augustesen skrev 2012-05-21 18:53:45 följande:
Jag och min fästman hittade på en hög efternamn och prioriterade dem efter vad vi gillade mest, sen skickade vi in alternativen till PRV och betalade. Det är fästmannen som kommer byta namn nu och sen tar jag hans namn när vi gifter oss i Augusti. Om båda söker innan/efter måste man betala 1800:-/person så man sparar ju 1800:- på att ena parten byter först. Självklart får du ta din fästmanns namn när ni gift er, man får alltid byta till ens familjs namn.
- Vi fick svar efter en vecka att anmälan registrerats 11/4.
- Den 25/4 skickade dom ut om kungörelsen, vår första alternativ blev inte godkänt då det fanns någon stiftelse med delvis samma namn. Vi hade sökt på alla sätt och vis men det hade inte dykt upp någonting med samma namn så vi blev lite överraskade att vi blev nekade första alternativet. Så var säker på att ni kan tänka er att heta alla alternativ ni skickar in.
- Kungörelsen gick ut 2 maj - 2 juni så förhoppningsvis får vi svar 1-2 veckor efter kungörelsen passerat om dom godkänt vårt nya namn.
Skälet till bytet struntar dom nog i, vi skrev att fästmannens namn är vanligt och förväxlingsbart med andra.
När vi fått det godkänt ska vi skicka in hindersprövningen, det är ju det viktigaste när man bytt så att man hinner få svar på den. Men det ska tydligen gå rätt snabbt :)
Ååh tack för ditt svar! :)
Hur långt i förväg, alltså innan vigseln, skickade ni in anmälan??