Jane skrev 2012-04-11 17:43:22 följande:
En sak man brukar göra i min kultur när någon närstående har gått bort och man vet att denne jättegärna skulle ha varit med, är att ha en tom stol vid bordet hon egentligen skulle ha suttit. Alltså en plats där hon "sitter" vid bordet. Tycker det är en fin gest.
Åh va fint!
Min mormor och jag var bästa vänner. Hon stod mig allra närmast och det känns oerhört svårt att hon inte kommer att kunna vara vid min sida när jag gifter mig i sommar.
Jag kommer att hedra henne (och morfar som tyvärr också gått bort) genom att bära min mormors vigselring (med morfars namn i) på mitt högra ringfinger. De var gifta i över 50 år, tills döden skiljde dom åt (så det blir också ett sätt att hedra äktenskapet).
På samma finger kommer jag även att bära min mormors mammas förlovningsring och jag har bett om att få låna min mammas vigselring vid ett tillfälle under dagen med. Sen ska jag be fotografen ta en bild på de tre ringarna samtidigt som jag håller min dotter i handen. Det kommer att symbolisera alla vackra, starka kvinnor i min familj som skänker styrka över generationer :)