• JohannaFotograf

Tips och råd till kallbuffé

Behöver era tips och råd. Vi skall gifta oss borgligt i maj 2012.

Vi kommer vara ca 40 personer och vi kommer fixa maten själv. Står lite och tippar fram och tillbaka om jag skall våga mig på att fixa tårtan själv och vad det finns för alternativ.

Men det jag behöver mest tips om är buffén. Vi kommer ha det eftersom det är vid lunch tid och vi kommer behöva göra allt själva.

Det jag tänkt hittils är att göra min egna potatissallad och pastasallad och sedan ha kallskuret till. Vad tycker ni man kan ha till som man kan fixa dagen före och slippa uppvärmning m.m ???

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips och råd till kallbuffé
  • Vingilot

Vi gjorde kall buffé när man blivande fyllde 40 i somras. Potatisgratäng och olika sorters skinka, kalkon, rostbiff, falafel och grönsaker som paprika, cocktailtomat, gurka, romansallat osv. Vi hade även lite frukt (kiwi, vindruvor, ananas, melon och nåt mer) och ost och bröd.

Vi gjorde i ordning allt inom ett par timmar före festilgheterna. Jag vet inte om jag skulle vågat fixa nåt dagen innan. Frukt och grönt blir ju lätt lite trist i kanterna om det stått över natten, även om man plastat in det ordentligt och köttet ville jag ha så kort tid ute i luften som möjligt, men det kanske bara är jag som är överkänslig?

Beroende på vad man har i pastasalladen kanske den kan göras sent kvällen före? Om det inte är något i den som måste behålla sin spänst och pastan är kokt väldigt al dente. Kanske rent av drar åt sig smakerna bättre efter en natt?

Vi fick massor över och åt av maten flera dagar efteråt och den smakade förstås bra då med, men den där "nyfräscha" känslan försvann ju, och det är den jag tänker mig att man vill åt när det är lite extra festligt.

Nåt som väl går att göra innan utan problem är tjälknöl. Tillagas under superlång tid och kan sedan stå i kyl utan problem. Åtminstone enligt en vän, jag har inte gjort det själv, bara ätit det.Glad

• Vingilot

"man blivande" skulle vara "min blivande" förstås... Man är han redan...Flört

• KarroBrun

Jag tycker det är smidigt att kallmarinera kött. Det kan förberedas kvällen innan. Funkar på olika typer av kött, som kyckling och fläskfilé. Generellt så helsteker man köttet först utan kryddor tills det är helt genomstekt. Låt svalna och sen lägg i påsar ihop med marinad. Sen in i kylen över natten. Dagen efter är det bara att skära köttet i skivor och servera kallt. Jättegott!!

Här nedan la jag en länk till ett sådant recept, men om du googlar hittar du fler. Marinaden kan ju varieras i oändlighet.
    receptfavoriter.se/recept/kall-marinerad-kycklingfile.html

Lycka till!

• Fjärilen

Du kan ju göra pajer, Det är alltid super gott och de flesta går att servera kalla. Baka gott bröd till. Ha lite såser eller röror, såsom tapenade. Man kan ju ha lax. det är alltid gott. Både varmrakt eller kallrökt.

Jag hade satsat på att ha ett tema på buffén, för att få det mer enheltligt och då passar allt bättre ihop.

Tips angående pastassalladen är att skär allt dagen innan, men blanda ihop salladen så sent som möjligt.
    Här kommer ett recept på citron och rosmarinmarinerad fläskfile. Den är super god kall och kan göras dagen innan:

Ingredienser

1½ kg fläskfilé
    1 msk smör
    2 msk hackad färsk rosmarin eller 1 1/2 torkad
    2 tsk salt

Marinad:
    1 citron
    1 dl olivolja
    1 tsk salt
    1 tsk nymald vitpeppar
    1 vitlöksklyfta (pressad)

Garnering:
    Rosmarinkvistar
    Citron

Gör så här

Sätt ugnen på 125 g

Putsa filéerna. Låt smöret bli nötbrunt och bryn filéerna runt om. Klappa in rosmarin runt om och lägg dem i ugnssäker form. Sätt termometern i den tjocka delen. Stek i ugnen tills innertemperaturen är 68 grader.

Marinad: Strimla citronskalet tunt med potatisskalare och skär tunna strimlor. Koka upp lite vatten och låt skalen koka 1 min. Häll av vattnet.

Pressa citronen och blanda 3 msk av saften med skalstrimlorna, olivolja, salt, svartpeppar och pressad vitlök. Sila köttskyn och häll den kall i marinaden.

Låt filéerna vila minst 10 min innan du skivar dem. Lägg skivorna i trång form och häll över marinaden. Garnera med rosmarin och citron.

Tips! Vid 68 grader är filén saftig och lite lätt rosa inuti men inte blodig. Vill du ha den mer genomstekt låter du temperaturen gå upp till 70 grader. Filén kan serveras varm eller kall. Men den bör vila 10 minuter innan du skivar den.
  • JohannaFotograf

Tack för alla tips jag fått hittils. Det där med kallmarinerat låter riktigt bra det skall jag prova.

• Fästmön

Jag fick en bok i julklapp som heter "Mingelmat". I den finns det massa bra tips på smårätter och plockmat som man skulle kunna ha på en buffé! Jättebra bok som jag rekommenderar. Det bästa är att det alltid står vid slutet av receptet hur man kan göra i förväg samt hur länge maten håller sej och hur det ska förvaras.

Jag funderar på att ha brunch dagen efter bröllopet och då ha kallbuffé. Jag har tänkt mej ett antal olika röror och dressingar (som egentligen bara blir godare när de fått stå sej ett tag) - typ hummos, tzatsiki osv. Och sen vill jag ha ett par olika matmuffins (fetaost/soltorkad tomat - oliv/timjan) samt sallader (typ kycklingsallad m couscous - laxsallad - sallad med parmaskinka).

Ngt som är väldigt gott och ser lyxigt ut trots att det är "enkelt" är grillad röd paprika med färskost, fyllda champinjoner, dadlar med bacon osv. 

Lycka till =) 

• Brud I Framtiden
    Prova olika rullar! :)
    Ex röktskinka,philadelphia ost & pepparrot (rullas i tunnbröd). (låter inte så gott kanske, men smakar mums!) jätte enkelt att göra dagen innan och ha rullarna inplastat i folie till dagen efter då man skär upp dem före servering. Själv älskar jag röror av alla slag, som ex tonfiskröra, laxröra, räkröra, skinkröra.. you name it. Det finns massor! Och det går lägga på olika sorters bröd och göra olika varianter. Det är väldigt enkelt att dekorera med ex färska örter eller ätbara blommor. Det som också är bra med röror är att det är bra mycket godare dagen efter, då alla smaker kommit fram mycket mer. :)
  • annapanna88

Ni som verkar ha bra koll på buffémat, jag undrar om det är någon som har ett recept på en god, kall sås som passar till kött och som är mjölkfri? Det räcker alltså inte med laktosfritt.
    Vi ska ha en kall buffé med älgrostbiff och marinerad rådjursfilé bland annat.
    Alla tips mottages med tacksamhet!

• M040812J

Min kalla favorit som alltid uppskattas är varmrökt lax med hjortronssås (creme fraiche med hjortronsylt) SJUKT gott och känns lite lyxigt. Sen kan man göra kall potatis/sparrissallad till!

• M040812J

Nu läste jag inte klart sista stycket i ts. Kyckling går att göras dagen innan och passar till pasta och potatissallad!

Svar på tråden Tips och råd till kallbuffé