• knyttan

Barnfritt - men ändå inte?

Vi har ett himla problem med det här med barn på vårt bröllop. Från början tänkte vi oss ett barnfritt bröllop men nästan alla våra vänner är nu nyblina föräldrar, så antingen kommer vi ha en sju åtta spädisar på bröllopet, eller inga av våra vänner. Dessutom finns det ett par två-treåringar i bekantskapskretsen plus tre 10-13 åringar. Nu känns det som att det blir lite dumt att hålla på "barnfritt, men ammande barn välkomna" grejen eftersom det ändå kommer att bli ganska mycket småbarn. Men vi vill ändå informera om att vi helst vill ha en vuxen-fest, och hoppas på att de med lite större barn ändå kommer att välja att lämna barnen hemma. Så efter mycket vånda kom vi fram till att skriva följande på vår hemsida:

"Vi vill främst fira vårt bröllop med våra vuxna vänner och därför kommer vi inte organisera något för barn. Detta innebär dock inte att barn inte alls är välkomna, men kontakta oss först så kan vi komma fram till hur det passar att göra för er."

Jag vet inte, vad tycker ni? Är det för luddigt? Är det bättre att göra på något annat sätt? Att helt enkelt säga "det är Vår Dag, Vi gör som Vi Vill" funkar ju inte i det här fallet...

• Svar på tråden Barnfritt - men ändå inte?
  • annapanna88

Det är bra att påpeka att festen inte kommer att vara barnanpassad och att det är upp till föräldrarna att bedömma om deras barn klarar av att vara med, eller om det ens är lämpligt att ta med barnen.
    Jag tycker att er formulering funkar bra och jag förstår vad det är ni vill få fram.

• BlomAnna

Tycker formuleringen är lite luddig kanske.

Jag tycker att spädbarn bör vara OK att ha med sig men två-tre åringar har med stor sannolikhet roligare hemma och som mamma skulle jag tycka det var mycket roligare att gå på bröllop utan barn för att kunna slappna av. JAg tror nog ganska många föräldrar resonerar så och ser en bröllopsinbjudan som en "chans" att få en barnfrikväll tillsammans.  Jag skulle dock bli irriterad om jag inte skulle få ta med en typ 3 månaders bebis eftersom man kanske tex ammar.

Ni känner ju era vänner bäst  och vet hur de resonerar. Kanske behöver ni inte skriva något alls`?

• Misswert

I inbjudan skrev vi inget, dock har vi pratat med de som har ringt att vi kommer försöka hålla det så barnfritt som möjligt. Vi kommer ha två spädbarn på mindre än tre månader, vi hoppas att eras föräldrar kommer kunna vara med på middagen. vår lokal har en stor fin altan och min tanke är att placera mödrarna vid dörren, och vi hoppas på bra väder för då är min tanke att barnen kan ligga i sina vagnar utanför dörren. På så vis hör föräldrarna barnen, men barnen är inte inne i allt ljud som det kommer att bli. Dörren kommer givetvis att vara öppen.

Om alla som kommer skulle ta med sig sina barn, oj oj. Få se här nu..... Det hade i alla fall blivit mellan 15 och 20 barn. Vi säger inte nej, men har talat om att så barnfritt som möjligt. För oss är det svårt att sätta barnfritt då vi själva har två barn...

• BlomAnna
    Misswert skrev 2012-02-08 20:29:25 följande:

I inbjudan skrev vi inget, dock har vi pratat med de som har ringt att vi kommer försöka hålla det så barnfritt som möjligt. Vi kommer ha två spädbarn på mindre än tre månader, vi hoppas att eras föräldrar kommer kunna vara med på middagen. vår lokal har en stor fin altan och min tanke är att placera mödrarna vid dörren, och vi hoppas på bra väder för då är min tanke att barnen kan ligga i sina vagnar utanför dörren. På så vis hör föräldrarna barnen, men barnen är inte inne i allt ljud som det kommer att bli. Dörren kommer givetvis att vara öppen.

Om alla som kommer skulle ta med sig sina barn, oj oj. Få se här nu..... Det hade i alla fall blivit mellan 15 och 20 barn. Vi säger inte nej, men har talat om att så barnfritt som möjligt. För oss är det svårt att sätta barnfritt då vi själva har två barn...

