Svärmor?
Anonym (Känslig?) skrev 2012-04-18 17:06:52 följande:
Nej, jag kan inte förstå hur en mamma kan tycka att en hund är viktigare än sin sons bröllop. Hade det varit så att svärmor pratat om hur mycket hon längtar efter att skaffa hund varje vecka vi pratar, så hade jag inte blivit så förvånad och förbannad som jag nu blev.
Det var ett spontanköp som jag (och resten av familjen) tycker kunde ha väntat när hon vetat om sedan mer än ett år tillbaka att bröllopet kommer hållas på annan ort.
Vi har även förklarat för hela makens familj varför vi väljer att hålla det på min ort. P g a att jag har fler på min sida som har hälsoproblem och inte SKA resa om det kan undvikas. Samt att min släkt är större.
En tredje anledning är att vi står för övernattning för den delen av släkten som får resa. (En hel del från min sida får resa även dem.) Och det skulle vi inte ha råd till om vi skulle ha bröllopet på makens ort.
*suck* Nej, det är inte det viktigaste i hennes liv, men om min bror skulle gifta sig skulle det vara en viktig händelse för mig. Så jag antar bara att det är det för en mor. Speciellt eftersom hon sagt hur fantastiskt hon tycker att det är...
Och ja, jag vet att hennes ekonomi är "ansträngd" som du kallar det, men vad spelar det för roll? Säger man till ett år i förväg, OCH erbjuder sig att låna pengar till henne som hon kan betala tillbaka i sin egen takt så tycker jag inte att man kan använda dålig ekonomi som en anledning. Då får hon hellre säga rätt ut att "Nej, jag prioriterar inte ert bröllop."
1300kr för en dag är inte mycket pengar när det handlar om något som är viktigt för någon man bryr sig om.
Iaf inte för mig, det betalar jag utan att blinka. Och då är inte jag stenrik heller.
Men jag förstår att det är mycket för en person som inte har bra kontakt med sin familj..
Detta är dock inte fallet mellan min make och hans mamma.
Som jag klargjort tidigare, jag tycker inte att vi ska BEHÖVA betala hennes resa då hon fått över ett års förvarning. Men vi har erbjudit oss att låna henne pengarna.
Även andra familjemedlemmar har erbjudit henne att låna pengar. Hon vill inte.
Vi betalar mat, dricka, kvällsmat och rum för bröllopsnatten till alla våra långväga gäster, så nej, vi har egentligen inte råd att betala hennes biljett. Men blir det så att hon säger att hon inte kommer för att hon inte har råd så ja, då kommer vi betala den.
Nu är det inte så att min blivande är ledsen på mig.. Han är ledsen för att det ser ut som att hans mamma prioriterar en hund framför hans bröllop, vilket han också pratat med henne om.
När vi planerar och bestämmer gör vi det tillsammans. Oavsett vad det handlar om. Det är ingen som är "överkörd" i det här förhållandet.