• Anonym (beslutsångest)

Hur ska jag göra med ringarna??

Hej alla där ute! Väljer att vara anonym och det är för att jag har massor som jag känner som håller till ofta här på BT.

Behöver lite råd. Det är så att jag och sambon har beslutat oss för att gifta oss om ganska exakt ett år. Vi har aldrig varit förlovade, inte "behövts" eller vad man ska kalla det och dessutom har det ju varit lite av en kostnadsfråga om jag ska va ärlig. Men nu när vi praktiskt taget är förlovade så har jag börjat fundera lite över ringar. Jag kanske är väldigt ytlig och larvig nu men jag känner att jag skulle vilja ha två ringar ändå sen när jag är gift. Och vi båda känner att det känns lite "onödigt" att lägga ut pengar på ringar nu som kostar några tusen och sen om ett år ska vi köpa vigselring. Hur ska jag göra? Det blir lite dyrt med så många ringar på så kort tid. Vi har faktiskt en liten budget på hela vårt bröllop och då vill man ju inte att pengarna ska flyga iväg heller bara för att jag är töntig och promt måste ha två ringar...

Har haft en tanke om att vi ska förlova oss officiellt och att vi köper en fin silverring till mig. Jag tycker nämligen silver är skitsnyggt och det är inte alls säkert att jag kommer vilja ha guld i min vigselring sen. Men jag vet ju att silver slits väldigt snabbt. Och då är ju guld eller vitt guld bäst, men vad jag vet så är titan sjukt slitstarkt med vilket skulle passa mig! MEN... jag vet ju även att färgmässigt så är det stor skillnad på titan, silver och vitt guld.... och om jag bstämmer mig för att ta en vit guldring om ett år så kommer det va så fruktansvärd skillnad i färg.... Åååhh... vet inte hur vi ska göra. Det enda jag vet är att jag vill ha två ringar sen.... Det bara är så men jag vet inte hur vi ska göra NU med ringar och så. Sambon kan vänta tills vi gifter oss och han vill ha guldring. Och om jag kommer vilja ha en guldring är det kanske inte så snyggt att ha en sliten silvering bredvid eller en titanring (som är ganska mörk i färg)

Förstår om ni tycker jag skrev ett rörigt inlägg. Men behöver bara lite förslag på hur vi ska göra. Tack för att ni läste!

• Svar på tråden Hur ska jag göra med ringarna??
  • ThereseV

Palladium kaske är ett alternativ?  Det bör vara lite billigare än vitt guld också, det var det när vi köpte ringarna iaf. Det är dock fortfarade dyrare än silver... Ang antal ringar så behöver det ju inte vara en förlovningsring och en vigselring, ni kan ju bara köpa vigselringen nu och spara och spara till en till ring  på er 1-årsdag eller liknande:) 

• Fru 0728

Hej!

Jag förstår dig att du vill ha 2 ringar. Titta på Hellkes.se där har de bra priser på ringar samt att du kan köpa 14k guld och det är ytterligare lite billigare.

Hoppas ni hittar en bra lösning!

Kram

• Jane

Hej,
    Jag förstår att du vill ha två ringar, det vill jag också. :)
    Jag skulle tipsa dig om att köpa en guldring som förlovningsring om du tänker ha en guldring till vigseln. Då spelar det ingen roll om det är vitt guld eller gult guld osv.

Passa på att titta i hallbergs guld och guldfynd nu medans de har rea.
    Du kan lätt hitta fina förlovningsringar i guld för 1 000- 2 000 kr där, men det beror ju också på hur mycket du är beredd att betala för en ring just nu.

• Emmisenn

Du kan också titta på pantbanker ;)

• ThereseV

En helt slät ring behöver inte bli jättedyr, och om du vill ha stenar i så går det ju att göra så att det går att sätta i dom senare.
    Beroende på hur er ekonomi ser ut så kan man dessutom på många ställen få räntefri avbetalning, som en sista utväg sådär. 

• Italia08

Jag håller med Jane, passa på när det är rea. Jag vet inte hur mycket du kan lägga som max på en ring, men just nu har Guldfynd kuponger ute i bröllopstidningar där de erbjuder 25 % rabatt på valfri diamantring.
    Det finns många fina ringar med stenar hos Guldfynd som inte kostar så mycket i ordinarie pris så då kan du få en ring med brilliant väldigt billigt med rabatten. Dessutom erbjuder de även avbetalning.

Fast jag vet som sagt inte hur mycket du kan lägga eller om du ens vill ha stenar i din ring. Glad Men om det är ett alternativ så kolla nyaste numret av "Allt om bröllop" (kupongen gäller t o m 31 mars) eller senaste "Amelia brud och bröllop" (gäller t o m 31 maj).

