• Ekna

Har ni gjort/skall ni göra er Egenbröllopstårta ??

Japp som rubriken säger, är de någon av er som har gjort eller skall göra er egen bröllopstårta?

Hur har ni planerat för att hinna göra den?

Tar tacksamt emot alla ideer och tips

även bilder på tårtor ni själv har gjort hade varit kul att se?

www.urenbrudssynvinkel.bloggplatsen.se

• Svar på tråden Har ni gjort/skall ni göra er Egenbröllopstårta ??
  • Chicita

Jag gjorde min egen, och jag har även gjort till 3 andra brudar.
    (bilder på hemsidan: smulan.webdon.nu/ )

Tårtorna gör man ju i förväg, det är om dom ska staplas (på amerikanskt sätt) som man i princip behöver göra det på plats om man inte har ett bra sätt att frakta tårtan.

Om någon ska ha en tårta på lördagen så börjar jag redan på onsdag kväll med att baka bottnarna (anslagen).
    På torsdag är bottnarna kalla och redo att delas och fyllas.
    Moussen som jag använder till mina tårtor behöver tid att "sätta sig" så jag förvarar dom fyllda bottnarna i kylen över natten. Och sen dekoreras tårtan på fredag och levereras på lördag.
    Om det är sent på lördagen så kan jag skjuta fram allt en dag eftersom jag då hinner dekorera på lördagen Flört

Tårtan till mitt bröllop dekorerade jag kvällen innan, på plats i festlokalen och ställde in i kylen där.
    (obs, kolla att den får plats först innan du gör en sån sak Flört)

• Silketuss

Jag ska göra en del av dem själv. Det blir antagligen En underbar chokladtårta(chokladmandelbottnar samt chokladsmörkräm med hackad mandel på), efter recept i en Allersbakbok, Schwarzwaldtårta(måste iofs läggas ihop i sista stund för att bli bra), samt Herrgårdstårta/Pinocchio-tårta eller liknande. Mamma kommer göra Oscar II-tårta(mandelbottnar med smörkräm, i praktiken som en underbar chokladtårta men utan choklad i vare sig kräm eller bottnar). Svärmor kommer göra sin specialtårta, som hon kan äta. Hon är allergisk mot nötter, mandel osv. På så sätt kommer alla ha minst ett par tårtor att välja emellan, som de tål. Chokladtårtan kan man frysa in, så de kan jag göra i förväg. Schwarzwald...får jag förbereda så det bara är att sätta ihop den alldeles innan...det fixar nästan vem som helst,  och Herrgårdstårtan är däremellan, man KAN göra den dagen innan.

Svärmor och mamma fixar förstås sina tårtor som de vill, när de vill. :-P 

• Ekna

Okej, ja tack för tipsen. Jag lär inte har några problem med hur jag ska göra dom mer typ när de skall göras. (har gesäll brev som konditor/bagare) men alla tips och idéer är super för de är ändå lite annat när de skall göras till ens egen dag. www.urenbrudssynvinkel.bloggplatsen.se

• Jalle

Jag ska göra egna tårtor. Det blir moussetårtor som går att frysa, så jag gör dem veckan innan. Jag vill slippa stressen med att göra tårtor dagen/dagarna innan bröllopet. Det är mycket som ska göras då. Bara det att lokalen ska dekoreras gör mig stressad. Här är receptet; bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten Jag har provbakat en och den blev riktigt bra, så jag kan rekommendera receptet!

• Chicita
    Ekna skrev 2012-02-15 18:22:46 följande:
    Okej, ja tack för tipsen. Jag lär inte har några problem med hur jag ska göra dom mer typ när de skall göras. (har gesäll brev som konditor/bagare) men alla tips och idéer är super för de är ändå lite annat när de skall göras till ens egen dag. www.urenbrudssynvinkel.bloggplatsen.se
    Som du ju vet då så beror det ju väldigt mycket på vad du gör för tårta. Flört
    Vissa kan du ju göra långt i förväg och frysa in, och bara ta fram och ställa i kylen dagen innan och låta dom tina långsamt.
    Andra måste man ju verkligen göra samma dag...

