSA har inte gått ut än, det är bara själva principen att hon ens nämner det.

• Anonym (Känslig?)

Ja, så skulle iallafall jag resonera. Men alla kanske inte fattar hur mycket man har ätt planera på ett bröllop. Jag hade hört av mig så fort jag såg om det stämde med jobbet osv... Jo han är lite ledsen, men han säger inte så mycket om det. Jag tänker på det ganska mycket och även OM hon kommer tycker jag det är dåligt gjort. Hon har sjunkit i mina ögon tyvärr.. Tack för svar, behövde gnälla av mig lite till någon opartisk och veta att det inte är hjärnspöken.

• Anonym (Känslig?)
    KirsiLaa skrev 2012-01-28 08:54:45 följande:
    Vad är det som kostar? Resan? Kan ni lösa det på annat vis? Att ni åker och hämta henne eller så?
    Det som däremot inte är självklart för alla, har jag fått uppleva, är att svara snabbt efter att ha mottagit en inbjudan. Eller att ens svara innan osa öht.
    Ja precis, det är resan som kostar. Och vi har ingen möjlighet att hämta henne. Och vi kommer maila dom vi inte fått svar av ungefär en vecka innan osa datumet går ut och säga att "OSA datumet går ut om en vecka, har man inte svarat på mailen inskriven på inbjudan innan dess antar vi att ni inte kommer"
    Då får folk en vecka på sig om de "glömt" osv. Men efter det måste vi beställa mat från catering..
    Tycker det skulle vara respeklöst att inte svara.
    brideo skrev 2012-01-28 11:37:52 följande:
     Hon kanske känner sig gammal (=och skaffar hund, för att känna sig behövd)."Inte har råd" står ju för nåt men sannolikt inte det som orden betyder, att hon inte har pengar. 

Ge henne lite tid och var snäll mot henne. Det finns orsaker till allt som händer, försök lista ut vad det är. Även om jag också skulle känt mig sårad över det hon sagt (vilket jag skulle i dina skor), så skulle jag försöka sätta mig över det och försöka nå fram till henne i stället. 

Du vinner inget på att tjura ihop, även om du kanske rent objektivt sett skulle ha "rätt" till det. 

Lycka till!  
    Hon kanske känner sig gammal, men hon har barn som fortfarande bor hemma, så behövd är hon. Och det handlar faktiskt om pengar, för hon jobbar inte. Och har inte gjort det på många år. Vilket leder mig till att tycka att hon borde ha lärt sig att spara och prioritera.

Jag vet att du har rätt, jag borde vara snäll mot henne och inte tjura ihop. Men jag är så förbannad. Jag kan för mitt liv inte förstå att det inte är superviktigt för henne. För mig känns det lite förnedrande att hon ens tänker tanken "jag kanske inte har råd" och därför prioriterar vårt bröllop lägre än en hund. Speciellt när det handlar om 1300kr som hon kunnat lägga undan i över ett år.

Tack för era svar =)
  • Anonym (Känslig?)

Nu har OSA gått ut.. för några dagar sedan. Hon ringde igår och sa att hon skulle absolut försöka komma till bröllopet och hon ville gärna komma. Men hon har fortfarande för lite pengar säger hon.
    Vi har erbjudit henne att låna pengar av oss (trots att jag INTE tycker att vi borde eller ska behöva),
    men hon vill inte.
    Både hon och andra i min blivandes släkt har ringt honom och gnällt över att vi ska ha bröllopet på min hemort, försökt ge honom dåligt samvete och så.

Jag blir så jävla besviken, förbannad och ledsen.

• Anonym (Känslig?)

Nej, jag tar det inte personligt. Jag blir förbannad och ledsen för min blivandes skull.
    Han går och oroar sig för att hans mamma inte ska komma på hans bröllop. Jag vill ju att han ska kunna se fram emot det med spänning, som jag gör.

• Anonym (Känslig?)

Nej, jag kan inte förstå hur en mamma kan tycka att en hund är viktigare än sin sons bröllop.
    Hade det varit så att svärmor pratat om hur mycket hon längtar efter att skaffa hund varje vecka vi pratar, så hade jag inte blivit så förvånad och förbannad som jag nu blev.
    Det var ett spontanköp som jag (och resten av familjen) tycker kunde ha väntat när hon vetat om sedan mer än ett år tillbaka att bröllopet kommer hållas på annan ort.

Vi har även förklarat för hela makens familj varför vi väljer att hålla det på min ort. P g a att jag har fler på min sida som har hälsoproblem och inte SKA resa om det kan undvikas. Samt att min släkt är större.
    En tredje anledning är att vi står för övernattning för den delen av släkten som får resa. (En hel del från min sida får resa även dem.) Och det skulle vi inte ha råd till om vi skulle ha bröllopet på makens ort.

*suck* Nej, det är inte det viktigaste i hennes liv, men om min bror skulle gifta sig skulle det vara en viktig händelse för mig. Så jag antar bara att det är det för en mor. Speciellt eftersom hon sagt hur fantastiskt hon tycker att det är...
    Och ja, jag vet att hennes ekonomi är "ansträngd" som du kallar det, men vad spelar det för roll? Säger man till ett år i förväg, OCH erbjuder sig att låna pengar till henne som hon kan betala tillbaka i sin egen takt så tycker jag inte att man kan använda dålig ekonomi som en anledning. Då får hon hellre säga rätt ut att "Nej, jag prioriterar inte ert bröllop."