• Odium

Jag förstod inte riktigt om du ville ha ringarna NU.. Men annars skulle jag göra så att jag sparade så mycket som jag bara kunde, och levde spartanskt i minst ett halvår. När det väl börjar bli dags att verkligen KÖPA saker till bröllopet skriver ni upp en noggrann budget och ser då vad ni exakt kan/vill lägga på ringar.

Som andra säger, släta ringar är billigare.
    Men vill man ha stenar i så är det ju ingen som säger att det MÅSTE vara en diamant.
    Jag kommer ha tre stenar i min, ingen av dom diamant. Bara klara, helt vanliga stenar. Jag vet inte än vad våra kommer gå på, men max 4000/ring vill jag lägga (min och hans) Och dom är i geti cirkonium. Våra förlovningsringar är i silver och kostade ca 1500kr tillsammans. Ja silver slits snabbare, men det är inte så farligt dyrt att putsa upp dom har jag hört.
    Det är självklart upp till var och en vad man känner att man vill lägga på sin ring, man ska ändå ha den hela livet, men jag betalar hellre mindre på ringen och mer på smekmånaden eller någon upplevelse för mig och gubben.

• Anonym (Loppan)

Jag förstår att du vill ha två ringar men jag förstår också att det är en kostnadsfråga. Pengar är tråkigt ibland!

Titta på titanringar säger jag :)
    Jag har iof ringar i vitt guld (men det är för att vi har haft tid att spara till vigselringen). Jag var egentligen inne på titan för att jag tycker att den mörka tonen i titanet är jättefint.
    Vi var och tittade på ringar och jag förklarade för guldsmeden att jag hellre hade titan än vitt guld med anledning av färgen.
    Han visade då en titanring som var blank (inte matt som många titanringar är) också visade han en vitguld ring utan rodinering. Det är samma färg! :)
    Så du kan ha titan i förlovningsringen om du vill för det ser likadana ut men titan är billigare och mer slitstarkt!
    Jag vet dock inte hur det blir om du har en titanring och en guldring eftersom titanet är hårdare än guldet så kanske guldringen slits ner mot titanet? Fråga din guldsmed och be att få se en vitguldsring utan rodinering.

Lycka till!

• Anonym (beslutsångest)

Tack för alla svar! Men ändå har vi inte bestämt hur vi ska göra riktigt än. Varför ska man vara så velig för??

Alltså ja, vi har tänkt förlova oss snart! Och jag vill då ha en ring nu, och vigselringen tar vi alltså om ett år såklart. Jag vet ju egentligen vad jag vill ha, jag vill ha en silverring just nu som förlovningsring, för jag älskar färgen. Anledningen till att jag vill ha en ring nu är ju att den är som symbol för att vi snart ska gifta oss. Men jag vet ju som sagt att titan är mer slitstarkt, och anledningen till att jag är osäker på om jag ska ta titan eller silver nu är att jag inte vet vad jag kommer vilja ha som vigselring sen. Jag vill liksom inte att färgerna ska "skära sig" om de nu kan det. Jag HAR dock sett en ring i vitt guld med en massa bling bling på till ett bra pris som jag hoppas finns kvar om ett år, men jag är rädd att om jag tar en titanring nu så kommer det inte passa ihop med min vita guldring........???? Eller? Passar vitt gulld (rhodierat) med silver eller titan? Är skillnaden så stor??? Gillar ju det ljusa silvret....men,ja..... Gaaaah blir så trött på mig själv.

O nej, vi har faktiskt inte jättebra ekonomiskt just nu och en tid framöver men vi har bestämt att förlova oss ändå (fast karln väntar med sin ring tills vi gifter oss) så det skulle ju inte bli asdyrt att köpa enbart en slät guldring.... men jag känner nog att jag kommit så långt nu att jag faktiskt bestämt att förlovningsringen som jag har ska va i silver/titan/stål..... frågan är bara vilken utav dom.....

• Anonym (Loppan)
    Anonym (beslutsångest) skrev 2012-01-28 18:20:34 följande:
    Tack för alla svar! Men ändå har vi inte bestämt hur vi ska göra riktigt än. Varför ska man vara så velig för??

Alltså ja, vi har tänkt förlova oss snart! Och jag vill då ha en ring nu, och vigselringen tar vi alltså om ett år såklart. Jag vet ju egentligen vad jag vill ha, jag vill ha en silverring just nu som förlovningsring, för jag älskar färgen. Anledningen till att jag vill ha en ring nu är ju att den är som symbol för att vi snart ska gifta oss. Men jag vet ju som sagt att titan är mer slitstarkt, och anledningen till att jag är osäker på om jag ska ta titan eller silver nu är att jag inte vet vad jag kommer vilja ha som vigselring sen. Jag vill liksom inte att färgerna ska "skära sig" om de nu kan det. Jag HAR dock sett en ring i vitt guld med en massa bling bling på till ett bra pris som jag hoppas finns kvar om ett år, men jag är rädd att om jag tar en titanring nu så kommer det inte passa ihop med min vita guldring........???? Eller? Passar vitt gulld (rhodierat) med silver eller titan? Är skillnaden så stor??? Gillar ju det ljusa silvret....men,ja..... Gaaaah blir så trött på mig själv.

