Inlägg från: Lillis82 |Visa alla inlägg
  • Lillis82

Budgetbröllop med mat-panik!!

Vi skall ha 3-rätters till mellan 75-85 gäster som vi skall göra själva.. räknade att det kommer gå på ca 5500kr-6000kr beroende på när vi köper vissa saker.. 

Jag har massa syskon så de har dragit i lite trådar så vi har 3 servitörer samt en "kock" på plats. Vi kommer förbereda allt, dagen innan under tiden jag dukar så kommer mina brudtärnor hjälpa mig att förbereda maten. .

förrätt - Toastskagen 
    Den kan du förbereda några dagar innan i en stor hink. Vi skall ha hjärtformat bröd (använde en pepparkaksform) vilket vi också förbereder dagen innan att skära ut alla bröd. På bröllopsdagen behöver de bara rosta brödet lite snabbt i ugnen då kan de rosta alla samtidigt sen lägga på en klick med röra.. snabbt och smidigt!!

Huvudrätt - Helstekt oxfile med potatisgratäng och sås( vet inte vilken sås än)
    Vi försteker oxfilen dagen innan sen rullar vi in den i folie och in i kylskåpet över natten. Dagen för bröllopet så lägger de in oxfilen i ungen igen (restaurangs ugn) När den nått rätt temperatur skivar du upp den i lagomstora bitar..

Potatisgratängen gör jag dagen innan i små formar så alla får varsin form. Så den kan de bara ställa in och värma i ugnen.

Sås blir nog rödvinsås av något slag.. skall fundera på den lite..

Efterrätt - gör vi kladdkakekuffins någon dag innan serverar tillsammans med lite röda bär och vaniljgrädde.

Sen blir det bröllopstårta senare på kvällen 

Så det går om man vill och man måste lite på att de man har i köket gör ett bra jobb.. Jag kommer skriva ner ett Schema vilka tidpunkter de skall sätta in maten etc så de inte glömmer något. .

Svar på tråden Budgetbröllop med mat-panik!!