Du kan ju göra pajer, Det är alltid super gott och de flesta går att servera kalla. Baka gott bröd till. Ha lite såser eller röror, såsom tapenade. Man kan ju ha lax. det är alltid gott. Både varmrakt eller kallrökt.
Jag hade satsat på att ha ett tema på buffén, för att få det mer enheltligt och då passar allt bättre ihop.
Tips angående pastassalladen är att skär allt dagen innan, men blanda ihop salladen så sent som möjligt.
Här kommer ett recept på citron och rosmarinmarinerad fläskfile. Den är super god kall och kan göras dagen innan:
Ingredienser
1½ kg fläskfilé
1 msk smör
2 msk hackad färsk rosmarin eller 1 1/2 torkad
2 tsk salt
Marinad:
1 citron
1 dl olivolja
1 tsk salt
1 tsk nymald vitpeppar
1 vitlöksklyfta (pressad)
Garnering:
Rosmarinkvistar
Citron
Gör så här
Sätt ugnen på 125 g
Putsa filéerna. Låt smöret bli nötbrunt och bryn filéerna runt om. Klappa in rosmarin runt om och lägg dem i ugnssäker form. Sätt termometern i den tjocka delen. Stek i ugnen tills innertemperaturen är 68 grader.
Marinad: Strimla citronskalet tunt med potatisskalare och skär tunna strimlor. Koka upp lite vatten och låt skalen koka 1 min. Häll av vattnet.
Pressa citronen och blanda 3 msk av saften med skalstrimlorna, olivolja, salt, svartpeppar och pressad vitlök. Sila köttskyn och häll den kall i marinaden.
Låt filéerna vila minst 10 min innan du skivar dem. Lägg skivorna i trång form och häll över marinaden. Garnera med rosmarin och citron.
Tips! Vid 68 grader är filén saftig och lite lätt rosa inuti men inte blodig. Vill du ha den mer genomstekt låter du temperaturen gå upp till 70 grader. Filén kan serveras varm eller kall. Men den bör vila 10 minuter innan du skivar den.