O nej, vi har faktiskt inte jättebra ekonomiskt just nu och en tid framöver men vi har bestämt att förlova oss ändå (fast karln väntar med sin ring tills vi gifter oss) så det skulle ju inte bli asdyrt att köpa enbart en slät guldring.... men jag känner nog att jag kommit så långt nu att jag faktiskt bestämt att förlovningsringen som jag har ska va i silver/titan/stål..... frågan är bara vilken utav dom.....
    Bra! Då har du bestämt dig för att det inte blir guld i förlovningsringen och är därmed ett steg närmare till att fatta ett beslut. Nästa steg är helt enkelt att gå till en guldsmed/butik och börja prova ringar i de olika materialen och prova din förlovningsring tillsammans med en vitguldsring så får du själv se och avgöra om du anser att det skär sig för mycket. Du kan ju göra så som du säger att du kör på silver rakt igenom men att det då inte är lika hårt material. Jag tycker att det är snyggt att ringarna är i olika "silvriga" nyanser om du nu skulle välja silver först och guld, titan eller stål i vigselringen :)

Kör hårt tjejen :)
  • Anonym (beslutsångest)

Tack Loppan och alla andra som svarat! Det är skönt att BT finns, vem skulle man annars bolla alla idéer och tankar med (karln blir ju trött efter 5 minuters disskution).

Det blir att gå till en guldsmed i veckan!

Ha en supertrevlig fortsatt helg alla!

• Chicita

Vet du... Man kan faktiskt byta ring senare också om man ångrar sig... Även om man har en känslomässig koppling till ringen så kan man byta och ha kvar den som ett vackert smycke, bara flytta den till andra handen exempelvis Glad

Men annars finns det titanringar med silverinslag, så leta på en sån ni gillar och skaffa en silverring som funkar tillsammans med en sådan vigselring sen kanske?

exempel:
    www.kodega.se/show_product/TNM-2613/71/1///

eller
    valstaguldsmed.se/sv/titanringar-3d-ringar-i-titan/titansilver/titanring-med-silver-8.html

osv...

• Anonym

Titan är bland mina favoriter. Min mammas gubbe är guldsmed och varnar lite för det dock. eftersom det är så hårt material så är det tydligen jätteknepigt att ändra storlek på den om det är möjligt alls. Så om man är en person som har lätt att gå upp i vikt eller tänker gå ner i vikt innan bröllopet borde man tänka på det.

• HaLiAn

Hejsan!

Jag kan hålla med om att titan kan vara lite svårt att matcha med guld och silver men ingen omöjlighet!

För det första tycker jag absolut inte det är något fel med att förlova sig och gifta sig i silver!

Sen sa du något om att rhodierat vitguld och matchningen till andra färger. Du behöver ju inte ha vitguldet rhodierat!!! Rhodieringen slits ju ändå av och behöver rhodieras om en gång om året för att hålla färgen! Utan rhodieringen ser vitguldet ut mer som silver.

ps på guldfynd kan du även få 9karats ringar!

lycka till!

• Anonym
    Anonym (beslutsångest) skrev 2012-01-28 10:32:12 följande:
    Hej alla där ute! Väljer att vara anonym och det är för att jag har massor som jag känner som håller till ofta här på BT.

Behöver lite råd. Det är så att jag och sambon har beslutat oss för att gifta oss om ganska exakt ett år. Vi har aldrig varit förlovade, inte "behövts" eller vad man ska kalla det och dessutom har det ju varit lite av en kostnadsfråga om jag ska va ärlig. Men nu när vi praktiskt taget är förlovade så har jag börjat fundera lite över ringar. Jag kanske är väldigt ytlig och larvig nu men jag känner att jag skulle vilja ha två ringar ändå sen när jag är gift. Och vi båda känner att det känns lite "onödigt" att lägga ut pengar på ringar nu som kostar några tusen och sen om ett år ska vi köpa vigselring. Hur ska jag göra? Det blir lite dyrt med så många ringar på så kort tid. Vi har faktiskt en liten budget på hela vårt bröllop och då vill man ju inte att pengarna ska flyga iväg heller bara för att jag är töntig och promt måste ha två ringar...

