• aniara

Ärvt gammal vigselring

Jag har ärvt en jättefin guldring av min mamma, som i sin tur ärvt den från någon släkting. Det är troligtvis en vigselring. Det finns gravyr i den; initialer och ett datum. Varken jag eller mamma vet vem som haft ringen (årtalet i ringen är 1905 så den är gammal!). Jag skulle vilja putsa upp den och ta den som vigselring, men just det faktum att jag inte vet vem som burit ringen gör att jag tvekar. Det känns konstigt på något vis, respektlöst.

Hur svårt är det att släktforska? Kan man anlita någon att göra det till en rimlig peng?

Är det fler som har ärvda ringar? Hur har ni resonerat kring det, t.ex. befintlig gravyr i ringen - slipa ner eller behålla?

• Svar på tråden Ärvt gammal vigselring
  • aniara

Tack för era svar! Jag har varit inne på att gravera bröllopsdatumet i förlovningsringen, precis som fästmannen ska göra i sin, och låta gravyren i den andra ringen vara kvar. Känns bra att höra att fler gör så. Det känns inte helt rätt att ta bort befintlig gravyr eftersom den liksom hör till ringen, och speciellt som jag inte vet vem som haft ringen. Jag borde ta mig samman och ge släktforskningen ett försök, har funderat på det ett tag.

Svar på tråden Ärvt gammal vigselring