• Dea

Tjej-namn!?

Aina, Lina, Linn, Magda, Maja, Tilde, My, Emma, Ebba, Ella, Moa, Elin, Elise, Leia.

När jag var tonåring ville jag att min dotter skulle heta Cinnamon.

• Dea

Jag tycker Viola är ett trevligt namn. Kort, det gillar jag. Inte svårt att uttala eller stava. Lite ovanligt utan att vara konstigt. Att man tänker på violer och violin och violett är ju inte jobbigt för dottern.

Mycket kvinnligt. Fast jag tror det var i En trettondags afton av Shakespeare som en Viola klädde sig i pojkkläder för att vara nära sin älskade.

• Dea

I mina ögon är Tristan verkligen en MAN, nästan konstigt på ett litet barn.
    Tänk att det kan vara så olika.

Jag håller med om att alla barn kan bli mobbade, oavsett namn. Det går att förvränga vad som helst, och mobbare är kreativa.

Däremot är det ju onödigt att välja ett namn där man själv går och minns mobbningsrepliker från skolan uppe i huvudet...

• Dea

Jag tycker det är trist om det allt ovanligt alltid ska undvikas. Det blir en likriktning och en oförlåtande atmosfär.

Givetvis ska vi inte ignorera att mobbing förekommer, men samtidigt är det väl fånigt att låta mobbare bestämma vad som är tillåtet. För de reglerna ändras hela tiden.
    Jag lovar, de kommer alltid att bestämma sig för att det namnet som den som står lägst i rang bär, är det man inte kan heta.

Meningen med namn är ju att skilja på olika människor, då kan vi inte ha bara Erikar i klassen, då fungerar de inte som namn längre.

• Dea

Vi har ju en kontroll på namn, om de "kan antas leda till obehag för personen som bär det" genom skattemyndigheten och patent- och- registreringsverket. Jag tycker liksom att om ett namn går igenom statens kontroll OCH föräldrarnas kontroll så varför ska då andra komma och tycka illa vara.

Jag tror inte nån enda förälder ger namn lättvindigt. Det är kanske där vi skiljer oss åt egentligen.

Jag tycker heller inte det är föräldarnas skuld om nån annans barn är elaka, det ligger alltför nära resonemanget att "Det är hans eget fel att han är mobbad, han är ju så töntig."

Inte för att min smak är så otroligt exotisk, jag skulle kanske inte välja Venus eller Bartolemeus själv, men jag skulle inte välja bort alla namn med K i eller Håkan av mobbningsrädsla. Jag tycker det är för långsökt.

• Dea

Svejsan, jag förstår hur du menar.

Men min personliga erfarenhet är inte att mobboffrena hette ovanliga namn, eller att de med ovanliga namn blev mobboffer.

Själv fick jag det jobbigt en tid, och mitt namn var ovanligt, men det var aldrig om namnet de retades med mig, det var helt andra saker.

Snarare tycker jag att de som inte var snygga eller de som inte var sociala på barns sätt eller var känsliga, låg illa ute.

• Dea

Bent Mohamed Moncef, Fiddeli, Giesbrecht, Puma, Skjellerup, Summercloud, Twilight, och Yskander skulle nog jag undvika, personligen.

Fast jag skulle nog släppt igenom Måne, Nico och October.

Svar på tråden Tjej-namn!?