Har haft en tanke om att vi ska förlova oss officiellt och att vi köper en fin silverring till mig. Jag tycker nämligen silver är skitsnyggt och det är inte alls säkert att jag kommer vilja ha guld i min vigselring sen. Men jag vet ju att silver slits väldigt snabbt. Och då är ju guld eller vitt guld bäst, men vad jag vet så är titan sjukt slitstarkt med vilket skulle passa mig! MEN... jag vet ju även att färgmässigt så är det stor skillnad på titan, silver och vitt guld.... och om jag bstämmer mig för att ta en vit guldring om ett år så kommer det va så fruktansvärd skillnad i färg.... Åååhh... vet inte hur vi ska göra. Det enda jag vet är att jag vill ha två ringar sen.... Det bara är så men jag vet inte hur vi ska göra NU med ringar och så. Sambon kan vänta tills vi gifter oss och han vill ha guldring. Och om jag kommer vilja ha en guldring är det kanske inte så snyggt att ha en sliten silvering bredvid eller en titanring (som är ganska mörk i färg)

Förstår om ni tycker jag skrev ett rörigt inlägg. Men behöver bara lite förslag på hur vi ska göra. Tack för att ni läste!
    Du tänker ha en silbverring eller titan skriver du. Vad ska din blivande ha för ring för han ska väl också ha en förlovningsring?
  • Anonym (Loppan)
    HaLiAn skrev 2012-01-29 19:05:50 följande:

Hejsan!

Jag kan hålla med om att titan kan vara lite svårt att matcha med guld och silver men ingen omöjlighet!

För det första tycker jag absolut inte det är något fel med att förlova sig och gifta sig i silver!

Sen sa du något om att rhodierat vitguld och matchningen till andra färger. Du behöver ju inte ha vitguldet rhodierat!!! Rhodieringen slits ju ändå av och behöver rhodieras om en gång om året för att hålla färgen! Utan rhodieringen ser vitguldet ut mer som silver.

ps på guldfynd kan du även få 9karats ringar!

lycka till!

Hej, jag vill bara göra en liten rättelse här Glad

Vitguld utan rhodinering ser inte ut som silver, ringen får en mörkare ton utan rhodinering.
    Jag tog bild på min förlovningsring tillsammans med två silverringar för att visa.

Här har jag en smal silverring längst in, förlovningsring utan rhodinering i mitten och bamse silverring längst ut. Och nej, jag har inte alla dessa ringar på mitt finger i vanliga fall, bär endast förlovningsringen Glad

Då har vi rätt ut förvirringen... Cool
  • Anonym (beslutsångest)

Tack Loppan! Jag har nämligen en kompis som har en vitguldring utan rhodiering och så hade hon en silverring på andra handen och skillnaden var stor! Tyckte ju att silverringen va mycket snyggare! Så det får nog bli att vi kör på silver till förlovningen och så kanske man kan byta upp sig lite senare. när pengar finns.... den varan finns det inte mycket av just nu kan jag lova....

Tack för alla svar! Jag kommer nog hinna ändra mig ett par gånger till även fast jag bestämt mig.
    Hihi.

• ofelia

Det verkar ju som att du fått en massa bra och konkreta råd redan, men jag tänkte ändå bara bidra med ännu ett perspektiv.

Som någon sa tidigare kan det ju vara roligt att byta ringar om några år. Även om man tror att man hittat en partner för livet så behöver ju inte det betyda att man kommer att ha samma smak och preferenser för alltid när det gäller smycken :) Om du verkligen gillar silver finns det väl ingenting som säger att du inte kan ha vigselringen i det materialet också? Tycker man att det blir tråkigt senare i livet kan en tur till guldsmeden för att beställa nya ringar vara ett mysigt och romantiskt sätt att återuppleva tiden kring bröllopet. Ringarna är trots allt bara en symbol för er kärlek och förening, de får det värde man lägger i dem och detta värde kan därmed flyttas från en symbol till en annan.

Eftersom du helst vill ha ett tåligt material undrar jag också om du övervägt stål? Jag visste själv inte att det fanns förlovnings- och vigselringar i stål förrän jag och min blivande förlovade oss för några år sedan. På grund av hans yrke fungerade varken guld eller silver, de metallerna är helt enkelt för mjuka, och då snubblade vi över stålringar. I min mening har ringarna en otroligt vacker färg, och dessutom känns det (för mig) lite extra romantiskt rent symboliskt med en ring som håller för alla vardagens påfrestningar. Att det är svårt att hitta billigare ringar blir ju dessutom en trevlig bonus!

Lycka till!

• Kajsatim

Jag har titan ring som förlovningsring, den är helt slät och slipad (ej matt), ville ha en titanring i vigselring också, så jag bestämde mig för att ha 5 diamantstenar i den (en för varje år vi varit tillsammans) :) den ringen kostar 3700 kr, så det är inte så mycket, vitt guld kostar mer!

Lycka till! 

Svar på tråden Hur ska jag göra med ringarna??