Vi har också svårt att säga att vi vill ha barnfritt eftersom vi har ett eget barn + att jag vill att min systers barn ska vara med. Skulle alla ta med sina barn skulle det bli ungefär 35 barn varav 12 är runt 2 år...Det skulle bli ett barnkalas liksom. Jag tror vi kommer hoppas på att våra gäster resonerar som oss och inte tar med sina barn eller att de frågar när de osar...
  • Chicita

Jag tycker att det är bra att ni informerar om att det inte är en barnanpassad fest knyttan.
    Och jag tycker inte att det är direkt luddigt, men ni kan nog strama upp det lite och på så sätt göra det tydligare.

Kanske:
    Denna kväll vill vi fira med våra vuxna vänner med en mogen fest där alkohol kommer att förekomma.
    Vi välkomnar självklart spädbarn, och om någon av våra vänner med äldre barn vill ta med dessa så går det också bra bara ni stämmer av det med oss först.
    Vi kommer dock inte att ha möjlighet att ordna barnhörna eller liknande och ber er att uppmärksamma detta.

• knyttan
    Chicita skrev 2012-02-08 20:47:06 följande:
    Jag tycker att det är bra att ni informerar om att det inte är en barnanpassad fest knyttan.
    Och jag tycker inte att det är direkt luddigt, men ni kan nog strama upp det lite och på så sätt göra det tydligare.

Kanske:
    Denna kväll vill vi fira med våra vuxna vänner med en mogen fest där alkohol kommer att förekomma.
    Vi välkomnar självklart spädbarn, och om någon av våra vänner med äldre barn vill ta med dessa så går det också bra bara ni stämmer av det med oss först.
    Vi kommer dock inte att ha möjlighet att ordna barnhörna eller liknande och ber er att uppmärksamma detta.
    Ja, det var ett bra förslag, ska kanske vara lite tydligare. Vi vill ju liksom att de som absolut inte kan lämna sina barn (har någon som måste resa långt och kanske inte kan lämna barnen flera dagar, även om de är lite äldre) ska ha möjlighet att ta med barnen, men vi vill ju också att alla ska göra ett försök att lämna barnen den dagen. Tror att de flesta VILL att festen ska bli så barnfri som möjligt, så i de flesta fall blir det nog inga problem. Men det känns som att alla måste få samma info så att inte folk blir sura över att det har varit olika besked.

Tack för era synpunkter!
  • helhel

Vi har varit på några bröllop (inte många), men i ett av de så stod det helt enkelt men klart " vi vill fira denna dag utan barn". Var inga barn med, varken i kyrka el fest efteåt. Många kom nog inte, då alla inte lämnar barnen hemma med barnvakt om de är riktigt små...
    Ett annat bröllop, borgeligt utomhus. Stod det typ att barnen är med från början, under cermonin, sen bjuder vi på mat till barnen (grillade korv o hamburgare ute, valfri dricka-efteråt en hjärtformad ballong m fiskedamm.), sen är det dax för de att lämna festen.
    Man måste ju göra som man känner själv!
    Många kanske inte kommer pga av att de inte vill lämna de hemma med barnvakt, särskilt de med riktigt små. Det är inte så roligt ju...
    Men vilda 2-3 åringar som inte orkar längre än till 20:00 o gnäller är inte så kul heller om ingen kan barnvakta efter det
    Svårt...
    SJÄLV, så skulle jag aldrig skriva att barnen inte skulle få vara med. Jag skulle i så fall fixa barnvakt då jag vet att de behöver sova...6 åringen skulle bli JÄTTE besviken om han inte fick vara med.
    Men alla är olika. Du måste ju känna själv hur NI vill ha det =)