Så jag rekommenderar ju antingen en moussefylld tårta med vanliga anslag (eller tja man behöver ju inte ha sockerkaksbotten då, men du förstår nog vad jag menar) eller en ren moussetårta som du kan frysa in. Så du slipper pilla med tårtan på er bröllopsdag Glad

Tack Solig
  • Ekna

Tack :) så långt hade inte ens jag tänkt att man kan ju frysa och fixa alla dekorationer innan. Jag jobbar bara med sugerpast då jag är allergisk mot nötter och madel. Och sugerpast kan man ju ha i plastburk hur länge som helst utan att de sjunker eller så. Så tackar för de tipset om frysen :). www.urenbrudssynvinkel.bloggplatsen.se

• Chicita

Jag brukar frysa min sockerpasta och marsipan också, den funkar lika bra när den är tinad...

Har även frusit tårtor som varit färdiga (sockerkaksbottnar med moussefyllning),  täckta och dekorerade med sockerpasta / flowerpaste. Och det är inga fel på dom när dom tinats, bara dom får tina långsamt i kylen

• Chicita

Nej jag gör en annan sorts chokladbotten då istället. Jag tycker att kladdkaka blir för söt, och jag bygger i flera lager.
    Anslag - fyllning - anslag - fyllning - anslag (eventuellt en upprepning till)

Så tre lager kladdkaka blir på tok för mastigt och tungt för moussen också tycker jag.
    Jag brukar baka bottnarna med siktat dinkelmjöl för jag tycker att dom blir saftigare då, och så får dom en lite nötig god smak också Glad

• Ekna
    Chicita skrev 2012-02-15 19:45:59 följande:
    Nej jag gör en annan sorts chokladbotten då istället. Jag tycker att kladdkaka blir för söt, och jag bygger i flera lager.
    Anslag - fyllning - anslag - fyllning - anslag (eventuellt en upprepning till)

Så tre lager kladdkaka blir på tok för mastigt och tungt för moussen också tycker jag.
    Jag brukar baka bottnarna med siktat dinkelmjöl för jag tycker att dom blir saftigare då, och så får dom en lite nötig god smak också Glad
    Ja vi är alla olika, men allt beror ju på kladdkakan och vad du gör för mousse =)
  • Juni 2012

Jag ska baka tårtan själv, det blir dels billgare, dels var det svårt att hitta tårtor utan gelatin.

Det blir antagligen tre rulltårtor som inte rullas utan används som bottnar. Spritsad grädde och sen massor med bär och frukt på, i färgglada rader. T.ex. Hallon, persika på burk i tunna skivor, blåbär, jordgubbar, m.m...

Har gjort en liknande tårta till en bekants kalas tidigare, då randig i hallon och burkmandarin med noblessplattor runt om. Den blev himla god, en gäst klämde i sig tre bitar Tungan ute

Det blir en himla massa bitar och det är lätt att "välja" topping efter vad man gillar bäst   Solig

• Ekna
    Juni 2012 skrev 2012-02-15 19:52:40 följande:
    Jag ska baka tårtan själv, det blir dels billgare, dels var det svårt att hitta tårtor utan gelatin.

Det blir antagligen tre rulltårtor som inte rullas utan används som bottnar. Spritsad grädde och sen massor med bär och frukt på, i färgglada rader. T.ex. Hallon, persika på burk i tunna skivor, blåbär, jordgubbar, m.m...