1300kr för en dag är inte mycket pengar när det handlar om något som är viktigt för någon man bryr sig om.
    Iaf inte för mig, det betalar jag utan att blinka. Och då är inte jag stenrik heller.
    Men jag förstår att det är mycket för en person som inte har bra kontakt med sin familj..
    Detta är dock inte fallet mellan min make och hans mamma.

Som jag klargjort tidigare, jag tycker inte att vi ska BEHÖVA betala hennes resa då hon fått över ett års förvarning. Men vi har erbjudit oss att låna henne pengarna.
    Även andra familjemedlemmar har erbjudit henne att låna pengar. Hon vill inte.
    Vi betalar mat, dricka, kvällsmat och rum för bröllopsnatten till alla våra långväga gäster, så nej, vi har egentligen inte råd att betala hennes biljett. Men blir det så att hon säger att hon inte kommer för att hon inte har råd så ja, då kommer vi betala den.

Nu är det inte så att min blivande är ledsen på mig.. Han är ledsen för att det ser ut som att hans mamma prioriterar en hund framför hans bröllop, vilket han också pratat med henne om.

När vi planerar och bestämmer gör vi det tillsammans. Oavsett vad det handlar om. Det är ingen som är "överkörd" i det här förhållandet.

• Anonym (Känslig?)

Vilken pressade situation pratar du om? Att vi ska gifta oss öht?

• Anonym (Känslig?)
    Marylojs skrev 2012-04-19 09:14:21 följande:
    Den pressade situationen att ni valt att gifta er och ha ett bröllop som kommer tära på hennes redan ansträngda ekonomi, och hon tycker förmodligen att det är sjukt jobbigt att behöva säga att hon kanske inte har råd. 

Värst vad ni hakar upp er på hunden, många av er. Vad vet ni om hennes anledning att att skaffa den och tidpunkten för det?

För många ensamma människor utan en fast punkt (t ex ett jobb som ger en meningsfull dag) är deras djur det som får dem att känna sig levande och må bra. Ska hon då avstå från det för att hennes son ska gifta sig, och inte ens kan göra sitt bästa för att se till att hans mamma kan få vara med på dagen utan att må dåligt av ekonomisk oro?  

Snacka om okänsligt. 
    Hur vi än hade gjort hade något fått må mindre bra av det.

Men du kanske tycker att det vore vettigare att mina släktingar skulle resa lika långt och riskera sin hälsa?
    För både mig och min blivande gich hälsa före pengar när vi övervägde vilken sida som skulle få resa längre.

Och vad är det du inte förstår med "Om hon säger att hon inte kan komma för att hon inte har råd, så kommer vi betala för henne" ?
    Och "De har alla vetat om att vi ska gifta oss på annan ort i över ett år"

Och att många hakar upp sig på hunden KAN ha att göra med att om man jar dålig ekonomi kanske man inte ska skaffa en hund..? Eller tycker du tvärtom? Det är kanske smart att skaffa en hund för att man är ensam, men inte vara förmögen att ta hand om den när den blir sjuk?
    Eller att man tycka att en mamma borde prioritera att åka på sin sons bröllop först, SEN skaffa hund.
    Och huruvida hon skaffade en hund för att hon är ensam tror jag inte.. som jag skrev tidigare bor hennes båda döttrar med henne, båda är under 17, så ett tag till får hon nog ha dem helt för sig själv.

"Och inte ens kan göra sitt bästa..." Va? Hur kommer du fram till den slutsatsen?
  • Anonym (Känslig?)
    Marylojs skrev 2012-04-19 11:54:38 följande:
    Rättvisa känns helt ointressant, däremot har det varit viktigt för oss att göra allt vi kan för att ekonomi inte ska bli en fråga om huruvida man kan komma på vårt bröllop eller inte. 
    Marylojs skrev 2012-04-19 11:23:01 följande:
    Hade det varit min svärmor och samma situation hade jag förklarat läget innan vi ens gick ut med inbjudningarna, och så hade jag på en gång sagt att vi räknat in i budgeten att bekosta hennes och småsystrarnas resa. 

Vad gör man då när svärmor inte vill ta emot hjälpen tycker du? Hon har inte råd själv, men vill varken låna eller få det betalt för sig.

Och du tycker inte att det räcker att vi redan betalar boende i två nätter för ca 15 personer?
    Jag tycker att det är fantastiskt att du är så rik så det är en självklarhet att ni betalar era gästers resa, boende och mat. Men var snäll och döm inte andra för att vi inte har dina resurser. 

Tack för allas svar =) Det är intressant och nyttigt att se hur ni alla tänker och resonerar.
  • Anonym (Känslig?)

SaraJoakim- nej, hon är hur glad o trevlig som helst när man pratar med henne om annat. Allt är som vanligt.

• Anonym (Känslig?)

Tack för stödet. Min blivande ringde henne o skällde lite, så han har fått ett definitivt "ja, suck, Jag kommer, Jag får väl lösa det på något sätt". Så det är ju bra. Att han blir nöjd.

Svar på tråden Svärmor?