• knyttan
    helhel skrev 2012-02-09 15:51:45 följande:
    Vi har varit på några bröllop (inte många), men i ett av de så stod det helt enkelt men klart " vi vill fira denna dag utan barn". Var inga barn med, varken i kyrka el fest efteåt. Många kom nog inte, då alla inte lämnar barnen hemma med barnvakt om de är riktigt små...
    Ett annat bröllop, borgeligt utomhus. Stod det typ att barnen är med från början, under cermonin, sen bjuder vi på mat till barnen (grillade korv o hamburgare ute, valfri dricka-efteråt en hjärtformad ballong m fiskedamm.), sen är det dax för de att lämna festen.
    Man måste ju göra som man känner själv!
    Många kanske inte kommer pga av att de inte vill lämna de hemma med barnvakt, särskilt de med riktigt små. Det är inte så roligt ju...
    Men vilda 2-3 åringar som inte orkar längre än till 20:00 o gnäller är inte så kul heller om ingen kan barnvakta efter det
    Svårt...
    SJÄLV, så skulle jag aldrig skriva att barnen inte skulle få vara med. Jag skulle i så fall fixa barnvakt då jag vet att de behöver sova...6 åringen skulle bli JÄTTE besviken om han inte fick vara med.
    Men alla är olika. Du måste ju känna själv hur NI vill ha det =)
    Mmm fast jag tycker att det i vårt fall blir jättekonstigt att säga att det är barnfritt, och inte välkomna ca 5 lite äldre barn, när det ändå med största säkerhet kommer vara 8 ammande spädbarn på festen!
    Vi vet hur vi vill ha det och det är att folk i allra görligaste mån lämnar barnen hemma, men om utifall det inte går, pga barnets ålder, eller familjens avstånd till festen osv så vill vi helre att de kommer med barn än inte alls.

Försöker bara hitta ett sätt att uttrycka det som är klart o tydligt och så att ingen känner att det har varit olika för andra, utan att man har fått välja själv. Typ. Tungan ute
  • 1700tal
    knyttan skrev 2012-02-09 16:38:29 följande:
    ...det är att folk i allra görligaste mån lämnar barnen hemma, men om utifall det inte går, pga barnets ålder, eller familjens avstånd till festen osv så vill vi helre att de kommer med barn än inte alls.
    Men kan ni inte skriva det ganska precis så? Det lät ju jättebra, okomplicerat men ändå ödmjukt. Tydligare kan det nog inte bli!
  • SandraM

Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop och i våra inbjudningar skrev vi "vi ser gärna att ni lämnar era små älsklingar hemma". Nu har vi några vänner som fött barn och kommer att amma när vi gifter oss i sommar men till dom har vi sagt att det är ok att de är med. Det är ju faktiskt skillnad på att ha en ammande baby och en tvååring. en bäbis för ju inte så mycket väsen och alternativet är ju annars att våra vänner inte kan komma. Men vi vill ha en barnfri fest och inte ha massa störande barnskrik och att våra vänner ska kunna roa sig och inte tänka på barnen. Sen har vi ett stort bröllop och redan haft svårt att hitta lokaler som kan ta emot så många personer och barn fyller ju upp. Vi har inte fått några som helst kommentarer, alla ser det mer som självklart (och skönt!) att få gå på fest utan sina barn.

• knyttan

Ja fast nu är det ju inte aktuellt att ha ett helt barnfritt bröllop för oss eftersom det inte är "ett par" som har fått barn -utan alla, typ, på gästlistan.

1700tal skrev 2012-02-09 16:43:44 följande:
    Men kan ni inte skriva det ganska precis så? Det lät ju jättebra, okomplicerat men ändå ödmjukt. Tydligare kan det nog inte bli!
    Haha, ska kanske ta o göra det då, ibland kanske man krånglar till det mer än nödvändigt! Flört
  • johannagbg

Hejsan!
    Jag har nu äntligen blivit friad till och vi planerar bröllop nästa år. Då kommer vår dotter att vara runt 3 år. Jag satt och pratade med min kompis om just det här dilemmat igår. Vi  har kommit fram till under själva bröllopscemonin så är barn mer än gärna välkomna. Då kan vänner och familj som har barn, men som inte får barnmvakt ändå vara med vid själva vigseln. Men vår fest kommer att vara barnfri, då jag själv som förälder inte vill (låter kanske jätte fel) ha ansvaret av vår dotter på den här stora dagen. det kommer hållas tal, folk kommer gråta, telegram osv. Leija (som min dotter heter) har det mkt roligare hemma med sina leksaker osv. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Barnfritt - men ändå inte?