Har gjort en liknande tårta till en bekants kalas tidigare, då randig i hallon och burkmandarin med noblessplattor runt om. Den blev himla god, en gäst klämde i sig tre bitar Tungan ute

Det blir en himla massa bitar och det är lätt att "välja" topping efter vad man gillar bäst Solig

Jo de är ju snat att de blir billigare och ganksa mycket billigare =)

Och måste säga att din tårta låter super god =)

• Juni 2012
    Ekna skrev 2012-02-15 19:57:04 följande:

Jo de är ju snat att de blir billigare och ganksa mycket billigare =)

Och måste säga att din tårta låter super god =)

Ja, den kostar inte mycket att göra, det är bären uppepå som kan kosta, men de köper jag nog frysta och låter tina på hushållspapper, det funkar fint.

Jag glömde skriva att jag fyller den nog med mosan banan och sylt av något slag och saftar den med juide eller ljust spad dagen innan så den blir saftig
  • Chicita
    Ekna skrev 2012-02-15 19:51:26 följande:
    Ja vi är alla olika, men allt beror ju på kladdkakan och vad du gör för mousse =)
    Jo men du kan ju inte komma ifrån att en kladdkaka inte är lika luftig som en vanlig botten Flört och den är oftast mycket sötare, så då måste man ju nästan balansera upp det med en lite syrligare mousse...
    Det kräver lite mer kraft att skära igenom en kladdkaka mot en sockerkaka exempelvis. Så tre lager kladdkaka med mousse emellan känns lite stabbigt. Och ett lager kladdkaka, mousse och sockerkaksbotten tycker jag inte passar ihop.
  • Sara 120707

Jag måste instämma med chicita att om man ska ha flera lager botten så är inte kladdkaka de bästa.

Jag älskar kladdkaka och brukar ha det som botten men då har jag det bara i botten och sedan har jag mousse i ett eller två lager och ev pannacotta som fyllning.

Kladdkakan jag gör är inte så söt utan har en mer mörkchoklad smak

• Ekna
    Chicita skrev 2012-02-15 20:25:27 följande:
    Jo men du kan ju inte komma ifrån att en kladdkaka inte är lika luftig som en vanlig botten Flört och den är oftast mycket sötare, så då måste man ju nästan balansera upp det med en lite syrligare mousse...
    Det kräver lite mer kraft att skära igenom en kladdkaka mot en sockerkaka exempelvis. Så tre lager kladdkaka med mousse emellan känns lite stabbigt. Och ett lager kladdkaka, mousse och sockerkaksbotten tycker jag inte passar ihop.
    Jo de är klart att delar man upp den i lager blir de ju ingen hit med ett lager kladdkaka och ett lager mousse är en toppen blanning, tycker jag iaf. Sen så använder jag nästan inte söta mousser alls så kan ju vara de med. För jag kan hålla med att tar de en tex blåbärsmousse som är lite sötare eller någon anann lite sötare mosse blir de kankse sött men sen beror ju allt på vad du jobbar med för mousser. Men de är tur vi alla har olika smak =)
  • Chicita
    Ekna skrev 2012-02-15 20:43:50 följande:
    Jo de är klart att delar man upp den i lager blir de ju ingen hit med ett lager kladdkaka och ett lager mousse är en toppen blanning, tycker jag iaf. Sen så använder jag nästan inte söta mousser alls så kan ju vara de med. För jag kan hålla med att tar de en tex blåbärsmousse som är lite sötare eller någon anann lite sötare mosse blir de kankse sött men sen beror ju allt på vad du jobbar med för mousser. Men de är tur vi alla har olika smak =)
    Jag gör sällan rena moussetårtor. Jag vill gärna ha lite sockerkaka med också.
    Oftast när jag gör till mig och maken så använder jag någon sorts chokladmousse. Mörk choklad med chokladbitar eller vit chokladmousse.
    Och sen gärna någon syrlig mousse till (hallon, lime, citron eller liknande).
    Men det beror ju annars på vad personen som jag gör tårtan åt vill ha också Flört
    ca 99% av tårtorna jag gör gör jag till någon annan eftersom jag älskar att göra tårta, men inte vill ha kalorierna *hihi*
Svar på tråden Har ni gjort/skall ni göra er Egenbröllopstårta ??