• bridetobe2013

Förrätt på liten bröllopsmiddag?

Japp. Snart är det dags för vigsel med tillhörande middag. Vi kör det litet och blir ca 10 personer. Vi har bestämt att göra middagen själva och jag är sugen på ngn ny förrätt?

Har ni ngt förslag? Lite trött på "toast skagen" m.m

1/6 2012
  • Svar på tråden Förrätt på liten bröllopsmiddag?
  • bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-02-09 21:34:45 följande:
    Jepp, det är jättegott...
    Jag var också lite fundersam men det är inte helt ovanligt.
    Vi hade liknande "minitårtor" i hotellets restaurang en säsong till och med... Fast det var lite annorlunda innehåll, men ostkrokspudret var där.
    Dom blir underbart gyllengula och bara det gör att dom ser lyxiga och avancerade ut

Prova nån gång hemma vet jag Glad
    Jag det måste jag ju. Är ju alla hjärtansdag snart. Kanske ska passa på......
    1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-02-09 21:37:23 följande:
    Jag det måste jag ju. Är ju alla hjärtansdag snart. Kanske ska passa på......
    1/6 2012
    Det tycker jag...
    Perfekt tillfälle att provlaga det ni funderar på till bröllopet om inte annat Skrattande
  • Fjärilen

Jag hade gjort hummer cappuccino. Super gott och lyxigt och det går att förbereda.

Kan de dig recept om du vill ha.

• bridetobe2013
    Fjärilen skrev 2012-02-10 07:27:49 följande:

Jag hade gjort hummer cappuccino. Super gott och lyxigt och det går att förbereda.

Kan de dig recept om du vill ha.

mottager alla recept gladeligen. Kan jag välja hej vilt sen
    1/6 2012
  • Fjärilen

När jag gjorde den här sist så var vi ca12 personer och då gjorde jag enligt nedan dagen innan och gångrade receptet med 3.. Det är gott att servera med ett riktigt gott bröd till.

Hummercappuccino

2 st                   humrar, (frysta går bra) 
    1,5 st                morot 
    1 st                   gul lök 
    75 g                 rotselleri 
    75 g                 fänkål
    1 st                   vitlöksklyfta 
    50 g                 smör 
    1 msk               tomatpuré 
    0,5 tsk              curry 
    2,5 msk            konjak 
    0,5 dl               rött portvin 
    3 dl                  torrt vitt vin 
    5 dl                  vatten 
    3 dl                  grädde 
    2 tsk                 maizena majsstärkelse 
    0,5 tsk              salt 

1 Tina hummern. Klyv den och plocka ur köttet i stjärt och klor. Förvara köttet i kylskåp till servering. Ta bort magsäcken som sitter vid huvudet och spola av skalen.

2 Skala och tärna selleri, morot, fänkål och lök. Finhacka vitlöken. Fräs grönsakerna i smöret cirka 5 minuter.

3 Tillsätt hummerskal, tomatpuré, kryddor och vitlök. Fräs 5 minuter till.

4 Häll i konjak, portvin, vitt vin och vatten. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter. Dra av fonden från plattan och låt dra i minst 30 minuter.

5 Blanda i hälften av grädden och låt sjuda i 10 minuter.
    Sila soppan.

6 Rör ut majsstärkelsen i lite kallt vatten och rör ner redningen i soppan. Låt soppan koka upp. Smaka av. Salta.

7 Tärna hummerköttet och vänd ner i det soppan precis före servering. Köttet ska bara bli varmt, inte koka för då blir det segt.

8 Vispa resten av grädden. Servera med en klick vispad grädde. Pudra över lite paprikapulver och garnera med dill.

• annapanna88

Vi ska ha pepparrotscheescake. Det är supergott och också väldigt enkelt att förbereda innan. Sen dekorerar man med kallrökt lax :)

• bridetobe2013

Men vad mkt gott det finns . HUR ska man kunna välja?

1/6 2012
  • moonlightgirl
    annapanna88 skrev 2012-02-10 15:04:43 följande:
    Vi ska ha pepparrotscheescake. Det är supergott och också väldigt enkelt att förbereda innan. Sen dekorerar man med kallrökt lax :)
    det lät gott, kanske man kan be om att få receptet??
  • brud 201208

Här kommer ett förslag på förätt.
    skaldjurstårta på kavringsbotten går jätte bra att förbereda.
    Räkor,lax lök, dill lite majo och cremfreich och lite gelantin. är du intresserad kan jag fixa exakt recept.

Eller en kräfstjärtscoctail. Lite sallad i botten på ett glas sedan varvar man avocado finhackad rödlök kräftstjärtat cremfrech med rom. Super gott

• bridetobe2013
    brud 201208 skrev 2012-02-15 09:38:42 följande:
    Här kommer ett förslag på förätt.
    skaldjurstårta på kavringsbotten går jätte bra att förbereda.
    Räkor,lax lök, dill lite majo och cremfreich och lite gelantin. är du intresserad kan jag fixa exakt recept.

Eller en kräfstjärtscoctail. Lite sallad i botten på ett glas sedan varvar man avocado finhackad rödlök kräftstjärtat cremfrech med rom. Super gott
    Mottager gärna alla recept. Vill ju göra ngt annorlunda och det är bra att ha lite att välja på...
    1/6 2012
Svar på tråden Förrätt på liten bröllopsmiddag?